A motormosás őrült hazárdjáték

Vágólapra másolva!
Nagyon kevés olyan helyzet van, amikor valóban érdemes nekiállni a motormosásnak. A modern autóknak nem nagyon van szükségük ilyesmire, több százezer forintos kárt is okozhat a rossz helyre szivárgó víz. Ha valamivel, akkor inkább féktisztítóval érdemes nekiállni a munkának.
Vágólapra másolva!

A motormosással is foglalkozó autókozmetikák ügyfélkörének legnagyobb részét azok teszik ki, akik az autójuk eladása előtt a motorteret is alaposan kipucoltatják. Sokan gondolják, hogy a vevők is csillogó-villogó motortérre vágynak, ilyet látva már nyílik is a pénztárcájuk, pedig éppen ellenkezőleg: az igazán szakavatott szemnek egy poros, de olajfolyástól láthatóan mentes motortér sokkal vonzóbb, a látványos tisztaság viszont gyanút kelthet. A motormosott autó már csak azért is lutri, mert éppen az új tulajdonosnál jöhetnek elő a mosás káros utóhatásai.

Van értelme vagy nincs?

Egy autókozmetikával és szervizeléssel foglalkozó szegedi cégnél az autóeladásra készülők kiszolgálása mellett két további esetben szoktak motormosást végezni. Az egyik eset, amikor a motorból szivárog, vagy esetleg folyik az olaj. Ezeket a beavatkozásokat nem elsősorban az ügyfelek kérik, a javításhoz szükséges a szivárgás helyének felderítése, amire a mosás kiváló eszköz, a tisztított blokkon ugyanis remekül látszik, hogy honnan jön az, aminek nem kéne.

Aki olyan tiszta motort akar, amilyenről enni lehet, inkább egy ronggyal törölgessen

Az ügyfelek által kért motormosásnál előfordul, hogy csak a port kell lecsapatni a motorról, de néha van olyan is, amikor tényleg szükséges a beavatkozás, például földes úton közlekedés vagy sárban elakadás után. "Ha nem hibásodik meg valami olyan dolog a modern autók motorterében, ami szennyeződést okoz (olaj, hűtővíz, szervoolaj, fékfolyadék stb.) akkor nem tartom fontosnak a motortér mosását" - mutat rá ugyanakkor Fodor Zsolt, a Qkac-Car szervizvezetője, hogy csínján kell bánni az ilyen akciókkal. "Korszerű autóknál olyan szinten be van csomagolva a motor, hogy a burkolatok eltávolítása nélkül nem is lehet a hozzáférni a motortömbhöz."

Mire kell vigyázni?

"A régi típusú dízelmotorokat szinte gond nélkül lehet magasnyomással mosni, ezekben nem nagyon vannak ugyanis olyan alkatrészek, amelyek beáznának. Csak a generátor nem szereti az áztatást, de erre oda lehet figyelni. A régi benzinmotoroknál a motormosás után a gyújtásrendszert mindig ki kell szárítani (elosztófedél, gyertyakábelek, gyújtógyertya helye a hengerfejben), mert az esetek kilencven százalékában problémát okoznak. És ráadásul nem is azonnal, hanem többnyire a motor bemelegedése után, amikor már párologni kezd a víz."

Van olyan, hogy esztétikai motormosás, de ahhoz olyan autó is kell

Fodor szerint a mai motorokat nagy odafigyeléssel és szakértelemmel kell mosni, szigorúan kihűlés után, mert ellenkező esetben a hengerfej vagy akár a blokk is megrepedhet. "A mai motorokon nagyon sok az elektronikus alkatrész, és a motortérben is különböző elektronikai egységeket helyeznek el. Ezeket nem szabad magasnyomású mosóval közvetlenül áztatni, inkább csak folyóvízzel öblíteni, és lehetőleg gondos becsomagolás után. Kerülni kell a biztosítéktábla és annak környékének mosását, a munka befejezését követően ajánlott magasnyomású levegővel leszárítani a motorteret."

Az elektromos és hibrid autók egyenesen tiltott területnek számítanak. "Elektromos vagy hibrid autónak a motortéröblítését senkinek sem ajánlom, balesetveszélyes és komoly károkat lehet vele okozni" - figyelmeztet Fodor.

Válogatott horrorsztorik

Fodor Zsolt néhány emlékezetes esetet is felidézett a múltból.

"Renault Mégane 1,5-ös dízel, gázolajfolyással javítottuk. A gázolajat magasnyomású mosóval és oldószerrel lemostuk, és a motorteret folyóvízzel átöblítettük. Az autó beindult, és kiálltunk a mosóból. Az ügyfél megérkezett a kocsiért, átvette, majd 30 méter megtétele után megállt alatta. Mint később kiderült, az esővíz, amely az évek alatt folyamatosan szivárgott a biztosítéktáblába, oxidációt okozott, és a nedvesség hatására kontakthiba keletkezett. A biztosítéktábla kiszárítása és a korrodált részek javítása után ismét működőképes lett az autó, amellyel egyébként esős időben mindig voltak problémák a tulajdonos szerint. A javítás után minden rendben volt."

"Egy kétliteres dízel Citroën C5-ösnél néha előfordult, hogy nem reagált a gázpedál lenyomására, csak alapjárat volt. Diagnosztikai műszerrel kiolvasva nem volt hiba a motorvezérlőben. Az elektronikus gázpedál-érzékelőt a motortérben helyezték el ebben a típusban, amely egy motormosáskor valamilyen formában beázott. Zárt egység ugyan, mégis kis mennyiségű víz került bele, a pára miatt pedig rossz értékeket adott a motorvezérlőnek."


"Egy 1,6-os Opel Astra motoröblítése után a próbaút végén rángatni kezdett a motor, háromhengeres lett a járása, gázadásra nem gyorsult. A gyújtástrafó kivétele után a gyújtógyertyák mellett kis mennyiségű víz volt látható: ahogy a motor felmelegedett és a víz elkezdett párologni, gyújtáshibát okozott. A trafó és a gyertyák kiszárítása után a hiba megszűnt."

A független autószerelőként dolgozó Rosenkranz Attila szerint annak nincs értelme, hogy pusztán esztétikai okokból bárki bevállaljon egy motormosást. "Ennek akkor van értelme, ha valamilyen meghibásodás miatt a motorolaj a motoron kívül is megjelenik" - vélekedik Rosenkranz. "A kifolyt olajat környezetvédelmi okokból el kell távolítani, illetve a folyás eredetének feltárásához is meg kell tisztítani a blokkot. Ezt sok helyen már régóta nem vízzel csinálják: a legjobb erre a féktisztító, amely kémiailag bontja az olajat, és nem igényel vizes öblítést."

Motormosás után kötél

"Vizes motormosásnál a vízhatlan elektromos csatlakozók mind beáznak, mert nem erre tervezték őket. Régebbi benzineseknél beázik az elosztófedél, a szigetelések beszívják a vizet, ezáltal vezetni kezdik az áramot. Motormosás után, amikor megjön hozzánk az autó - általában kötél végén - először sűrített levegővel kiszárítjuk az említett helyeket, ez többnyire megoldja a problémát. A cikázó feszültség ugyanakkor kárt tehet az elektromos eszközökben is, ezen pedig nem segít a szárítás. A javítási költség szerencsés esetben ötezer forint, de lehet akár 300 ezer is."

Az ilyesmi rögtön kiüthet valami elektronikát, szakértelem nélkül nem szabad nekiállni

"Vannak kifejezetten alattomos hibák is, például amikor motormosásnál beázik az ABS-vezérlőegység csatlakozója. Azonnal nem jelentkezik hiba, csak hónapok múlva, amikor kirohadnak az érintkezők - ilyenkor is több százezer forint lehet a kár." Mindkét szakértő egyetért abban, hogy saját kezűleg, benzinkutas nagynyomású mosóval lehetőleg senki ne álljon neki motort mosni, és kerülendők azok a helyek is, ahol nagybetűkkel jelzik, hogy motormosás esetén semmilyen garanciát nem vállalnak az autó esetleges meghibásodásával kapcsolatban.