Porsche-motoros lakóautó, a kemping réme

2013.09.12. 08:20

Nem csak hálószobát, hanem minikonyhát is kínál a SpaceCamper TH5, de egy óvatlan gázadásra hamarabb össze tudja törni a teljes étkészletet, mint egy féltékeny feleség. Ennek 500 lóerő a logikus magyarázata, ám a motort sem egészen ott kell keresni, ahol az új VW buszokban megszoktuk.

Ilyen az igazán kétszínű VW: busznak látszik, sportautókat alázFotó: Kismartoni András - Origo

Kétszínű fényezés, ültetett karosszéria, hatalmas fekete alufelni, embléma nélküli hűtőrács: vagány, de ennyitől önmagában még nem átütő erejű egy Volkswagen Transporter. Aki kicsit is jártas tuningberkekben, chippel megvadított, fekete kormot eregető TDI-motorra tippelne, ám ez esetben a lényeg a részletekben, konkrétan a hátsó lökhárító alatt rejlik. Középen, ahol a vonóhorog helye lenne, két vaskos kipufogóvég mered a mögöttes forgalomra, a csomagtartó ajtaja pedig kevésbé mélyre nyúlik a megszokottnál. Itt bizony nem optikai tuningról, hanem teljes átépítésről van szó.

A műszeregység és a kormány is a Porsche 911-ből érkezettFotó: Kismartoni András - Origo

Ez a kék-ezüst T5 ugyanúgy farmotoros, mint a Volkswagen buszok első három generációja, ráadásul azzal is ápolja a hagyományokat, hogy benzines és bokszer hengerelrendezésű. Ám míg a régi Transporterek arról voltak híresek, hogy vándordűne-sebességgel szállították a kempingezőket vagy a rockfesztiválra igyekvő hippiket, addig a SpaceCamper TH5 a híres felmenőknél több mint tízszer nagyobb, 500 lóerős teljesítménnyel gyűri maga alá az aszfaltot. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a legtöbb sportkocsisofőrnek semmi esélye ellene, és nagy részük valószínűleg köpni-nyelni nem tud, ha egy szerpentinen vagy sztrádán száguldva meglát a tükörben egy vészesen közeledő furgont.

Újra hátul dohog a motor, csak ezúttal két turbóval és 500 lóerővelFotó: Kismartoni András - Origo

A Frankfurti Autókiállításon sétálva egy épület kinti parkolójában futottam bele a világ leggyorsabb hálószobájába, amely a kiállítók elmondása szerint megfutja a 280 km/h-t, és valójában az adatlapján szereplő ötszáznál további ötven lóerővel többet tud. Elsősorban azért készült, hogy a lakóautó-berendezéseket készítő SpaceCamper manufaktúra guruló (pontosabban száguldó) cégére legyen, de meg is vásárolható 250 ezer eurós, vagyis potom 75 millió forintos áron. Egyetlen publikus adatként a 24 másodperces időt adták meg a szörnyhöz, ez azonban nem valami gyorsulási időt takar, hanem azt, hogy eddig tart kiszerelni az utastérből az üléseket. Természeten le is lehet hajtani őket, így a padló- és tetőszinten összesen négyen alhatnak benne, főzéshez és mosogatáshoz pedig rekordidő alatt össze lehet állítani egy minikonyhát. Különösen büszke a gyár az edények kompakt és a biztonságos elhelyezésére, bár nehezen tudunk olyan megoldást elképzelni, hogy egy nürburgringi kör után ne legyen cseréphalommá a teljes garnitúra.

Öt ülő- vagy négy fekvőhelyet kínál a nyitható sátortetős szörnyFotó: Kismartoni András - Origo

Egy másik cég, a gyors buszokra szakosodott TH Automobile végezte a lakóautó műszaki átépítését. Nem lehetett egyszerű betuszkolni az előző, 997 kódjelű Porsche 911 Turbo motorját a kocsi farába, de láthatóan megoldották a feladatot. A Tiptronic váltót és az összkerékhajtást is egy az egyben a Porschétól vették át, természetesen a fékrendszert és a futóművet a nagy tömeghez és teljesítményhez igazítottak. Néhány speciális elemmel, például a karbonból készült (kiemelve sátorfedélként szolgáló) tetővel, azért valamelyest tudtak faragni a tömegen, amit persze azonnal el lehet bukni, ha valaki két rekesz sörrel indul vele a márkatalálkozóra vagy olaszországi nyaralásra. De igazából rakomány nélkül lehet igazi a TH5, mert olyasvalamit tud, amit egyetlen másik lakóautó sem: torokszorítóan gyorsulni és füstfelhőbe burkolózva driftelni.