Megalomániáról árulkodnak a Janukovics fiú autói

2014.02.24. 15:55

A leváltott ukrán elnök fiának nem volt elég egy mezei Hummer, neki a világ egyik legnagyobb terepjárója kellett. Megkapta.

Az Ukrán ex-miniszterelnök giccsben tobzódó rezidenciája mellett fiának autógyűjteményén hüledezik leginkább a Janukovics-rezsimet megbuktató nép, méghozzá teljes joggal, mert ilyen járműparkra épeszű ember nem vágyik. Az alábbi videóban látható tucatnyi luxusautóra egy garázsban bukkantak Kijevtől 30 kilométerre, értéküket 2 millió dollárra (451 millió forint) becsülik.

A felvétel alapján bátran elmondható, hogy az ifjabbik Janukovics kedveli a fekete színt, és német-amerikai márkapreferenciával rendelkezik. Egy szép Ferrarit vagy Lamborghinit sem látni az autók között, igaz, ezek elég bénán is néznek ki feketében. Alulról felfelé haladva egy Volkswagen Phaeton indítja a sort, ez azért meglepő, mert árban és tudásban egy Audi A8-assal vetekszik, de mégiscsak egy tömegmárka terméke, még akkor is ha a csúcsán is helyezkedik el a kínálatnak. Ezzel viszont vége is józan önmérsékletnek.

A sportvonalat egy Mercedes SLS képviseli, de nem ez az egyetlen csillagos modell a gyűjteményben, ácsorog még a közelében két G osztály is, természetesen nem alapváltozatok, hanem egyedi kivitelek: az egyiket a Brabus tuningcég vette kezelésbe, a másik viszont gyári sportváltozat, a G63 AMG. Ez utóbbi listaára 85 millió forint.

Nem csak közel-keleten népszerű a G osztály, hanem a szomszédos országban is. A Janukovics fiú garázsában kettő is állt belőle, köztük egy ilyen egyedi Widestar G500 kabrió is, amit a Brabus tuningcég alakított át még fényűzőbbreForrás: Brabus

Valamiért nem bízott a G osztályok legendás terepjáró képességeiben a Janukovics-sarj, ezért biztos, ami biztos alapon vett egy International MXT nevű pickupot is. Ez úgy néz ki, mintha egy csőrös kamion és egy Hummer vadházasságából született volna, ami nem véletlen, ugyanis az amerikai márka eredetileg kamionok, buszok, traktorok és egyéb nagyobbacska munkagépek gyártásával szerzett magának hírnevet.

Az MXT 2005-ben mutatkozott be koncepcióként és a nagy sikerre való tekintettel 2007-től már civilek is megvehették. Akinek ez kicsi lenne, az választhat a Navistar International ként nagyobb pickupja közül, ott van még az RXT és a gigantikus CXT is, ez utóbbi tényleg úgy néz ki, mint egy csőrös kamionForrás: Origo

Az MXT egyébként a Military Extreme Truck szavak rövidítéséből jött össze, ami beszédes név, hiszen akinek nem tűnt volna fel, egy eredetileg katonai célokra fejlesztett járműről van szó. Az üresen is öt tonna körüli pickup elejében egy 6 literes, nyolchengeres dízelmotort találni 300 lóerővel és 718 newtonméteres nyomatékkal. Az MXT természetesen összkerékmeghajtású és felépítéséből fakadóan otthonosabban érzi magát egy vízmosásban, mint aszfaltozott úton, elakadni vele nem lehetetlen ugyan, de kell hozzá tehetség. Újkorában 90 és 130 ezer dollár között mozgott az ára, de ezt természetesen még lehetett fokozni néhány további extra kéréssel.

Fő a biztonság

Akárcsak a gigapickup, a mellette ácsorgó Knight XV nevű tankszerű valami se egy visszafogott darab, gyakorlatilag egy négy keréken guruló pánikszobáról van szó. A páncélozott XV (Extreme Vehicles) egy kisebb hadsereg ellen is hatékony védelmet nyújt, és emiatt igencsak kedvelt a diktátorok, drogbárók és egyéb nem bérből és fizetésből élők körében. A 2008-ban alapított Conquest Vehicles nevű kanadai cég szorgos munkásai mintegy 4000 órán át építenek egy ilyen járgányt, amelyet teljes egészében a külvilág támadásaitól rettegő vevő igényeihez igazítanak. A masszív páncélozáson túl, oxigénpalack is van az extralistán, így még egy gáztámadást is át lehet benne vészelni.

A közel 9 tonnás, hatméteres óriás mozgatásáról egy 6,8 literes, V10-es benzines, vagy egy 6,8 literes, V8-as dízelmotor gondoskodik. Mindkettőt a Fordtól veszik, akárcsak a műszaki alapokat, ugyanis Knight XV a Ford F550 Super Duty alvázára épül. Az utastér egyébként szintén igazodik a vevőkör igényeihez, az extralista végtelen hosszú, de természetesen minden felmerülő egyedi igényt kielégít a gyár, így pontos árat nem is lehet mondani. Aki megkívánt egy ilyet, a gyár honlapján tud válogatni a használt példányok között is. Érdemes nézegetni, ki lehet fogni néha alkalmi vételeket.

Csak, hogy legyen némi viszonyítási alap: egy páncélozott Knight XV mellett még egy közel ötméteres Hummer H2 is eltörpül. Bár kívülről úgy néz ki, mint egy vakolatlan portásfülke, belül egy luxuslimuzin kényelmét nyújtjaForrás: conquestvehicles.com

A Janukovics-fiú ízlése egyébként nagyjából igazodik a diktátorok kontinenseken átívelő ízlésvilágához, tehát ezzel a fekete mániával és Mercedes hangsúllyal inkább csak az átlagot erősíti, jó pont viszont egy Mercedes W126 SEC kupé felbukkanása a gyűjteményben.

Luxuslimuzin két ajtóval

A brit autóipart két modell képviseli: egy csodaszép Bentley Brooklands kupé, amiről azt kell tudni, hogy nagyon kevés készült belőle és csak három évig, 2008 és 2011 között gyártották. Egy négykerekű jachtról van szó, az elejében egy duplaturbós, V8-as motorral, amiből 530 lóerőt és kamionokkal vetekedő 1050 newtonméteres nyomatékot csavartak ki. Ennek megfelelőek a menetteljesítmények: a végsebesség valahol 300 km/óra környékén van, míg a 100 km/órás tempóhoz mindössze 5 másodpercre van szükség, ami azért nagy szó, mert egy 2,6 tonnás autóról van szó.

240 ezer fontos árával a millárdosok játékszere a Bentley Brooklands kupéForrás: Origo

A Brooklands kupé képességeit egyébként rekemül mutatta be a Top Gearben Jeremy Clarkson, aki egész egyszerűen leégette róla a hátsó gumikat. Újkori ára 240 ezer font körül volt (kb. 91 millió forint) extráktól függően. Ezek után a háttérben ácsrogó Range Rover Sport csak amolyan egyszerű szaladgáló autónak értelmezhető.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK