Merre tovább, Mercedes?

2013.03.18. 22:14

A legrégebbi autógyár új seprűjét Gorden Wagenernek hívják, és a formatervező részleg élén öt éve hadat üzent a Mercedes évtizedes pókhálóinak. Mára beértek saját, radikálisan új formájú autói. Ezek fogadtatásáról, a kiálló csillag eltűnéséről és más kulisszatitkokról faggattuk.

Forrás: Mercedes-Benz Hungária
10 év jövő címmel nyitottak kiállítást a Moholy-Nagy Egyetem hallgatóinak Mercedes-makettjeiből

Aligha árulunk el különösebb titkot azzal, hogy a három német nagyágyú, az Audi, a BMW és a Mercedes fej-fej mellett halad a műszaki fejlesztésekkel. Amikor egyikük bemutat egy új vezetéssegítő asszisztenst, a másik kettő azonnal igyekszik kidolgozni a maga rendszerét, és hasonló a felállás, amikor egy-egy decit sikerül valamelyiknek faragni dízelmotorja fogyasztásán, vagy épp néhány lóerővel felcsavarni csúcsmodellje teljesítményét. Na de ha nagyjából ugyanazt tudják, hozzávetőleg ugyanannyiért, akkor mégis mi alapján válasszon köztük a tisztelt vásárló? Igen, eltalálták, a csomagolás vált az egyik legfontosabb tényezővé, e téren azonban volt némi lemaradása a konzervatív Daimler-Benznek az elmúlt években.

Mindez komoly fordulatot vett 2008-ban, amikor a mindössze 39 éves Gorden Wagenert nevezték ki a Mercedes formatervező részlege élére. Persze nem újoncként érkezett, akkor már több mint egy évtizede a cégnél dolgozott, előtte pedig a Volkswagennél készített skicceket és maketteket (többek között a Transporterhez és a Phaetonhoz), a tarsolyában pedig egy német egyetemi oklevél mellett a rangos londoni Royal College of Art jármű-formatervezési iskolában szerzett diploma lapult. Most azért a stratégiáért felel, amellyel a Mercedes újra vevők sokaságát hódíthatja meg, és ehhez összesen 500 beosztott formatervező dolgozik a keze alá. Persze nemcsak a profik keze alatt sistereg a ceruza és kattog az egér, hanem az új generáció is kap esélyt - és itt jön a képbe Wagener egykori professzora, a magyar származású Stefan Lengyel.

Forrás: Mercedes-Benz Hungária
Ahogy az első B-osztály, úgy az új CLA is jótékonysági célokat szolgál. A felületei megvásárolhatók

Ő volt az egyik kulcsfigurája annak az együttműködésnek, amelyet tíz éve kötött a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Mercedes-Benz Design. Ennek köszönhetően sok magyar formatervező járt a sindelfingeni központban gyakorlaton, néhányan a diplomamunkájukat és a doktori disszertációjukat is ott készítették. A jubileum apropóján kiállítást nyitottak a Művészetek Palotája dísztermében, ez március 19-ig látogatható. Életnagyságú autókból csak egy CLA-t állítottak ki, amelynek karosszériafelületén bárki vásárolhat egy felületet jótékonysági célra, a Gyermekmentő Szolgálat támogatására. Ezen kívül meg lehet még csodálni számtalan 1:4 arányú makettet is, mindegyiket magyar dizájnerpalánták tervezték a Mercedes számára - köztük volt például több Hommage 2010-ből, egy lehetséges Smart Roadster Coupé-utód, Sass T. Viktor kétéltűje és egy Ökológiai Luxus tanulmány. De álljunk inkább a realitások talaján, és lássuk, mit mondott exkluzív interjúnkban a kézzelfogható jövőről Gorden Wagener.

Forrás: Mercedes-Benz Hungária
Herr Wagenert elődjéhez hasonlóan a budapesti MOME címzetes egyetemi tanárává nevezték ki

Hosszú idő után végre megvált az A- és a B-osztály a szendvicspadlótól. A mérnökök, a menedzserek vagy önök, dizájnerek kezdeményezték a változtatást?

Egységes véleményen voltunk abban, hogy meg kell szüntetni a szendvicspadlót, hiszen a magas építés a BMW 1-essel és az Audi A3-mal szemben a legkevésbé sem tűnt sportosnak. A tágas tér és a funkcionalitás a B-osztály reszortja maradt, de csinos csomagolásban - ez meg is látszik az eladási eredményeken, Németországban tavaly az 5. legnépszerűbb autó volt. Az A-osztálynál még radikálisabb, 180 fokos fordulat következett be, így hirtelen a miénk lett a leginkább sportos és expresszív formaterv a prémium kompakt szegmensben. Kevesen vártak ilyen radikális újítást, de a bátorságot díjazza a piac, nem tudunk belőle annyit építeni, amennyit ne lehetne eladni.

Hasonlóan merész formákra számítsunk a jövőben a teljes modellpalettán?

A nagyobb autók a jövőben is sokkal nyugodtabb dizájnt kapnak, a kisebbek inkább expresszívet. A dizájnban nincs olyan, hogy univerzális méret, tehát a limuzinjaink nem a kompaktok megnyújtásával készülnek, hanem meg akarjuk tartani mindegyikük karakterét és egyediségét. Emellett folyamatosan új kategóriák megalkotásán is dolgozunk, aminek már kétféle négyajtós kupé és egy shooting brake a gyümölcse - na meg az elismerés, hogy minket másol a konkurencia.

Az E- és a GLK-osztály ráncfelvarrása azt mutatja, hogy a márkára sokáig jellemző szögletes vonalaktól egyszer és mindenkorra el kell búcsúzni...

Feltettük magunknak a kérdést: merre tovább, Mercedes? A dizájn a márka cégére, márpedig a cég konzervatív helyett progresszív, modern vállalattá vált. Amikor én lettem a formatervező-részleg vezetője, szakítottam a szögletes formákkal, és azt hiszem, ezt a stílusváltást a megújult E-osztály letisztult, mégis lehengerlő eleganciája is tükrözi.

Felszereltségtől függően immár a márka középső limuzinjáról is eltűnt a márka védjegye, a kiálló csillag. Az új S-osztálynál is számíthatunk erre?

Nem, az biztosan megtartja a motorháztetőn álló emblémát, csak az S-osztály Coupé esetében mondunk le róla. Az emblémával egybeépített, sportos hűtőrács csak opcióként, választási lehetőségként jelenik meg az E-osztályhoz, megmarad a kínálatban a klasszikus limuzinmaszk is, kiálló csillaggal. Ezt a jövő modelljeinél még inkább a luxus kifejezőeszközeként szeretnénk felhasználni.

Melyik a kedvenc autótípusa a jelenből és a múltból?

Mindig az áll hozzám legközelebb, amelyiken éppen dolgozom. Most egy jövőbeli projektet, egy nagyon izgalmas sportkocsit tennék első helyre a ranglistámon, de a bemutatásáig még hosszú időnek kell eltelnie - hiszen mindig 3-5 évvel a piaci bevezetés előtt zajlik a mi munkánk. A jelen autói közül a maga műfajában egyedülálló CLA tetszik legjobban, ami pedig a múltat illeti, a legendás, sirályszárnyas 300 SL-t említeném. Rajongok a '30-as évek art deco stílusú autóiért, például az 540K-ért, mindenekelőtt Spezial-Roadster és Autobahn-Kurier kivitelben. De mégis az a kedvencem, amelyet én rajzoltam - ez szakmai ártalom lehet.

Magyar formatervező is dolgozott a B-osztályon

Kevesen tudják, de a B-osztálynak több hazai vonatkozása is van, mint a kecskeméti gyártás. Németh Gábor, a sindelfingeni Mercedes Design munkatársa, egykori MOME-hallgató is részt vett a külső formatervezésben, egy team tagjaként. Ezen kívül több más modell részletmegoldásai is az ő nevéhez kötődnek, például a CLA első lámpája vagy a CLS Shooting Brake felnije. Mint elárulta, minden új autó tervezését úgy kell elképzelni, mint egy pályázatot, ahol a printeket kiteszik a falra, a vezetőség pedig végigsétál köztük, és kiválasztja az 1:4-es modell megépítésére érdemes megoldásokat. Amikor ezekkel elkészülnek, újabb válogatás következik, és csak egy - a gyártásra érdemes - verzió akad fent a rostán, amely megéri az életnagyságot. Gábor diplomamunkája, egy Maybach-tanulmány is megtekinthető a kiállításon, amely "fenntartható luxus" mottóval készült 2006-ban. Azóta persze megszűnt a cég luxusmárkája, a Pullmann kivitelek feltámadásáról pedig harapófogóval sem tudtunk semmit kihúzni a fiatal dizájnerből.

Forrás: Mercedes-Benz Hungária
Németh Gábor és a háttérben diplomamunkája, egy imponzáns Maybach-tanulmány - makettként