István, miután leparkolt az Akácfa utca Király utca felőli végén, odasétált a legközelebbi automatához, megnézte a számát, majd mobilon elindította a parkolási díj befizetését. Másfél óra múlva döbbenten vette észre, hogy egy Mikulás-csomag várja a szélvédőn, amiben az állt, hogy „érvénytelen jegy” miatt kapott pótdíjfizetési felszólítást, ami 15 napon belül 6380, ezen túl pedig 18 040 forint. Felhívta a VII. kerület parkolási ügyeit intéző és a fizetési felszólítást is hátrahagyó ER-PARK Kft.-t, hogy neki az adott időszakra és díjzónára volt érvényes parkolójegye.
Kiderült, hogy egy másik parkolótársasághoz tartozó automatán indította el a fizetést, mivel a Király utca egyik oldala ugyan valóban a VII. kerülethez, a másik viszont már a VI. kerülethez tartozik. Az ER-PARK diszpécsere rutinosan sorolta Istvánnak a tennivalókat: öt napon belül kell beküldenie az adott időszakra érvényes parkolójegyet vagy – mint jelen esetben is – az SMS másolatát, a fizetési felszólítás másolatát, és ezek után méltányossági alapon dönt a cég a pótdíj elengedéséről. Arra a kérdésre, hogy mit jelent a méltányosság, azt a választ kapta, hogy ez „sok mindentől függ, az adott autó parkolási előéletétől, valamint attól is, hogy a parkolás helyszínén melyik automata volt a legközelebb”. Két hét után aztán kiderült, Istvánnak nem sikerült elég érvet összeszednie a méltányossághoz, ugyanis az ER-PARK-t szerint a "felszólítás időpontjában, a pótdíjazott gépkocsinak cégünknél/a parkolás helyszínén nem volt folyamatban mobil parkolása, mert a felszólítás időpontjában másik mobilzónában/másik parkolási társaságnál indított parkolást". Ennek szellemében arra kérték Istvánt, hogy a szélvédőn elhelyezett pótdíjfelszólítóhoz mellékelt sárga csekkel mielőbb fizesse be a hátralékot.
2013 első felében a kerületek fokozatosan átvették a BKK-tól a parkolás üzemeltetését a hozzájuk tartozó területeken, így gombamód megszaporodtak a parkolócégek a fővárosban. A legnagyobb probléma az, hogy a kerületek és ezzel együtt a zónák határát nem jelöli semmi, és a helyzetet tovább bonyolítja, hogy a különböző kerületek parkolótársaságai között nincs hivatalos megállapodás a másiknál történő díjfizetés beszámítására, pedig az ellenőrök - egy műholdas központi adatbázisnak köszönhetően – pontosan tudják, hogy az adott autóra már elindítottak érvényes mobilparkolást egy másik társaságnál. Ezért került a felszólításra is „érvénytelen jegy”, a pótdíj indoklására, amiből látszik, hogy a parkolóőr látta a rendszerben, hogy István indított SMS-ben egy parkolást, csak épp nem jó helyen.
Megkerestünk több parkolótársaságot is, és a válaszokból ítélve változatosan értelmezik a Fővárosi Közgyűlés rájuk vonatkozó rendeletét, amelyben többek között az áll: "A várakozási övezet területén a várakozási díjat az abban a díjövezetben elhelyezett parkolójegy-kiadó automatánál váltott parkolójeggyel, vagy mobiltelefonos parkolási díjfizetési rendszer használatának esetén annak megindításával kell megfizetni." A VII. kerületben tevékenykedő ER-PARK Kft. szerint ebből egyértelműen megállapítható, hogy „a várakozási díjat a várakozási övezet területén, a díjövezetben elhelyezett parkolójegy-kiadó automatánál váltott parkolójeggyel kell megfizetni, és amennyiben a várakozási díjat nem az adott parkolásüzemeltető társaságnál fizetik be, úgy a gépjármű üzembentartója érvényes parkolójeggyel sem rendelkezik – ennek megfelelően ’nincs érvényes jegy’ megjelöléssel pótdíjfizetési felszólítást kap”.
Érdekes, hogy a VI. kerület parkolási ügyeit intéző Terézvárosi Vagyonkezelő Nonprofit Zrt. már jóval ügyfélbarátabb módon értelmezi a rájuk vonatkozó rendeletet, mert a válaszukban az áll, hogy a Terézvárosban, „a várakozási övezeten belül azonos díjzónában vásárolt jegyekkel attól függetlenül lehet várakozni, hogy azt kinek a tulajdonában álló területen vásárolta az autós”. Ez egyébként szintén egy logikus értelmezés, hiszen a rendelet csak díjövezetekről tesz említést, ami a kerülethatároktól és így a különböző parkolótársaságok hatáskörétől teljesen független területi felosztást jelent.
Az Emberibb Parkolásért Mozgalom ügyvédje nem menne perre
A gyakorlatban azonban már nem ilyen egyszerű a helyzet a VI. kerületben sem. Megkérdeztünk több kerületi parkolóőrt, akik arról számoltak be, hogy a Király utcában ugyan elfogadják a másik társaságnál vett jegyeket, vagy ott indított mobilparkolást, de a mellékutcák elején már nem. Van, aki azt mondta, hogy a saroktól számított első három autóig nem pótdíjaz, más viszont csupán az első autóig tolerálja a szakzsargonban csak melléparkolásnak nevezett jelenséget, ugyanakkor mindegyikük azt állította, hogy ez erősen habitusfüggő. A megkérdzett parkolóőrök szerint miden társaságnál vannak túbuzgó kollégák, akik például még a Király utcában sem fogadják el a túloldalon vett jegyeket. Tehát egységes szabály nincs, ahány parkolóőr, annyiféle gyakorlat.
Megoldás egyelőre nincs a régóta húzódó problémára, pedig az eljutott Szabó Máté ombudsmanhoz is, aki már tavaly nyáron szorgalmazta az egységes parkolási rend kialakítását. Erre a felvetésre akkor szinte rögtön válaszolt a Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ) egy közleményben, amelyben az állt, hogy „egy kerületben csak egy társaság üzemeltetheti a parkoltatást, s a kerülethatárokon megállapodások alapján elfogadják egymás parkolójegyeit a társaságok”. Megkerestük a BÖSZ-t is a megállapodások részleteiről érdeklődve, azt a választ kaptuk, hogy „az egyes kerületek saját hatáskörben kötnek megállapodásokat a velük határos kerületek önkormányzataival”, ezért az „egyes megállapodások tartalmáról az érintett fővárosi kerületi önkormányzatok tudnak bővebb felvilágosítással szolgálni”.
Mivel ez a "megállapodás" a gyakorlatban még úgy működik, hogy hiába látja a parkolóőr a másik társaságnak fizetett érvényes jegyet vagy mobildíjat, automatikusan kiró egy fizetési felszólítást, amit utána vagy elfogadnak méltányossági alapon, vagy nem. Egyébként a méltányosság is csupán akkor kérhető, ha nincs érvényes pótdíjfizetési kötelezettség az adott autóra, és nem történt hasonló baki 30 napon belül, azaz havonta csak egyszer lehet rossz automatába pénzt dobni. Ugyanez a 30 napos határidő vonatkozik egyébként arra is, ha valakit akkor büntetnek meg, amikor éppen egy automatát keres, és nem telt el öt perc a befizetés és a pótdíj kiszabása között.
A legproblémásabb részek
Értelemszerűen a kerülethatárokon kell a legjobban figyelni, hogy melyik automatába dobunk pénzt, vagy indítjuk a mobilparkolást, mert nem biztos, hogy az autónktól néhány méterre lévő a jó megoldás. Pesten a Király utca tipikusan ilyen helynek számít, hiszen az egyik oldala a VI., míg a másik a VII. kerülethez tartozik, de a Bajcsy-Zsilinszky út Nyugati Pályaudvar felőli vége, a felüljáró alatti rész, valamint az Andrássy út környéke is problémás lehet. Tavaly még bonyolított a helyzeten az is, hogy a BKK csak fokozatosan vonult ki a parkolószolgáltatásokból, sőt úgy néz ki, hogy a VII. kerületben meghosszabbítják a kettős rendszert, ott a körút még hozzá tartozik. Aki biztosra akar menni, az nyomtassa ki vagy ellenőrizze itt, hogy melyik parkolózónában állt meg, és kerülethatáron lehetőleg ne menjen át az út túloldalára fizetni.