A Magyar Közút Nonprofit Zrt. több mint 14,8 milliárd forintot költött a téli útüzemeltetési feladatok ellátására. Indul a kátyúzási szezon.

A rendkívül csapadékos és változékony időjárás, illetve az elhúzódó téli időszak miatt közel kétszer annyit költött a társaság, mint az elmúlt években. 14,8 milliárd forint ment el a síkosság-mentesítési, hóeltakarítási és egyéb üzemeltetési feladatokra, most pedig indul a kátyúzási szezon. A Magyar Közút összes üzemmérnöksége erre a feladatra áll át.

A télen volt olyan időszak, amikor egyszerre csaknem 700 munkagép dolgozott a hóakadályok megszüntetésén. A géppark végül összesen közel 175 ezer munkaórát töltött aktívan az utakon, összesen 157 ezer tonna sót, 188 ezer tonna érdesítő anyagot, 3,5 millió liter sóoldatot és 320 tonna sóoldat előállításához szükséges granulátumot használtak fel a szakemberek. Ez csaknem a kétszerese egy átlagos téli szezonnak.

Forrás: MTI/Varga György

A 30 ezer kilométeres közúthálózaton az előző évekhez képest jóval több burkolathiba keletkezett, az elhúzódó tél miatt ráadásul legalább három héttel később tudta elkezdeni a kátyúzási munkákat a társaság, mint ahogy azt korábban tervezte. 2013-ra összesen csaknem 95 ezer tonna aszfalt felhasználását tervezi a Magyar Közút a kátyúzási munkák elvégzéséhez. A 2012-es évhez képest ez több mint 700 millió forinttal több anyagi ráfordítást, összesen 8,2 milliárd forintos költséget jelent.

A munkálatok első körben a főútvonalakon és a forgalmasabb útszakaszokon kezdődnek el, a balesetveszélyes kátyúk javítása elsőbbséget élvez.

A kátyúk kiszakíthatják a gumit, megsérthetik a felnit, de rosszabb esetben a futóműben is nagy kárt tehetnek. A sérült autó tulajdonosa jó eséllyel kaphat kártérítést, de ehhez egyértelmű bizonyítékokat kell benyújtani az útkezelőhöz. Minden második igénylő kap kátyúkártérítést - erről a témáról itt írtunk bővebben.