Szerbia legszebb idomai

2013.06.02. 10:51

Dragan Pavlovic nem az a fajta ember, aki nem jut tovább az álmodozásnál, ráadásul  nemcsak a saját, hanem nagyapja álmát is megvalósította.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
A képen nem egy veterán autó málladozó váza látható, hanem egy készülőfélben lévő Faber I. Az acél szerelvényekből és csövekből hegesztett vázat műanyag idomok fedik

Dragan Pavlovic az a típusú őrült, akin nem venni észre rögtön a tüneteket. Látszólag egy teljesen normális szerb kisvállalkozó, bőrdzsekiben, enyhén lepukkant Audi A8-assal a garázsában, aki szép csendben vezetgeti autószerelő műhelyét egy Gruza nevű falucskában Belgrádtól úgy 150 kilométerre. Kedves mosollyal fogad minket, a kézfogása olyan, mintha egy felhevített satuba nyúlna az ember, angolul nem beszél valami jól, de erre nincs is szükség, mert a NAGY TALÁLKOZÁST megszervező Makai kolléga anyanyelvi szinten ontja magából a szerbet, így gond nélkül indul az ismerkedési csevej.

Az udvaron áthaladva még mindig nem jelzi semmi, hogy itt valami nincs rendben, pont olyan a közeg, amilyennek elképzel az ember egy kelet-európai autószerelő műhelyt a maga sufnituningos lepukkantságával és csendben amortizálódó gumikupacaival. A javításra váró autók között egy terepruhás, jambósapkás, sporthorgásznak öltözött lény tesz-vesz, miközben gyanakodva méreget minket, de a gazda szavára megenyhül a tekintete. Már-már kezdenék elbizonytalanodni, hogy eltévesztettük a házszámot, de ekkor feltárul egy eldugott hátsó fészer ajtaja, és napvilágra kerül valami, aminek annyi létjogosultsága volt ott lenni abban a közegben, mint Erzsébet királynőnek egy jelmezbe öltözős swingerbuliban. Nem kizárható, de kicsi rá a sansz.

Fotó: Magócsi Márton [origo]

A nemes egyszerűséggel csak Faber I-nek nevezett hintóba oltott sportkocsi élőben sokkal nagyobb, mint ahogy azt a korábban látott fotók alapján elképzeltem. Kerek öt méter hosszú, tehát alig valamivel rövidebb, mint egy 7-es BMW, viszont a tengelytávja még a német limuzinénál is hosszabb, egészen pontosan 3180 mm. Csak hogy legyen még viszonyítási pontunk, egy Opel Astra tengelytávja 2685 mm, és abban ráadásul még el is férnek hátul utasok, a Faberben viszont csak egy erős vicc a hátsó üléssor. "A hathengeres benzinmotor és a váltó egy Mercedes E osztályból származik, akárcsak a futómű sok eleme, viszont a térhálós csőváz és az arra épített üvegszálas elemek saját fejlesztésűek, az én terveim alapján készültek" - dicsekszik Pavlovic úr, aki rögtön a Faber név rejtelmeibe is beavat minket. Kicsit messzire nyúlik, de legalább egy szép családi tradíciót elevenít fel. Szóval az van, hogy házigazdánk a génjeiben hordozza az autóépítést, mert ezt már a nagyapja, név szerint Dusan Pavlovic is a fejébe vette 1921-ben. Sajnos akkor mindössze egy tervrajzig jutott a projekt, még úgy is, hogy elment vele a bátyja műhelyébe, csak az volt a gond, hogy ott akkor lovas kocsikat gyártottak angol tervek alapján, és nem hallgattak a benzinmotorok nagy jövőjét megérző kisöcsre. Az akkor még alig húszéves Pavlovic végül letett a nagy tervéről, kitanulta a kovácsmesterséget, és egy elég jól menő műhelyt nyitott a falujában. Ezzel meg is érkeztünk a névhez, ugyanis a faber latinul kovácsot jelent, így tiszteleg az autókkal megfertőzött unoka az eredeti ötletgazda előtt.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Ez az autó nem a praktikumról szól, a hátsó ülések csak jelképesek, de a csomagtartó is csak jelzésértékű. Sajnos ottjártunkkor nem működött a rajta lévő tető, így a leszakadó eső meghiúsította a tesztkört

Dragan Pavlovicnál 2003-ban hatalmasodott el véglegesen az autóépítési őrület, és ahogy a képeken is látható, sokkal tovább jutott nagyapjánál. Nyolc évbe telt, mire elkészült az első működőképes prototípus, mostanában pedig a sorozatgyártás beindításán fáradoznak. A sorozatgyártás alatt itt nem futószalagokra kell gondolni, mert a Faber I-ből mindössze tíz darabot terveznek gyártani - két megrendelés már be is futott. Állítólag két amerikai sportolót győztek meg a neten látott képek, és rendeltek is egyet-egyet, a gond csak az, hogy elég nehéz forgalomba helyezni Amerikában ezeket az egyedileg épített batárokat. Az ár igen ambiciózus, 230 ezer euró, tehát olyan 67 millió forint környékén van a vevő egyéni igényeitől függően.

Ez volt az a pont, ahol be kellett volna ülnünk egy próbakörre, de a sors valamiért úgy akarta, hogy Faber I-szűz maradjak. Az addig sunyin szürkéllő ég hirtelen leszakadt, és mi ott álltunk egy méregdrága, egyedi prototípus mellett, aminek már járt a motorja, de mégsem tudtunk vele csapatni egy jót, mert nem volt teteje, pontosabban volt, csak a fészer másik sarkában. Pavlovic ugyanis a hátsó szélvédőt az eddig használt plexi helyett üvegre készül cserélni. A meglehetősen nyomasztó pillanatot egy másik teljesen szürreális jelenség törte meg, Pavlovic úr lánya. Csak betipegett a műhely sarkába és ott meg is állt, de azonnal elvitte a show-t, mert mindenkiből egy szempillantás alatt kihozta a benne szunnyadó Fásy Ádámot. Elakadt a kérdezősködés, és a fotózás közben is a kelleténél hosszabban kellett komponálni, mert nem volt könnyű feldolgozni, hogy mit keres egy Miss Serbiának kinéző leányzó és egy semmiből épített limbóhintó abban a kis fészerben.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Pavlovic úr két kreálmányára is büszke lehet, bár az autóval több volt a munka, nyolc évig dolgozott rajta

"És, őőő, vezetted már?" - a kamu kérdésre tündéri mosoly és oxfordi angolság jött válaszul, mint utólag kiderült, Bécsben szedte fel, ahol közgazdaságtant tanul. "Szeretem a hangját, mert elég sportos, mégsem tolakodó, de a legjobban azt bírom, ahogy megy. Mintha az út fölött lebegne, pedig két tonna" - avatott be abba, hogy miről maradtunk le az átkozott eső miatt. És hamar kiderül, hogy ez a kis aranyos nem is akárhol, hanem a francia Riviérán vezethette a papa autóját, mert elvitték oda egy kiállításra. "Vicces volt látni, hogy mindenki a Fabert kezdte nézegetni és fotózni, amikor leparkoltunk néhány méregdrága kocsi mellé, mintha ott se lettek volna. Sokan Rolls-Royce-nak nézték, de aztán volt nagy csodálkozás, amikor látták, hogy nem egy szárnyas nőalak áll az autó elején."

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Közelről elég sok barkácsmegoldással és kidolgozatlan részlettel találkozni

Ha már a nőknél tartunk, a Faber I is kicsit olyan, mint egy korosodó díva, jól áll neki a három lépés távolság. Bár az összkép és az autó megjelenése tényleg lenyűgöző, ha a részleteket nézzük, és ez különösen az utastérre igaz, elég sok kidolgozatlan vagy bántóan egyszerű megoldással találkozni. Persze ahhoz képest, hogy mindez egy olyan sufniban készült, ahol látszólag egy kuplungcsere is komoly kihívást jelent, lenyűgöző teljesítmény, de engem ennyi pénzért zavarna az a sok más autókból összelegózott alkatrész. Pavlovic úr persze tisztában van vele, hogy nem egy Rolls-Royce-t épített, nem is a jól ismert luxusmárkákkal akar konkurálni, egyszerűen csak magának akarta bebizonyítani, hogy képes rá. Az meg már csak hab a tortán, ha párat el tud sütni belőle a világ különböző pontjaira, de az a gyanúm, hogy itt Európában, pláne a keleti felében nem fognak tolongani érte. Aki kalandvágyból mégis ki szeretné kipróbálni, itt veheti fel velük a kapcsolatot, az időjárás-előrejelzést azért érdemes csekkolni a kiutazás előtt, és ha rám hallgatnak, tanítási szünetre időzítik a tesztkört, hogy az érdemi látnivaló másik fele még véletlenül se legyen Bécsben.