Kellemes csalódás az egyetlen kínai stand

Changan, kínai autógyártó standja, Frankfurti Autókiállítás
Vágólapra másolva!
A kínai Changan vonzó tanulmányt hozott a Frankfurti Autószalonra, a titkos fegyvert a BMW X6-os ellen. A szériaautóik is egyre ígéretesebbek.
Vágólapra másolva!
Kellemes a fogadtatás az eldugott standon Fotó: Mudra László - Origo

Amíg a 3-as pavilon földszintjén a Volkswagen-csoport tartotta a sajtótájékoztatóit, az emeleten alig lézengett egy két ember, leszámítva az idei Frankfurti Autószalon egyetlen kínai standját, a Changanét. A pult mögötti falon kínai porcelán tányérok, bennük az aktuális modellek makettjeivel, ajándékként pedig kézzel készített, díszdobozos, eregetni való mini sárkányokat osztogattak.

Érdekes a dekoráció Fotó: Mudra László - Origo


Hogy miért csak Kína 4. legnagyobbja érezte szükségét annak, hogy itt megjelenjen, arra talán az a válasz, hogy az otthoni keresletet sem tudják kielégíteni, ezért nem akarnak egyelőre Európa felé terjeszkedni. A Changan azonban terjeszkedne, Oroszországban, Iránban és Brazíliában is hamarosan gyáruk lesz, 2020-ra évi 5,5 millió autót akarnak eladni, de ebből alig 10 százalék lesz majd export. Jelenleg a cég nem tudja eldönteni, hogy a túl sok egyéni szabályozással bíró amerikai, vagy a kínai szabványokhoz közelebbi, de jobban védett európai piacra lépjenek be először a két jelentős közül.

Changan CS95 Concept Fotó: Mudra László - Origo


A frankfurti sajtótájékoztatón kínaiak és európaiak fele-fele arányban jelentek meg, az egyetlen leleplezett újdonság egy mutatós kompakt SUV, a CS75 volt. Sokkal feltűnőbb volt azonban egy korábban már bemutatott, de azért mégis kuriózumnak számító tanulmányautó, az ezüst CS95. Ez 5380 milliméteres hosszával még a Range Rovernél is 381 milliméterrel nagyobb, tengelytávja 3330 mm, a kerekei 24 colosak. A CS95 Kína válasza a kupé SUV-kra, a BMW X6-osra és társaira, a trendkövetés ráadásul a hajtásláncban is folytatódik. A hibrid rendszer egy 250 lóerős, 3,5 literes V6-osból és egy 170 lóerős villanymotorból áll, a váltó nyolcfokozatú automata. Belseje legalább annyira futurisztikus, mint a külseje, hátul az aszimmetrikus ülések, elöl pedig a vetített műszerfal szokatlan.

A Changan CS95 Concept belseje Fotó: Gulyás Péter Origo


Órákkal a bemutató után, amikor elcsendesedett minden a Changan körül, sikerült beülnöm a standon lévő szériaautókba is. Az új CS75 a kínai márka középső SUV-ja, amit a hírek szerint arra terveztek, hogy akár nyugaton is eladható legyen. Bár a sziluettje némileg emlékeztet a Hyundai ix35-re, a hűtőrácsa pedig Range Rover-beütésű, a formaterv modern, és ez a beltér kialakítására is igaz. Az olasz formatervvel és az angol fejlesztési központból származó motorokkal rendelkező szabadidő-autó simán elment volna bármelyik nem prémium európai vagy japán gyártó termékének is. Azonban a puhának látszó műanyagok betonkemények, sőt, ami még rosszabb, orrfacsaró szagot árasztanak, egy percnyi nézelődés után kiszédültem az utastérből. Ezalatt is feltűnt azonban, hogy az összeszerelési minőség még nem az igazi, a fröccsöntött középkonzol nyikorgott, ahogy hozzáértem, itt-ott sorják meredeztek, és még a kormány közepi emblémát sem sikerült szépen eldolgozni.

Changan CS75 Fotó: Mudra László - Origo

Nagyon hasonló műszerfal volt az egy hónapja bemutatott kompakt, ferdehátú Eado XT-ben is, de itt nem volt olyan erős szaga, és a minőség is jobbnak tűnt. A 4,4 méteres, tehát kompakt kategóriás modellben a sajtóanyag szerint egy 1,5 literes, közvetlen befecskendezéses, 170 (!) lóerős turbómotor dolgozik, ami 9 másodperces százra gyorsuláshoz elég. A korszerű, Euro V-ös motort a Changan angliai fejlesztőközpontjában alkották. Az Eado XT tudása papíron felnőtt az európai színvonalra, széria benne az ESP, az elektromos szervokormány, hatfokozatú automataváltója a japán Aisin terméke, a start-stop rendszer pedig a Boschtól jön. Ráadásul remekül is néz ki, az olasz dizájnnak hála, és a tömege is csak 1,3 tonna.

Changan Eado XT Fotó: Gulyás Péter Origo

A stand másik végén ácsorgó csúcsmodell, a Raeton (csak nem utalás a Phaetonra?) belseje igen kellemes meglepetést okozott: vegyiüzem-szag helyett bőrillat terjengett benne, a műanyagok meglepően kellemes tapintásúak voltak, szépek voltak a varrások és elfogadhatóak az illesztések, csak a fabetétről ordított, hogy nem valódi. Egész precízen működtek a Kiára emlékeztető kezelőszervek, amelyekhez meglepően sok funkció tartozik, a hátsó ülés pedig masszírozós.

Changan Raeton Fotó: Mudra László - Origo

Erre a kocsira olyannyira büszke a Changan, hogy – a szalon egyetlen gyártójaként- büszkén hirdette, milyen biztonsági és kényelmi funkciókat (többek közt adaptív xenon fényszórót, ESP-t, hat légzsákot és guminyomás-ellenőrző rendszert) épített a kocsiba. Ezek közül a legviccesebb a 16 funkciós elektromos kézifék, amelynek érthetetlen funkcióit fel is sorolták a kocsi mögötti falon. A Raeton a kínai NCAP-n remekül teljesített, öt csillagot szerzett. A 4,9 méteres autóhoz nem csak kétféle meglehetősen kisméretű benzinmotort kínálnának, az egyik választható motor 1,8 literes turbós, 177 lóerős, a másik egy kétliteres, változó vezérlésű szívó, ami ennél 17 lóerővel gyengébb.

A Raeton elektromos kézifékének érthetetlen funkciói Fotó: Gulyás Péter Origo

A kisebb hibák ellenére egyértelmű volt a Changan standján, hogy az ország autóipara óriási fejlődésen ment keresztül a korábbi Genfi, Frankfurti Autószalonokon látott kínai autókhoz képest. Nem csak a technika, de a formatervezés és az összeszerelési minőség is ugrásszerűen fejlődött, már csak a műanyagok kipárolgásával kellene kezdeni valamit.