Egy kis utánajárással az autógyárak által kínált extrákat is meg lehet venni a szalonár töredékéért, ráadásul az utólagos kiegészítők között jóval nagyobb a választék. Alapszabály, hogy a gagyit kerülni kell, és ha van még garancia az autón, alaposan át kell böngészni a feltételeit.

Egy fagyos reggelen kincset érhet az ülésfűtés, nem tévedünk el, ha az autó navigál, és százezres károkat előzhet meg a parkolást segítő radar. Ezekkel természetesen tisztában vannak az autógyárak is, amelyek az autók fejlesztésénél legalább akkora hangsúlyt fektetnek az extrákra, mint magára a motorra vagy például a futóműre. Az igyekezetük nem véletlen, mert akárcsak az éttermek az italokon, az autógyárak az extrákon érik el a legnagyobb árrést, ráadásul minél drágább egy autó, annál nagyobb a profit az alapáron felül megrendelt extrákon.

Forrás: [origo]
Nem feltűnő az utólagosan beépített multimédiás navigáció

Az utólag kínált extrák nagymesterei a német prémium márkák. Tökéletesen tisztában vannak vele, hogy a vevőik eleve nem vesznek fapados kivitelt, és a gazdagabb felszereltségen felül is rengeteg pénzt elköltenek kényelmi extrákra, valamint arra, hogy autójuk egyedibb külsőt és utasteret kapjon. Így fordulhat elő, hogy egy 15 milliós jól felszerelt modell ára végül bőven 20 millió felett áll meg, amihez nem is kell olyan sok mindent végigpipálni az extralistán, hiszen már egy igényesebb bőrkárpitért vagy hifiért is elkérhetnek másfél millió forintot. Kétségtelen, hogy a szalonban vagy az online autókonfigurátor előtt ücsörögve lehet a legkönnyebben és legkényelmesebben extrákkal kitömni egy új modell, de mi van akkor, ha a büdzsébe már nem fér bele az adott modellhez kínált tengernyi extra? Ilyenkor kell egy határozott mosollyal közölni az értékesítővel, hogy nem kell az esőt érzékelő ablaktörlővel kombinált ülésfűtés és ködlámpa csomag, megoldjuk máshogy.

Gyári minőség, nem a gyártól

Az autógyárak által kínált extrák többségét utólag is beépíttethetjük, ráadásul sok esetben ugyanazt a terméket kaphatjuk meg, amelyet a szalonokban is kínálnak, csak jóval olcsóbban. "Kis túlzással a gyári extra annyiba kerül, amennyiért el lehet adni, míg az utólagos extra annyiba kerül, amennyit ér" - véli Kuznyák Miklós, egy biztonságtechnikai és kényelmi extrákkal foglalkozó cég vezetője, aki szerint az utólag megrendelt kiegészítők és felszerelések további előnye a szélesebb választék. A Mercedes italhűtőjét például a Waeco cég gyártja, de gyári kiegészítőként csupán egyféle kivitel választható, pedig ez a cég - mérettől és tudásszinttől függően - számos autóhűtőt kínál.

Forrás: [origo]
Rajtunk múlik, hová szeretnénk például az ülésfűtés kapcsolóit

Az utólagosan beszerelhető termékek a gyárival teljesen megegyezők is lehetnek, tehát a gyártó cég megegyezik az autógyárnak is beszállító céggel. Ebben az esetben az utólagosan beépített riasztó a gyári kulccsal vezérelhető, illetve funkciói a gyárival megegyeznek. "Természetesen, amit a gyártó az autógyárnak szállít, azt nem lehet feltenni egy üzlet polcára, így ugyanazt a terméket nem tudom biztosítani, legalábbis abban a méretben, formában, színben"  - mondja Kuznyák Miklós.

A legnépszerűbb utólagos extrák

Nem adják olcsón az autógyárak a tolatóradart, pedig az egyre masszívabb karosszériákból hátrafelé egyre nehezebb kilátni, így aki nem akarja kockáztatni a lökhárító fényezését, kénytelen beruházni. A tolatóradar és tolatókamera utólagos beépítéséhez a legtöbbször fúrni kell a lökhárítót, de létezik rendszámtáblába szerelhető változat is. Hátsó radart beépítéssel együtt már 25 ezer forintért, színre fújva pedig 34 ezer forintért kínálnak, ehhez képest egy Opel Astrához (J) 143 ezer forintba kerül a tolatóradar.

30 ezer forinttól indul az utólagosan beépíthető tolatókamerák ára, de kijelző is szükséges, ha az autóban nincs gyárilag, a legegyszerűbb TFT-LCD kijelzők 14 ezer forintba kerülnek, de igény esetén monitort is tartalmazó belső visszapillantó tükröt vehetünk 20 ezerért. Gyári tolatókamerát magasabb felszereltségektől lehet választani, de a legtöbb esetben csak navigációval együtt rendelhető. Ez márkától függően fél-egymillió forint pluszkiadás, mire a kamera választható lehetőségként feltűnik az extralistán.

Forrás: [origo]
Minden autóba beépíthető a tolatókamera, és a kijelző elhelyezése sem okoz gondot

Téli kedvenc az ülésfűtés és a motormelegítő, melyeket beszereléssel együtt 50 ezer forinttól vehetünk meg utólag. Igaz, hogy szinte ugyanennyiért adják a Focus és az Octavia gyári ülésfűtését is, de ehhez meg kell venni egy gazdagabb felszereltségi szintet (plusz 200 ezer), így jóval drágább lesz a végeredmény. Aki rendszeresen vezet hosszabb távon autópályán, tökéletesen tudja, hogy milyen hasznos lehet egy sebességtartó automata, amely elektronikus és mechanikus gázpedállal rendelkező autókba is beszerelhető utólag. Ennek az ára - beépítéssel együtt - 100 ezer forint. Egy Focusban vagy Octaviában ennek az árnak a fele szerepel az extralistán, de mindkét autónál az alapfelszereltségnél eggyel magasabb szinttől választható, amelynek felára több mint 200 ezer forint.

Forrás: [origo]
Bonyolultabb a tempomat utólagos beszerelése, ezért költségesebb is, de a gyári felárat nem éri el

Általában két autórádió helyét foglalja el (két DIN magas) az érintőképernyős kijelzővel ellátott multimédiás fejegység, amely egyben hifi és navigáció, USB és iPod-csatlakozó, bluetooth-kihangosító, valamint tolatókamera-kijelző. Az utólagos kiegészítők piacán 170 ezer forinttól indul az áruk, és 300 ezer környékén ér véget. Egy Golfhoz kérhető rádiónavigáció ezzel szemben 530 ezer forintba kerül, míg a prémium kategóriás autóknál ennél is szemérmetlenebb összegekkel találkozhatunk. Egy Audi A3-as 700 ezer forintos MMI multimédia rendszere vagy az 1-es BMW majd 800 ezer forintos navigációja a kategóriában nem számít kirívóan drágának.

Egy kis luxust is csempészhetünk autónkba bőrkormánnyal és bőr váltószoknyával, amelyek tizenkétezer forinttól kérhetők utólag, de igény esetén a váltógombot, a kézifékkart, a könyöklőt vagy akár az egész utasteret kérhetjük bőrkötésben. A váltógomb és kézifékkar utólagos bőrborítása 3-4 ezer forinttól indul, akárcsak a könyöklőé. A teljes bőrkárpit utólagos ára 250 ezer forinttól indul egy Volkswagen Polo vagy Opel Corsa méretnél, 300 ezer a középkategóriánál - tehát egy Golfnál vagy Astránál - és 350 ezer az induló ár a nagyobb, 5-ös BMW vagy 6-os Audi méretű hodályoknál.

Forrás: [origo]
A pénztárcánkon kívül csak a fantáziánk szab határt, ha bőrkárpitra vágyunk

Utólagos biztonság

Amin nem szabad spórolni, vagyis a gyárit kell választani, az az adott modellhez kínált biztonságtechnika. Bár manapság már a legtöbb gyártó az alapmodellekbe is szinte a teljes arzenált beleteszi, ám ha ezen felül is lehet még választani, akkor inkább térd- és függönylégzsákra költsük az extrákra szánt pénzt.

Nagyot tudunk spórolni viszont a riasztókon, ráadásul az utólag beszerelt riasztónak megvan az az előnye, hogy a tolvajok rendszerint jól ismerik a gyárilag beszerelt védőrendszerek és rablásgátlók gyenge pontjait. Ugrókódos autóriasztót két távirányítóval már 34 forintért is kínálnak beszereléssel együtt. Alacsony ára ellenére nem csupán a nyitva maradt ajtóra figyelmeztet, de ezért az összegért automatikus élesítés és ablakzárás funkció is jár. Gyári riasztót 55 800 forintért kérhetünk az Octaviához, és majd dupla ennyiért a J Astrához. Indításgátló az eldugott, egykapcsolós, egyszerű változatoktól (15 ezer forint beépítéssel együtt) a fejlett, kódot kérő összetett rendszerekig (50 ezer forint beépítéssel) sokféle változatban kapható. Elvük azonos a mai autók széria-indításgátlóival, tehát a motort blokkolják az üzemanyag, az önindító vagy a gyújtás megakadályozásával. Kombinált riasztó- és indításgátló-csomagok is elérhetők, beszereléssel együtt 60 ezer forinttól.

Forrás: [origo]
Olcsón és gyorsan juthatunk a gyárival megegyező vagy nagyobb védelmet nyújtó riasztóhoz

Ugorhat a garancia

Az autógyárak érthető okokból nem örülnek annak, ha nem tőlük, hanem a szalont elhagyva vesszük meg az extrákat, ezért sokan a garancia korlátozásával díjazzák az utólagos beépítését. Ezen a téren a Citroën a legszigorúbb, azonnali garanciamegvonást vonhat maga után, ha bármilyen módon belepiszkálunk az elektronikus rendszerbe, például a riasztó, navigáció vagy ülésfűtés utólagos beszerelésével. Ennek azért a haszonelvűségen kívül is van alapja, ugyanis a kiegészítőket gyártó cégek termékei között is óriási minőségbeli eltérések lehetnek, nem véletlenül kell a gyári beszállítóknak szigorú szabályoknak megfelelniük.

Érdekes, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság feladatai közé tartozik az indításgátlók és a riasztók ellenőrzése, ennek megfelelően időközönként átfogó vizsgálatot végeznek a kereskedelmi forgalomban kapható termékek között. Ez megnyugtató, de nem általános jelenség, így az utólagos extrák nagy részét valószínűleg semmilyen ellenőrzésen nem vizsgálják, gondoljunk csak egy eBayről rendelt hongkongi kiegészítőre. Kevésbé kockázatos egy ismert márkanév termékével próbálkozni, de akkor járunk a legjobban, ha kikérjük egy tapasztalt cég vagy szerelő tanácsát, és természetesen érdemes több helyről is árajánlatot kérni.

A leggyakoribb utólagos extrák ára

Az alábbiakban összegyűjtöttük a leggyakrabban rendelt utólagos extrákat és a gyári árakat. Alapul egy Volkswagen Golfot vettünk. Az árak összehasonlítását némileg nehezíti, hogy bizonyos extrák nem rendelhetők az alapkivitelhez, ezért például ahhoz, hogy bőrkormányt vagy tolatóradart kérjünk, meg kell rendelni a Trendline-felszereltséget, amelynek önmagában közel egymilliós felára van a belépőt jelentő Start-kivitelhez képest. Ez az üzleti modell nem csak a Vokswagen sajátossága, sok japán márkánál még kevésbé lehet válogatni az extrák között, és csak csomagban rendelhetőek.

  • Bőrborítás a kormányra, váltógombra és kézifékre: gyárilag 46 990 forint (de csak Trendline-felszereltségtől rendelhető, amelynek a felára 972 820 forint) utólag 15-20 ezer forinttól kérhető a kormánykerék bőrborítása, a váltógomb behúzásának ára ötezer forint környékétől indul.
  • Utólagos hővédő fóliázás:  gyárilag 78 740 forintért kérhető a B oszloptól színezett üveg, míg az utólagos fóliázás induló ára 23 ezer forint.
  • Ülésfűtés: a Golfhoz jelenleg csak bőrhuzattal (és csak a Comfortline-szinttől) választható gyárilag, összesen 655 ezer forintért, míg utólag 50 ezer forintért megvan szereléssel együtt.
  • Tolatóradar, tolatókamera: gyárilag az első és hátsó radart egyben adják (Trendline), 154 940 forintba kerül, ugyanez utólagosan 68 ezer forint beépítve. A gyári tolatókamera 63 500 forint, az utólagos ára pedig 30 ezer forint.
  • Beépített navigáció: gyárilag 228 600 forint (Trendline) utólag beépítve 170 ezer forint körül már megkapható.
  • USB-kimenettel is rendelkező rádiós fejegység hangszórókkal: a gyári hifi ára 69 850 forint (Trendline), míg az utólagos 45 ezer forint környékétől indul, de a minőségtől függően határ a csillagos ég.
  • Könyöklő: a Golf azon kevés autó közé tartozik, ahol alapfelszereltség ez a hasznos kényelmi extra, utólag egy típusspecifikus változat 14 ezer forint.
  • Riasztó: a gyári verzió 82 500 forint (Trendline), míg utólagosan egy minőségi riasztóberendezés szereléssel együtt 40 ezer.
  • Védőszőnyegek: a gyári 34 290 forint (Trendline), míg utólag ötezerért is kapható. A modell nevével feltüntetett varrással és prémium kidolgozással 9 ezer forint.
  • Elektromos ablak: a Golf esetében csak az első ablakok elektromos mozgatásúak a Start-alapkivitelben, a hátsó alakok utólagos elektronizálása 47 ezer forintba kerül.