Mi ez, és mi az új benne?
Egy Skoda-kereskedő legmélyebb álmából felverve, hullámvasúton rémüldözve vagy szomáliai túszejtő akció áldozataként is elő tudná adni a hivatalos választ: a Spaceback egy fiatalos, kompakt, mégis kombisan praktikus modell. Marketing-szemüveg nélkül nézve viszont nem más, mint egy kisautó-alapokra felépített kompakt, jó ár érték-aránnyal, egyszerű műszaki tartalommal - ha úgy tetszik, a szegény ember VW Golfja, vagy, ha jobban rímelő nevet keresünk, Audi A3 Sportback-je.
A Skodánál felismerték, hogy igény lenne egy köztes modellre, ami nagyobb a Fabiánál, de kisebb az Octaviánál. Másfél éve piacra dobták a Rapidot, amit a lépcsőshátú Zsiguli-formán szocializálódott kelet-európaiaknak emészthető ugyan, de nyugaton kevésbé szalonképes. Főleg a német, angol és francia vevők kedvéért mutatkozott be a 18 centivel rövidebb, ferdehátú Spaceback, de persze a gyár mindenkinek küldi, aki szereti. Még spórolni is lehet vele, centinként 5555 forintot.
Hogy néz ki?
Csodálkoznánk, ha a Walter da Silva vezette konszern-dizájnközpontban bárki is ezt a formatervet tartaná karrierje csúcspontjának, és az sem valószínű, hogy kamasz fiúk ezt a kocsit állítanák be a tabletjükön háttérképként. Végtelenül egyszerű, egyenes vonalakból építkezik a Spaceback, ami főleg azért feltűnő, mert mára az Opel Astrától a Kia Cee’dig igencsak kikupálódtak a kompaktok.
Az olcsó népautókhoz (Peugeot 301 és társai) képest ugyanakkor nem tűnik baltával faragottnak a Skoda, és talán még a bőrszandálos, hózentrógeres öregurak sem találnak rajta kivetnivalót, néhány év múlva, újabb divathullámok beköszöntével pedig a használttelep sóderén sem fogja taszítani a vásárlókat. Aki több egyéniséget akar, kérheti üvegtetővel és a rendszámig lehúzott hátsó szélvédővel is, de „fekete mágia metál” tesztautónknál nem sok értelme lett volna a csomagnak.
Műszaki tartalom
Aki emlékszik még a fapados, letekerhetetlen hátsó ablakú Skoda 100-asra, tudja, hogy a csehek nem ismernek viccet a spórolásnál. Eleinte a lépcsőshátú Rapidot is áthatotta a szegénységszag, de a Spaceback érkezésével a belső is finomodott: a fröccsöntött régi helyett megjelent a háromküllős kormány, a kárpitok pedig kétszínűek lettek a Vörös Október ruhagyár öltönyeire emlékeztető, szürke szövet helyett. Még szálcsiszolt alumíniumhatású betét is került a műszerfalra, így összességében sokkal kevésbé zavarók a betonkemény műanyagok, a filcszőnyegek és a csupasz ajtóborítások.
Természetesen a feneketlen Volkswagen-alkatrészraktárból az olcsóbb műszaki megoldásokat lapátolták a Rapidba. Míg az új Fabia megkapja a moduláris MQB-platformot, ez még a régi kisautó-padlóra épül, természetesen csatolt lengőkaros hátsó futóművel. Összkerékhajtás, vérszomjas RS-modell? Úri luxus lenne, egyedül a feláras duplakuplungos váltótól és parkolóasszisztenstől nem fosztották meg a Sportbacket. Mindenféle adaptív vezetéssegítő rendszer és modern szórakoztató elektronika tabu, bár ezt sokan úgy értelmezik, hogy vénségére kevesebb lesz benne a hibalehetőség.
Milyen benne utazni?
Akkor jön el a Spaceback ideje, amikor nem flancolni akarjuk, hanem belakjuk és használjuk. Egyedüli hibaként annyi róható fel neki, hogy kisautó-eredete miatt a megszokottnál keskenyebb belül, mintha véletlenül kisnyomtávú erdei vasútra szálltunk volna fel a déli gyorsvonat helyett. Ez leginkább akkor zavaró, ha hárman ülnek hátul, két embernek viszont hosszirányban hatalmas a hely. Mögöttük még a karosszéria-kurtítás után is 415 literes csomagtartó tátong két állásban rögzíthető padlóval, hogy lehajtott hátsó ülésnél se akadjon lépcsőbe a fagyasztóláda vagy a bicikli.
A „simply clever” Skoda mottóra sok apró ötlettel szolgál rá a Spaceback. Van benne például gumírozott telefontartó, a parkolási engedélyt csipesszel rögzíthetjük a szélvédőhöz, sőt, külön tokot alakítottak ki a sofőr széke alatt a láthatósági mellénynek - azoknak, akik nem húzzák fel üléshuzatként a háttámlára, polgárőr-módi szerint. Alapáron még jégkaparót is rejtenek a tanksapka fedelébe a derék csehek, tesztautónkból azonban hiányzott két ötletes extra, az ajtózseb kivehető szemetese és a megfordítva gumírozott tálcaként használható csomagtér padló.
Milyen vezetni?
Akadt egy bosszantó tulajdonsága a lépcsőshátú (de szintén ötajtós, tehát a csomagtartóval egy légterű) Rapidnak: amikor nem volt táskákkal kitömve, rossz úton kongott a puttonya, akárcsak egy zöldséges furgoné. A kisebb térfogattal és jobb szigeteléssel végre sikerült lecsillapítani a dübörgést a Spacebackben, és egyúttal a zavaróan feszes futóművet is lágyabbra hangolták. Ettől nyilván nem lesz belőle varázsszőnyeg, de végre tisztességesen rugózik, miközben a kanyarstabilitása is jó. Ahogy a Citigóban, úgy a Spacebackben is megjelent az elektromos szervókormány, ami precíz, ugyanakkor könnyű - akárcsak a váltó, a pedálok és valamennyi más kezelőszerv.
Érdekes, hogy miközben a Daciánál és más márkáknál megjelentek az LPG-üzemű autók kínálatban, addig a Skodánál mára híre sincs a benzin-gázos Dual modelleknek. Aki tehát utólagos átalakítás nélkül spórolna az üzemanyagköltségen, kénytelen dízelt venni. Az 1.6 TDI-ben aligha fog csalódni, hiszen tesztautónk orrában kerregve nálunk vegyes használatban 5,5 litert fogyasztott, igaz, a benzinnél drágább gázolajból. Felárért a GreenTec csomaggal további fél literrel lehetne csökkenteni az étvágyát, az igazi skótoknak pedig létezik egy gázolajpárán élő GreenLine takarékváltozat is.
A VW-konszern ezernyi más autójában bizonyított már, és itt sem okozott csalódást a közös nyomócsöves dízelmotor: már a gyengébbik, 90 lóerős változatban is jól húz és energikusan gyorsít. Ám Rapidot körüllengő spórolás a hajtásláncot sem kímélte, a szerény zajszigetelés miatt például a TDI morgósabb a megszokottnál. Ráadásul akárhány lóerővel is rendeli a vevő, hatodik sebességfokozatot nem kap, csak hosszú áttételt, ami városban nem mindig a legszerencsésebb.
Megéri az árát?
Tesztautónk ára dízelmotorral és Ambition felszereltséggel nem túl baráti ötmillió forintról indul, igaz, ebben a klíma és az ESP mellett az alapváltozatokban dobbal pótolt hátsó tárcsafék is benne foglaltatik. Ám ahogy garázdálkodni kezdünk a konfigurátorban, egyik meglepetés ér a másik után. Ott van például a Clever csomag, ami sok hiányzó tétellel (15 colos alufeni, bőrkormány, ülésfűtés, tolatóradar, CD-rádió) egészíti ki az alapfelszereltséget, nevetséges 999 forintért. Aztán a legfelső sorban be lehet ikszelni egy „árkedvezmény” rubrikát, amit máris 650 ezer forint spórolást jelent.
Felextrázva, metálfénnyel 4,6 millióért bombaüzlet a tesztelt Spaceback, egy dízel Golfért, Astráért, Focusért vagy Aurisért egymillióval többet kérnek. Igen ám, de a francia és olasz márkáknál is hemzsegnek akciós ajánlatok, ennyiért Citroen C4, Renault Mégane vagy Fiat Bravo is elvihető, még az új Peugeot 308 sem drágább 4,8 milliónál. Dél-Korea is tartja a tétet, a Kia Cee’d 1.4 CRDI alig 4,5 millióba kerül, míg a többséghez hasonlóan 1,6 literes, viszont 110 lóerős Hyundai i30 is megáll 4,8 millióból. A Skodának tehát akad bőven alternatívája, de így is VW-konszern egyik legjobb ajánlata.
Műszaki adatok - Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Ambition