Értelem és érzelem - Skoda Citigo-Fiat Panda összehasonlító teszt

A piac két, talán legjobb minije közül az eszünk alapján a Skoda Citigót, a szívünk alapján pedig a Fiat Pandát választanánk. Persze ennyire azért nem egyszerű a helyzet.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Sörben a cseh, dizájnban viszont az olasz a nyerő, a Pandát szinte mindenki csinosabbnak találta
(Még több kép a galériában. Kattintson a képre!)

Nem lehet nem észrevenni, mennyit fejlődtek a miniautók az utóbbi években: ezek a kocsik már viszonylag tágasak, biztonságosak, jól rugóznak, és nagy tempónál sem hangosak, miközben vételáruk és üzemeltetési költségeik maradtak kedvezőek. Komoly hagyományokkal rendelkezik a kategória legfiatalabb szereplője, az új Fiat Panda, de három évtized alatt még csak a harmadik generációját mutatták be. Az újnál a padlólemezt és a motorok jó részét az elődből emelték át, de minden mást alaposan átdolgoztak. Már a tíz éve bemutatott közvetlen előd is sikeresen tört ki a legelső generáció "a nyugat Trabantja" szerepéből, az új nemzedékkel ezt az eltávolodást folytatták, talán ez az első Panda, amelyen nem érezni, hogy valaki csak azért vette meg, mert nem volt nagyobbra pénze.

Ellene a Volkswagen-konszern elismert versenyzőjét, a Skoda Citigót állítottuk ki, amely a VW Up! és a Seat Mii ikertestvére, gyakorlatilag csavarra megegyzik velük. Európa legnagyobb autógyártója két éve tért vissza a miniautó-kategóriába, miután Dél-Amerikából importált VW Fox csúfos bukásnak bizonyult az öreg kontinensen. Tanultak a hibából, az új miniautó-család fejlesztésére nagyon sok pénzt fordítottak, és főleg az európai igényeket vették figyelembe.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Hosszabb és magasabb a Panda, a Citirgónak viszont a tengelytávja jelentősen nagyobb

Eltérő filozófia alapján építették a Fiatot és a Skodát, előbbi a magasságával, utóbbi a nagyobb tengelytávjával próbál tágas utasteret kreálni. A 3,65 méteres olasz kilenc centivel hosszabb és héttel magasabb, egyedül az 1,64 méteres "keskenységük" egyezik meg. Viszont a Skoda tengelytávját a lehető legnagyobbra nyújtották a kerekek sarkokba tolásával, 12 centi lett az előnye a Pandához képest. Ez hasznot hoz számára az egyenesfutás és a hátsó helykínálat szempontjából, de a városban fontos fordulékonyságot rontja: a Fiat fordulókörének átmérője fél méterrel rövidebb, mindössze 9,3 méter.

Láthatóan szerette volna az olasz gyártó, hogy a Panda tessen az embereknek, míg a sík oldalfalakkal határolt, jellegtelen Skodáról süt, hogy szándékosan rondábbra kellett tervezni, mint az iPhone-hangulatot árasztó, mutatós VW Up!-ot. Főleg az orra lett kevésbé vonzó a csehnek, de így legalább meg lehet indokolni a 200 ezer forinttal alacsonyabb vételárat az azonos műszaki tartalom dacára.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Magasan a Panda lámpái, így nehezen sérülnek. A Citigo innen hasonlít a legjobban az Up!-ra

Dizájnban általában nehéz versenyezni az olaszokkal, és ha valakinek sikerül is, az nem a Skoda szokott lenni. A Panda tervezői konzekvensen végigvitték a lekerekített sarkú négyzet motívumot az egész autón, a kerékjáratoktól a fényszórókon át ablakokig, és a beltérben is mindenhol alkalmazták. Még a remek fogású, vaskos bőrkormány is sarkos, így kevésbé takarja ki a műszereket, amelyek formája szintén a régi tévéket idézi, igen hangulatosan. Megmaradt a magas üléspozíció, és emiatt a könnyű ki- és beszállás, viszont sajnos a vezető térdét továbbra is nyomhatja a váltó alatti konzol, ahogy a régebbi Pandában. Akinek ilyenje volt, azonnal kiismeri majd magát a műszerfalon, mert minden kapcsoló ott van, ahol korábban, viszont a hangulat annyit fejlődött, mintha egy SZTK-rendelő váróterméből egy divatos római kávézóba csöppentünk volna.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Itt nem lehet untakozni, a vaskos mackó-kormányt fogva akaratlanul is vigyorogni kezd az ember

Persze a vételár alacsonyan tartása miatt a műanyagok kőkemények, de feledtetik ezt a vidám formák, és az olyan praktikus megoldások, mint a hatalmas műszerfali polc (á la ős-Panda), a 25 ezer forintba kerülő, asztallá alakítható első utasülés, a sínen csúsztatható hátsó pad (60 ezer), vagy a helytakarékos kézifék-buci. Okos apróságok a Skodában is vannak, de önmagában sem a fényképtartó, sem a hamutartó helyén kialakított telefontartó nem okoz majd erős izgalmi állapotot a vevőjelölteknek a szalonokban. Sajnos az A-oszlopok átlósan sokat kitakarnak mindkettőben, a Citigóban azonban alacsonyabban húzódnak, emiatt elöl a beszálláskor a fejre is vigyázni kell.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Sivárabb és olcsóbb hatású a Skoda belseje, viszont ehhez tempomat is kapható

Utasterének hangulata legalább annyival hűvösebb a Skodának, mint amennyivel gyártási helye, Pozsony éghajlata a Pandát gyártó Nápolyénál. Bár a Skoda egy darabból fröccsöntött műszerfala messziről elég jól mutat, ez inkább a csúcsfelszereltséghez járó világos drapp színnek, mintsem a formatervezők fantáziájának köszönhető. Ebben is csak fel-le állítható a kormány, viszont a vezetőülést szinte teljesen le lehet engedni a földre, ami fokozza a gokart-érzést. Ha leengedjük az üléshez, sokat kitakar a tányér-méretű sebességmérőből a kormány, viszont a kétszázforintos érme méretű fordulatszámmérő mindig látható marad. A 92 ezer forintos, kivehető navigációs rendszer képernyője a kiegészítő műszerek (víz és olajhőmérséklet, fordulatszámmérő) mellett a fedélzeti számítógép és az audiorendszer kijelzője is egyben, akárcsak a Panda szintén kivehető, 100 ezer forintba kerülő TomTom navigációja. Érthetetlen, hogy a Skodához miért nem kapható USB-csatlakozó, a Fiat 70 ezer forintért adja Bluetooth-kihangosítóval együtt.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Kisebb a Fiat csomagtere, de alacsonyabb rakodópereme miatt könnynebben pakolható

Racionális és kimért a Citigo, több helyen látszik benne a spórolási szándék annak ellenére, hogy a belső kilincse valódi fémből készült, és a kidolgozása is jobb. Viszont a karosszéria színét beülve sem lehet elfelejteni, mert az ajtók felső részét nem burkolták be, ráadásul a Pandával ellentétben a perem nem alkalmas könyöklőnek. Hátul csak billenteni lehet az ablakokat, lehúzni nem, és az is zavaró, hogy oldalanként csak egy ablakemelő gombot tettek. Emiatt a vezetőülésből nyújtózkodni kell, ha a jobb oldali ablakot le akarjuk húzni, ráadásul végig nyomni kell, mert a mozgatószerkezet a Fiatéval ellentétben nem automata. Bosszantó, hogy pakolás után nem áll vissza magától vízszintesbe a madzag nélküli kalaptartó, ilyenkor a belső visszapillantó teljes látómezejét kitakarja, ezért kénytelen az ember megállni és lehajtani.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Keskenyebb de mélyebb a Citigo csomagtartója, és 10 százalékkal nagyobb

A fejtámlával egybeépített első üléseknek hosszú az ülőlapja, mégsem annyira kényelmesek, mint a Panda ülései. Hátul viszont a Skodában jobb ülni a nagyobb lábtér miatt, bár a fejtér viszont szűkösebb. Fontos, hogy a Citigo hivatalosan csak négyszemélyes, míg a Fiatban legálisan hárman ülhetnek hátul, bár ilyenkor már nagyon szűk. Skoda-győzelmet hoz a csomagtartóverseny, mivel 10 százalékkal nagyobb a cseh kocsié (251/225 l), bár az alacsonyabb perem miatt a Pandába könnyebb pakolni.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra és kiderül, hogy milyen ezeket a miniket vezetni és melyik éri meg jobban!

Előző
  • 1
  • 2
Következő