Fanatikus ralis ütközött Hende Csabával

2013.09.20. 13:09

Egy ismerője szerint mindig a maximumra törekedett a honvédelmi miniszterrel karambolozó ralis. Ez okozta a vesztét is, amikor illegálisan akart lezárni egy utat teszteléshez. A Honvédelmi Minisztérium szerint ugyan meg kell állniuk, ha útlezárásba ütköznek, itt azonban nem volt útlezárás, így hiába integetett az úton egy ember, hogy álljanak meg.

Hende Csaba honvédelmi miniszter egy ralissal ütközöttForrás: MTI/Komka Péter

Információnk szerint a Hende Csaba honvédelmi miniszterrel ütköző raliversenyzőt Vincze Mártonnak hívják, és egy Mitsubishivel versenyez az idei Rali-Túra Bajnokságban, amelyet jelenleg vezet, tavaly pedig meg is nyerte ezt a sorozatot. „Marci egy igazi fanatikus, nagyon érzi az autóit, és mindig a maximumra törekszik. Sajnos ez okozhatta most a vesztét, ugyanis ő már csütörtök délután nekiállt tesztelni a hétvégére, holott erre pénteken legálisan is lett volna lehetősége. Ugyanakkor valahol megértem, hogy így készült, ugyanis hiába vezeti ő a bajnokságot, az utolsó fordulóban még elvehette volna tőle a trófeát legnagyobb riválisa, a bajnokságban második ifj. Vincze Ferenc, aki szintén szécsényi, de tudtommal csak névrokonok. Nem értem viszont az eddigi hírekben szereplő illegális ralis kifejezést, hiszen neki is van jogosítványa és rendszám az autóján, tehát teljesen legálisan vett részt a forgalomban. Az is lehet, hogy nem mentek gyorsan, és nem vágták le a kanyart. Hibáztak ugyan, amikor le akartak zárni egy közutat, de a miniszteri autó is hibázott, amikor nem állt meg a figyelmeztetésre, hanem a megkülönböztető jelzést bekapcsolva továbbhajtott” – vélekedett egy neve elhallgatását kérő amatőr raliversenyző, aki jól ismerte Vinczééket.

„Én is voltam már ilyen illegális teszteken, ahol alapszabály, hogy olyan elhagyatott részt kell lezárni, ahol nincs bekötőút, és olyan embereket kell a két végpontra állítani, akik elég határozottak, hogy megállítsák a forgalmat. Nem kell itt nagy dolgokra gondolni, csak egy-két perc türelmet kérnek az arra tévedő autósoktól, amit a legtöbbször jól tolerálnak, a baj abból lehet, és lett is, ha valaki ezt nem képes tolerálni. Rosszkor volt rossz helyen a két autó.” 

Vincze Márton és navigátora, Kovács Attila, az idei Eger ralin

„Meglepett, ami a Marciékkal történt, de sajnos ez annak az eredménye, hogy egyre kevesebb lehetőség van legális körülmények között tesztelni. Az utóbbi időben sokkal kevesebb amatőr futamot rendeznek, ahol a profi, félprofi versenyzők is előszeretettel próbálják ki magukat és a technikát” - mondta megkeresésünkre Adamcsek István, aki a versenyzőkkel való kapcsolattartásért felel az idei Rali-Túra Bajnokságban. A sportágban csak Pista bácsiként ismert Adamcsek szerint óriási pechjük volt Vinczééknek, hiszen ilyen esetben még – az általában ismerős – rendőr is meg szokott állni, megvárják a versenyzőt, majd „elzavarnak mindenkit a csudába egy utolsó figyelmeztetéssel”.

Mészáros Iván, a Rali-Túra Bajnokság sorozat felügyelőbizottságának elnöke szerint tény, hogy a korábbi évekhez képest jóval kevesebb amatőr raliversenyt tartanak, de véleménye szerint „ez nem változtat azon, hogy a közutakon mindenkinek be kell tartani a KRESZ-t”. „Ez igaz a versenyek előtti pályabejárásokra is, ahol a versenyzők a KRESZ szabályait betartva mérik fel a szakaszokat, sőt, ilyenkor gyakran még a rendőrség is kitelepül sebességet mérni. Ami a csütörtök esti balesetet illeti, csak annyit tudok mondani, hogy ugyan nem rendelkezünk részletes információkkal, annyit azonban biztosan ki tudunk jelenteni, hogy nem hivatalos versenyen, teszten történt, sőt még csak nem is olyan útszakaszon, ahol versenyt rendezünk. Bízom benne, hogy mindenki mihamarabb felépül ebből a szerencsétlen balesetből” – tette hozzá Mészáros.

Vincze Márton autóversenyző a 2012-es Miskolc-ralinForrás: Duen.hu

Megkerestük a Honvédelmi Minisztériumot, hogy Hende Csaba honvédelmi miniszter autója miért nem állt meg az integető ember láttán, illetve arra is kíváncsiak voltunk, hogy be volt-e kötve a tárcavezető. 

A minisztérium azt válaszolta, hogy útlezárás esetén ugyanazok a szabályok vonatkoznak a rendőrségi és honvédségi gépjárművekre is, mint a civilekre, ebben az esetben azonban nem tudtak útlezárásról. A tárca sajtóosztályán úgy tudják, hogy mindenki be volt kötve az autóban.

Az Origo nem hivatalos forrásból úgy értesült, hogy az útra nem volt kitéve fizikai eszköz, amelyet lezárásként lehetett volna értelmezni, a védett személyt szállító sofőrök pedig a protokoll szerint nem állhatnak meg az út szélén integető civileknek, bármilyen erőszakosan integessenek is. 

Vincze rutinos versenyző
Az 1970-es születésű Vincze Márton a honlapja szerint 1990-ben indult első versenyén Vácott egy Wartburggal. Azóta több mint 500 versenyt nyert meg, rali, ralikrossz és gyorsasági kategóriákban, számos bajnoki címet begyűjtve. 2011 óta használ Mitsubishi Lancer EVO IX típusú versenyautót, amivel tavaly megnyerte a Rali-Túra Bajnokságot és az idén is a pontverseny élén állt az utolsó forduló előtt, amelyet szeptember 21-22-én tartanak Vácott. Erre a versenyre készültek csütörtök délután is.