Egykerekező Audi, egykilós McLaren és James Bond bringája

autó kerékpár bicikli
Vágólapra másolva!
Szinte minden prémium autógyártó készít vagy készíttet a saját márkanevét viselő bicikliket, legtöbbször azért, hogy a katalógusok képein legyen valami a kerékpártartókban. Szerencsére akadnak olyan autós cégek is, amelyek  a világ legjobb kerékpárjainak megalkotására használják a fejlesztőkapacitásukat.
Vágólapra másolva!

Az autógyártók különböző okokból készítenek kerékpárokat. Egyrészt a hagyományőrzés miatt, mert sok cég – például a Kia, Skoda, Peugeot, stb. – kétkerekűekkel kezdte a járműgyártást, míg mások inkább a technológiai fölényüket szeretnék bizonyítani egy újabb színtéren. Az ő bringáikat mutatjuk be most.

Alfa Romeo

Mindkettő szénszálból készül Forrás: Alfa Romeo

Aki túl soknak tartja az új, szénszálvázas Alfa Romeo 4C közel 20 millió forintos árát, az megveheti a kerékpár 4C-t is, amely felszereltségtől függően „csak” 1,2-2,7 millió forintba kerül. A 4C IFD Bicycle-t az Alfa Romeo Style Centre tervezte, a gyártását pedig az olasz Compagnia Ducale cégre bízták. Nemcsak a formája, de a technikája is hasonlít a 4C sportkocsira, mivel a váza szénszálból készül, nevében az IFD az Innovative Frame Design-ra (innovatív tervezésű váz) utal. A C-keresztmetszetű vázat ugyanolyan szénszálas anyagból sütik, amelyet a sportkocsi vázához is használnak. Nem csoda, hogy csak 6,9 kilót nyom a mérlegen.

Aston Martin

James Bond biciklije Forrás: Aston Martin

A brit gyártó legjobb kerékpárja a One-77 sportkocsihoz készült, és ahhoz hasonlóan csak 77 darabot gyártottak belőle, ezért a világ egyik legdrágább kerékpárját tisztelhetjük benne. Alapvetően a különleges minőségű biciklijeiről ismert Factor márka csúcsmodelljére, a 001-re épül, de több kütyüt építettek bele, és ellátták az Aston Martin jellegzetes zöld festésével is. A 9,3 millió forintos kerékpár olcsónak ugyan nem nevezhető, de az ára még így is eltörpül a sportkocsi 430 millió forintos árához képest.

Ez is egy azon kerékpárok közül, amelyeket a világ legfejlettebbjének ír le a gyártója. Ahogy autó megfelelőjének, a kétkerekű Aston Martinnak is szénszálból készült a váza, a villája, a belső nélküli gumit viselő felnije és a kormánymarkolata, ráadásul hidraulikus tárcsafékek lassítják, melyeknek vezetékeit elrejtették a vázban. Váltója elektromosan vezérelt, a LED-es lámpáit a vázba építették, ülésének bőrkárpitja megegyezik azzal, amit az autóülésre húznak.

De nem ezek a kerékpár legnagyobb különlegességei, hanem a kormánnyal egybeépített számítógép, és a vezeték nélkül kommunikáló szenzorok, amelyek adatokkal táplálják. A motorsportból származó adatszolgáltató rendszer több mint százféle, teljesítménnyel összefüggésben lévő értéket vizsgál, köztük a kerékpáros szervezetének fontos adatait, mint például EKG, légzés-intenzitás és testhőmérséklet. Ezeken kívül méri a kerékpár dőlését, az út emelkedését, a gyorsulást, de még azt is, hogy épp mekkora erővel nyomják a pedált. Az adatfeldolgozó rendszert egy beépített lítium-ionos akkumulátor működteti, amely 12-14 óra alatt merül le. A 9,5 kilogrammos kerékpár hét szerelő kétheti munkájával áll össze.

Audi

Az Audi kerékpárja sajnos csak tanulmány Forrás: Audi

Másfél éve mutatta be az Audi innovatív kerékpár tanulmányát, az e-bike-ot. A nagyon futurisztikus külső jól rejti, hogy a bicikli egy villanymotort is tartalmaz, amelyet a szénszálból készített, mindössze 1,6 kilogrammos váz legalsó pontjára helyeztek el. A 26 colos kerekek is szénszálból vannak, egyenként csak 600 grammot nyomnak, a teljes kerékpár tömege a hibrid hajtás komponensei miatt mégis 21 kilogramm. Ebből 5 kilogrammot a lítium-ion akkumulátorok tesznek ki, ezeket a vázba építették. Kapacitásuk 530 wattóra, a teljes feltöltés 2-3 órát vesz igénybe. Ha nincs ennyi idő, akkor egyszerűen kipattintható a helyéről, és pótolható egy másik, feltöltött akkuval. A hátsó kereket lánc hajtja, de ebbe besegíthet a hajtómű tengelyét közvetlenül hajtó, bivalyerős, 2,3 kW teljesítményű villanymotor. Ahogy a modern autók, az Audi kerékpárja is többféle menetprogramot kínál. Pure-ban csak a testi erő mozgatja az e-bike-ot, pedalec-ben viszont besegít a villanymotor is, a kerékpár ekkor érheti a legnagyobb sebességét, a 80 km/h-t. A rásegítés hatótávja is bőven elegendő egy túrához, ugyanis minimum 50 kilométer, de akár 70 is lehet.

Aki fáradt, választhatja az e-Grip módot is, ebben csak a villanymotor hajt, legfeljebb 50 km/h sebességgel, a kerékpáros a markolat tekerésével szabályozhatja a sebességet. A legérdekesebb azonban a wheelie mód, amit trükközéshez lehet használni. Ebben az állásban az amatőrök is könnyen egykerekezhetnek, mivel a hátsó kerékre jutó nyomaték nagyságát a vezérlő elektronika szabályozza, és az egyensúlyt is a gép tartja meg: az előre- és hátradőlést a villanymotor hajtásával és fékezésével ellensúlyozza a vezérlés. Egykerekezéskor a kerékpáros a testének döntésével szabályozhatja a sebességet, mintha egy Segway-t vezetne. Training módban a villanymotor emelkedőt szimulál, ekkor nagyobb erő kell a tekeréshez.

Elképesztő formák és technika Forrás: Audi

Az e-bike váltója sem hétköznapi: hidraulikusan vezérelt, akárcsak a tárcsafékek. Az ülés magasságát akár menet közben is lehet állítani a markolaton lévő kapcsolóval. Légrugós az első villa, a rugóútja 130 mm. Az érintőképernyős fedélzeti számítógépet a váz felső részébe integrálták; a szokásos információk mellett az emelkedők meredekségéről, az energiafogyasztásról és az akkumulátor töltöttségéről is tájékoztat. Képes vezeték nélkül kommunikálni a tulajdonos okostelefonjával, a kerékpárt lezárni és a zárást feloldani is a telefontól lehet. Még fényképeket és videókat is tud készíteni az e-bike, a sikeres trükköket pedig pontokkal jutalmazza, amiket fel lehet tölteni az internetre, hogy rangsor alakuljon ki a kaszkadőrpalánták között.

BMW

M-es BMW bicikliből is van Forrás: BMW

Kevesen tudják, hogy a BMW már az 50-es években készített alumíniumvázas kerékpárt, pedig ez csak 30 évvel később terjedt el az iparban, de a teleszkópos első villa megjelenésében is nagy szerepük volt, amikor nem sokkal később egy motorkerékpár teleszkópot szerkesztettek egy hegyi biciklire. Pár éve a BMW sportrészlege, az M GmbH mutatott be egy szénszálerősítés műanyagból készült országúti kerékpárt, az M Bike Carbon Racert, melynek tömege mindössze 7,4 kg volt. Jelenleg ötféle kerékpárt kínálnak, a legolcsóbb körülbelül 300 ezer, a legdrágább egymillió forintba kerül. Van közöttük trekking, országúti, hegyi és részben elektromos is. Sokat adtak a letisztult megjelenésre, a váz hegesztései ezért simák, a kábelek pedig belül futnak. A Cruise bike sportosabb változatát M bike-nak hívják, tehát hűek maradtak az autóiknál szokásos névadási rendszerhez.

A BMW jelenlegi csúcsgépe közel egymillió forintba kerül Forrás: BMW

A jelenlegi csúcsmodell a 987 ezer forintos, BMW All Mountain. Elöl-hátul teleszkóppal szerelték fel az alumíniumvázat, a hegesztési varratokat homokszórással dolgozták el. A 30 sebességi fokozat, a lock-out villa, a csak 13,4 kg-os tömeg, valamint a Shimano XT váltó a felfelé tekerést hivatott könnyíteni, downhillezés közben pedig a hidraulikus féktárcsák gondoskodnak a megfelelő lassulásról.

Lexus

A Lexus 2009-es hibrid tanulmánya összkerékhajtású volt Forrás: Lexus

A Toyota prémiummárkája is több kerékpárt készített már, melyek közül kettő emelkedik ki. Az első egy 2009-es tanulmány, amely hibrid hajtású, de nem a megszokott módon. A 240 watt teljesítményű villanymotor ugyanis nem a hátsó kerék hajtásába segít be, hanem önállóan az elsőt hajtja. A lítium-ion akkumulátorok feltöltéséhez 1-2 óra szükséges, a bicikli tömege a szénszálas váz és a kis kerekek ellenére is 17 kg.

Az 500 példányos LFA-nál is ötször ritkább az F Sport kerékpár Forrás: Lexus

Négy évvel később mutatták be az első megvásárolható kerékpárjukat, az F sport Road Bike-ot, amelyből még az 500 darabos LFA szupersportkocsinál is jóval kevesebbet, mindössze 100 példányt készítenek. Bár a szénszálas vázakat nem az LFA jelenleg kihasználatlan gyárában sütik, hanem Taiwanból importálják, a vázakat már a Lexusnál, három óra alatt, kézzel polírozzák tükörsimára. A 22 sebességes, elektronikusan vezérelt váltófülekkel is ellátott, mindössze 6,8 kg tömegű csodabringa ára több mint kétmillió forint.

McLaren

A világ talán leggyorsabb cangája a McLaren központban pózol Forrás: McLaren

A Forma-1-ben is érdekelt brit cég nem elégedett meg azzal, hogy egy ismert kerékpárgyártó csúcsmodelljére ráírja a nevét, hanem inkább összefogott a világ talán legjobb kerékpárjait készítő céggel, a kaliforniai Specialized Bicycle Componentsszel. Mivel mindkét cég tud egyet s mást a szénszál használatáról, nem lehetett kérdés, hogy miből készül majd a bringa. A Specialised 2006-ban kezdte a Venge tervezését, és már majdnem készen voltak vele, amikor 2009-ben jött a felkérés Wokingból a közös munkára.

A Forma-1-ben szerzett tapasztalatokat és a szélcsatornát felhasználva a McLarennek (saját tervezési szoftverével) sikerült elérnie, hogy az eleve grammra kimért SBC váz 20 százalékkal könnyebb legyen (0,95 kg), miközben 10 százalékot a merevségén is sikerült javítani. Utóbbi azért különösen fontos a versenybicikliknél, mert minél kevesebb megy el a pedálokra kifejtett erőből a váz elcsavarására, annyival több marad meg a hátsó kerék hajtására.

A felirat ebben az esetben valódi McLaren-technológiát jelez Forrás: McLaren

A McLaren-bicikli tulajdonképpen az S-Works Venge típus tuningolt változatának tekinthető, jelenleg ezt tartják a világ leggyorsabb kerékpárjának: azonos erővel hajtva a McLaren szerint 6-7 százalékkal nagyobb sebesség érhető el vele, mint a vetélytársakkal. 2011 tavaszára lett kész az első váz, amelyet aztán 449 követett. Sok közülük versenyeket is nyert, a 23 szoros Tour de France szakaszgyőztes Mark Cavendish is ilyenen ül. Nem volt meglepetés, hogy az S-Works Venge + McLaren minden példánya könnyen gazdára lelt a 4 millió forintos ár ellenére.

Mercedes-Benz

Ez a Mercedes rollerként is használható, a hajtás könnyen leszedhető róla Forrás: Mercedes-Benz

A stuttgarti prémiummárka is bőséges kerékpárkínálattal rendelkezik, még a legkisebbekre is gondoltak, akiknek egy innovatív roller-kerékpárt kínálnak. A körülbelül 100 ezer forintba kerülő alumínium vázas jármű kettő az egyben: a kisebbek rollerként használhatják, aztán amikor megtanulnak egyensúlyozni, a szülő csak felpattintja a levehető hajtást, és máris kész a valódi bicikli. Van azonban ennél is olcsóbb kétkerekűje a Mercedesnek: a 40 ezer forintos, állítható magasságú üléssel rendelkező fa rollert a Mercedes Forma-1-es csapatának színeibe öltöztették.

Nem lehet elég korán kezdeni a motorsport iránti rajongást Forrás: Mercedes-Benz

Természetesen profi hegyi biciklit is kínálnak a pénzesebb ügyfeleknek, akárcsak a BMW. A több mint egymillió forintos All Mountain elöl 120, hátul 125 mm-es rugóutakkal rendelkezik, Sram váltója 30 fokozatú, Avid Elixir R fékrendszere hidraulikus, és 185 mm-es tárcsákkal rendelkezik, tömege 12,8 kg.

A Mercedes csúcsmodellje a kerékpároknál is nagyjából annyiba kerül, mint a BMW-é Forrás: Mercedes-Benz

Sajnos a 2009-ben bemutatott összehajtható városi kerékpárjukat már nem árulják, pedig az még innovatív is volt.

A Foldingbike egy bőröndben is elfért, ennél kisebbre is lehetett hajtogatni Forrás: Mercedes-Benz

Ebben az állítható keménységű futómű a 40 mm-es rugóútjai révén kényelmes futást biztosított, a Shimano váltónak nyolc fokozata volt, de nem ezek voltak a legjobb tulajdonságai az 1700 eurós kétkerekűnek, hanem az, hogy másodpercek alatt össze lehetett hajtani, mégpedig kétféle módon. Az egyikben még megmaradt a tolhatóság és a kormányozhatóság, a másikban viszont csupán 80x80x35 centiméteresre zsugorodott a kerékpár, így akár egy bőröndben is lehetett szállítani.

Mini

Városi autóhoz városi bringa Forrás: Mini

Két évvel később a Mini is elkészítette a maga összehajtható kerékpárját, amit annyira kicsire össze lehetett hajtogatni, hogy még a Mini aprócska, 160 literes csomagterébe is könnyedén belefért. A Mercedeshez hasonlóan ez is alumínium vázat kapott, és az összehajtáshoz pár másodperc is elég volt.

Még ide is befért, mondjuk muszáj volt neki Forrás: Mini

Az egykori camping biciklik utódának tekinthető, 11 kg tömegű, 20 colos felniken gördülő kétkerekű váltója nyolcfokozatú volt. Citromsárga színű lánca teflonbevonatot kapott, így olaj nélkül is finoman működött, és a csomagtartó kárpitozását sem piszkolta össze.

Subaru

Nem terjedt el széles körben a Subaru mountain bike kétkerékhajtása Forrás: Subaru

A japán autógyártó egy ausztrál kerékpárgyártóval, a Progearrel állt össze a 90-es években. Az első Impreza 1995-ös megjelenésekor bemutatott kétkerékhajtású mountain bike-juk igazi különlegességnek számít még ma is, már csak azért is, mivel alig pár százat tudtak eladni belőle. A kerékpár hátsó részétől egy bordásszíjjal vitték előre a hajtást, ami egy trükkös csuklós mechanizmus és még egy bordásszíj segítségével forgatta meg az első kereket. Magam is próbáltam egyszer egy ilyet, a rali-Subaruk kékjére festett bicikli a Mogyoródi úti szalonban kértem el egy kis körre. Sajnos a vezetési élmény már nem maradt meg az emlékezetemben, csak az, hogy közel egy fél Justy árába került.

+2

Talán a legvillantósabb emberi hajtású jármű

A Fahrradi Farfalla FFX névre keresztelt, Ferrari FXX-et mintázó fekvőbringa egy vagy két személlyel is működhet, neve természetesen a német Fahrrad (kerékpár) és a Ferrari szavak összeolvasztásából keletkezett.

A karosszéria alatt már több az eltérés

Alkotója az a Johannes Langader, aki korábban már egy szintén pedálhajtású szupersportkocsi, a Ferdinand GT3 RS megalkotásával vétette magát észre.

A keskeny kerekek elárulják a Ferdinand GT3-ast, amelyet a világ leglassabb Porschéjaként hirdettek

Nem nehéz kitalálni, hogy az az „autó” egy Porsche 911 GT3-ast mintázott. A Fahrradi ugyanúgy készült, mint a Ferdinand: a könnyű, autó formájú karosszériát egy alumíniumcsövekből összehegesztett vázhoz rögzítették. A rendkívül vicces sajtóanyag szerint a járművek némán, egy pillangó súlytalan eleganciájával közlekednek.

Bónusz: a videón megtekinthető, hogy lábhajtású autóval is lehet fejjel lefelé menni egy alagútban, csak elég erősen kell tekerni.