Melyik autóé a legjobb menetstabilizáló?

esp teszt
Vágólapra másolva!
Tízautós összehasonlító teszten vizsgálta az auto, motor und sport, hogy melyik gyártó menetstabilizáló elektronikája a legbiztonságosabb. Az Audi kiemelkedett a mezőnyből.
Vágólapra másolva!

Jövő novemberre kell az Európai Unió területén forgalmazott összes autóban kötelező alapfelszereléssé válnia a menetstabilizáló elektronikának, de már most is alig találni ESP nélküli autót. Az auto, motor und sport című szaklap nagy összehasonlító teszten próbálta kideríteni, hogy melyik gyártó stabilizálóprogramja a legjobb, összesen tíz autót vizsgáltak a szakemberek.

A menetstabilizáló elterjedése részben az előző Mercedes A osztálynak köszönhető, amely megbukott az úgynevezett jávorszarvasteszten. A Mercedes számára rendkívül kínos eredménynek óriási volt a visszhangja, de legalább mindenki számára világossá vált, hogy a menetstabilizáló elektronika életeket menthet, és szép lassan minden gyártó alapfelszereléssé tette.


Kínos bukta volt az A osztály borulása a jávorszarvasteszten

A gyártóknál számtalan néven futó ESP-ről általánosságban elmondható, hogy nincs belőle két ugyanolyan. Mivel minden egyes gyártó minden egyes modellje önálló, egyedi karakterisztikával rendelkezik, az elektronikát is ehhez kell programozni. Az auto, motor und sport éppen ezért több kategóriából válogatott autókat.

Az autókat száraz és nedves aszfalton egyaránt megkínozták, kikerülési, fékezési és szlalomképességeket egyaránt vizsgáltak. Az eredményeket részben objektív (például milyen sebességnél történik visszafordíthatatlan tapadásvesztés), részben szubjektív, a tesztelő érzéseire és benyomásaira támaszkodó szempontok alapján állapították meg. Összesen száz pontot lehetett szerezni.


Erősen mozog a Fiat Panda karosszériája, muszáj bele az ESP. Amelynek programozása lehetne jobb is

A kisautók között a Fiat Panda érte el a leggyengébb eredményt, az autó mindössze 42 pontot szedett össze, az értékelés ráadásul megállapította, hogy az erős karosszériamozgás miatt az ESP "kötelező" az autóba. Jobban, de nem kimagaslóan szerepelt a Volkswagen up!, amely 58 pontot szerzett. Meglepően jó programozásúnak bizonyult ugyanakkor a fapados Dacia Sandero ESP-je, a román kisautónak 78 pontot adtak a németek.

A kompaktok között a hátsókerék-hajtású BMW 120d-t és a fronthajtású Kia Ceedet vizsgálták. A teszt szerint a hátsókerék-hajtás nem feltétlenül előnyös stabilitás szempontjából, de az "ESP teszi a dolgát", a 120d 73 ponttal zárt. A tesztelőknek tetszett a Kia kiszámíthatósága is, mindössze két ponttal kapott kevesebbet a BMW-nél.


A Quattro mindent elbír, ESP-vel együtt alig lehet kihozni az A6-ost a sodrából

Az auto, motor und sport megfogalmazása szerint terepjárók esetében az "ESP a szükséges minimumot adja, semmi többet", ennek megfelelően a Mercedes-Benz ML 65 és a Land Rover Discovery 58 pontján sem lehet csodálkozni. A felső-középkategóriában az összkerékhajtású Audi A6-ost vetették össze a Lexus GS-sel, ebben a kategóriában találták meg a teszt abszolút győztesét is.

Az A6-os menetstabilizálója a Quattro összkerékhajtással együttműködve száraz és nedves aszfalton is hibátlanul működik, amely 89 pontot jelentett a teszten. A GS száraz körülmények között szintén jól teljesített, nedves aszfalton azonban az ESP nem tudta megfogni az autót az egyik kikerülő manővernél, megpördülés és mindössze 65 pont lett a vége.


Az eredmények (kattintásra valamivel nagyobb lesz)

A teszt zárásaként a Porsche 911 bizonyíthatott, és alapvetően a sportkocsi ESP-jével is elégedett voltak a tesztelők: 73 pontot írtak be neki. Az eredményekből összességében kiolvasható, hogy a drágább autó ESP-je nem feltétlenül jobb, az emberi odafigyelést pedig egyébként sem helyettesítheti semmi.