Van mire büszkének lennünk. Egyszerre két, többé-kevésbé azonos szegmensben versenyző prémiumautó is készül nálunk, az Audi A3 szedán Győrben, a Mercedes-Benz CLA Kecskeméten. Azért csak többé-kevésbé riválisok, mert ugyan az Audi és a Merci is kompakt alapokra épülő négyajtós, Győrben inkább klasszikus szedán, míg Kecskeméten kupé készül. És ez bizony nagy különbség.
Nézzük csak a formát: ekkora méretben, négy ajtóval nehéz dögösebb karosszériát összehozni, látványban nincs ellenfele a Mercinek a kategóriában. Jó, a kupés forma miatt, szigorúan véve eleve csak saját magukkal versenyeznek a németek, de a teljes kompakt szedán mezőnyben sem találunk izgalmasabb dizájnt. Fenntartom, hogy van néhány túlcsicsázott részlet, a hátsó lámpák például továbbra sem tetszenek, de megértem azokat, akik a formatervezés csúcsát látják bennük.
Kissé kellemetlen helyzetben vagyok amúgy, mert a hazai menetpróba után már elég részletesen összefoglaltam a gondolataimat az autóról. A CLA erősen rétegmodell, mi mást gondolhatnék róla egy hét, mint egy nap után? Ez egy négyajtós kupé, annak minden előnyével és nyűgjével együtt, nem lehet erről doktori disszertációt írni.
Hét nap elég például ahhoz, hogy a fejtérről és az ajtónyílásról azt gondoljam, hogy nagy? Nem. Mindkettő szűkös, de az autógyártók nagy szerencséje az, hogy amíg van kinek autót eladni, addig a vevők nagy része a forma alapján fog választani. A CLA-vevők nagyon nagy részét a dizájn fogja berántani, és nagyon valószínű, hogy második autónak az S, E vagy akármilyen Klasse mellé veszik meg. Akkor meg nagy gond, hogy nehéz a gyereket behajtogatni a gyerekülésbe? Nem, mert majd viszik a másik autóval.
A rétegautókat ugyanúgy a helyükön kell kezelni, mint az akciófilmeket. Ezeket sem hasonlítjuk művészfilmekhez, nem rinyálunk amiatt, hogy nem tesznek hozzá semmit a filmművészethez. Elrágjuk a popcornt, jól szórakozunk, aztán hazamegyünk a moziból. Objektív szempontok szerint a CLA nem praktikus, kompromisszumokkal jár a használata, de ettől nyilván nem rossz autó. Csak megvan a saját közönsége.
Vezetni továbbra is nagyon jó, bár a félmillió forintos, opciós AMG csomaggal már elég keményen pattog, a magyarnál klasszisokkal jobb utakra való. Pontos visszajelzéseket ad a kormány, a kanyarokat lelkesen falja a futómű, ez egy vezetési élményt adó autó, nem pedig egy steril kuckó. Ilyen izgató külsővel nem is lehet másképp.
A 2,2 literes dízellel persze nem rakéta a CLA, de nem is kell annak lennie: 170 lóerő bőven elég egy második autóba. A menetpróbán, ahol csak benzinesekkel vezettem, jónak tűnt a zajszigetelés, a dízel viszont kissé hangos, de talán csak a tényleg gyönyörű keret nélküli ablakok okolhatók ezért. A hétfokozatú duplakuplungos váltóba nem lehet belekötni, az A osztályban is furán mutató navigációnak meg csak találnak jobb helyet az első frissítésnél.
Nem kérdés, hogy a CLA számára nem a magyar a kulcspiac, itt csak a gyár van. Az árlista 8,3 millió forintnál kezdődik, a teleextrázott tesztautó viszont már 15,377 millió forintba kerül. Ennyiért biztosan nem lesz tucatautó, még úgy se, hogy négy évig vagy 120 ezer kilométerig teljesen ingyenes karbantartás is jár hozzá a márkaszervizekben. Ami egyébként nagyon jó dolog.
Műszaki adatok - Mercedes Benz CLA 220 CDI Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 2143 cm3. Hengerek elrendezése/száma: S/4. Teljesítmény: 125 kW (170 LE)/3400-4000. Nyomaték: 350 Nm/1400-3400. Sebességváltó: hétfokozatú automata. Fékrendszer: hűtött tárcsa/tárcsa. |