Ebben még az üvegtető is kötelező - Ford Tourneo Connect-menetpróba

Ford Tourneo Connect
Vágólapra másolva!
A legolcsóbb egyterűek általában haszonjárműként kezdik a karrierjüket. Ettől még egyáltalán nem rosszak, de fel kell készülni néhány kompromisszumra. A Ford Tourneo Connectben például akkora a belmagasság, mint egy kisebb szobában, de egész jó vezetni.
Vágólapra másolva!

Beülök a Tourneo Connectbe a müncheni reptéren, nyúlok a középső tükör felé, hogy beállítsam magamnak - és azzal a lendülettel majdnem le is fejelem a kormányt. A személyautós szokások rabjaként akkorát nyújtózom, amekkorát általában szoktam, de ez itt most nem elég: csak a levegőbe markolok, visz tovább a lendület, ami elég kínos, de úgy csinálok a kolléga előtt, mintha direkt lett volna. "De jó tágas ez az autó" - mondom a tükör távolságán hümmögve, pedig akkor még nem is néztem felfelé, hogy a plafon milyen szokatlanul messze van a fejem búbjától.

Ha nem lennének rajta ablakok, sima haszonjármű lenne. Mondjuk, annak is egész csinos. Még több fotó a képekre kattintva! Fotó: Koncz Dávid

Lassan azért beugrik, hogy azért sok a hely, mert valójában egy haszonjárműben (Transit Connect) ülök, csak vágtak rá néhány oldalablakot, tettek bele hátsó üléssort, és voilá, el is készült az igazán költséghatékony egyterű. A Tourneo Connectben öt, a negyven centivel hosszabb Grand Tourneo Connectben hét ülés van, a nagy dobás pedig, hogy a leghátsó pótszékek különálló síneken mozgathatók. Ez amúgy nem rossz ötlet, csak felesleges, mert a magasra húzott térdek miatt felnőtt itt nem fogja jól érezni magát sose, mindegy, hogy mekkora lábtér van előtte.

A hátsó ajtó hatalmas, okosan kell leparkolni, ha ki akarjuk nyitni. Jó magasra nyílik, akár piknikezni is lehet alatta. A rakodóperem alacsonyan van Fotó: Koncz Dávid

Ezzel együtt hatalmas a tér a kabinban, a nagy méretek miatt még a napellenzők is akkorák, mint egy kisebb vitorlás kormánylapátja. Az üvegtetőket általában szidjuk, mert beszűkítik egy normál autó fejterét, a Torneo Connectben viszont fordított a helyzet: azért könyörgünk, hogy átlátszó legyen az a tető, így legalább egy kicsit csökken a szédületes belmagasság. Hála a kétoldali tolóajtóknak, az utastérbe könnyű a beszállás, különösen a Grand változatban, amely majdnem 84 centis nyílással hívogatja az utasokat.

A műanyagok kemények ugyan, de messziről nézve nem tűnnek rossz minőségűnek, a mindennapokban meg úgysem kopogtatunk sokat. Haszonjárműves jellegű a kárpitozás, én speciel a puhább anyagokat kedvelem, és az ülésekbe nyomott mintát is teljesen feleslegesnek érzem. Csak kényelmetlenebb miatta az ücsörgés. Nem könnyű eligazodni a műszerfalon, de a C-Maxból és a Focusból már ismerősek a panelek, itt is sok a felesleges gomb.

Innen nem is látszik, hogy a Tourneo Connect valójában áruszállító. Majdnem minden Ford ugyanilyen belülről Fotó: Koncz Dávid

A padlólemez a Ford kompakt platformja, ez pedig már sejtetni engedi, hogy vezetési élményben sem okoz csalódást a Tourneo Connect. Tényleg nem okoz: egyenesen menni nagyon tud, de kanyarodni is egész bátran lehet vele, ami pedig igazán örömteli, hogy a hátsó rugózás is kellemes. Ebben a kategóriában ez sokszor gyenge pont. Az erősebb, 115 lóerős 1,6-os dízel tökéletes választás az autóhoz, kellően erős, a hétszemélyes változatot is lendületből elcipeli, a csak ötfokozatú váltóval szerelt 95 lóerős verzió érezhetően erőtlenebb.

Ugyan a Ford is arra számít, hogy az eladások 90 százalékát a dízelek adják majd, azért berakták az autóba az Év motorjának már kétszer is megválasztott egyliteres Ecoboostot is 100 lóerővel. Maradjunk annyiban, hogy nem ez a jó választás, még az ötüléses változattal, két emberrel is hajlamos kínlódni, bele sem merek gondolni, milyen lehet teljes terheléssel. Biztosan nem véletlen, hogy a nyújtott változathoz nem elérhető, a hétüléses modell csak dízellel rendelhető. A menetzaj már országúti tempónál is viszonylag erős, de ez nem egy aerodinamikai mestermű, a tűréshatáron meg így is belül marad.

Szerencsétlen ez a kis egyszínű kijelző, a navigációt is külső egységekkel telepítették a tesztautókba. Rengeteg a gomb, könnyű mellényomni Fotó: Koncz Dávid

A Tourneo Connect kategóriatársainál (Citroën Berlingo Multispace, Peugeot Partner Tepee stb.) valamivel drágább, de ezt jobb vezetési élménnyel, és várhatóan jobb értéktartással kompenzálja. A házon belüli "versenyt" nézve tágasabb, mint az S-Max, talán még a Galaxynál is szellősebb, ezeknél viszont jóval olcsóbb - a Fordnál aztán van alternatíva bőven. A hazai árlista az egyiteres Ecoboost motorral bruttó 5,19 millió forintnál kezdődik, a legolcsóbb dízel bruttó 5,625 millió forintba kerül. A harmadik üléssorral nem érdemes spórolni, a szintén 95 lóerős 1,6-os dízel Grand Tourneo Connect csak 125 ezer forinttal drágább, bruttó 5,75 millió forinttól kapható.