Hatalmas visszahívási akciót jelentett be a világ második legnagyobb autógyártója az Egyesült Államokban, a javítások költsége nagyjából 300 millió dollár lesz.

Cadillac XTSForrás: Cadillac

A General Motors közlése szerint 1,6 millió régebbi autót (Chevrolet Cobalt, Pontiac G5s, Saturn Ion, Chevrolet HHR, Pontiac Solstice és Saturn Sky típusokat) a gyújtáskapcsoló meghibásodása miatt hívnak vissza. A gyújtáskapcsolók meghibásodása a cég adatai szerint 34 autóbalesethez vezettek, és 12 ember halálát okozták. Civil szervezetek további információk feltárását követelik, mert szerintük ennél jóval több haláleset volt, de azokról nincsenek nyilvános beszámolók.

Ezen kívül 1,5 millió újabb gyártású autót is visszahívtak különböző hibák miatt, amelyeknek ugyan nincs köze a gyújtáskapcsolóhoz, de az amiatt elrendelt fokozott ellenőrzés miatt derült fény rájuk. Ezek részletesen:

-1,18 millió SUV-t azért hívnak vissza, mert az első front- és oldallégzsák nem nyílhat ki, és az övfeszítő sem működhet, ha a műszerfalon felgyullad a légzsák visszajelző lámpája. A visszahívás a Buick Enclavét és GMC Acadiát (2008-2013-as évjárat), a Chevrolet Transverse-t (2009-2013), valamint a Saturn Outlookot (2008-2010) érinti. A GM szerint senki sem sérült meg a műszaki hibák miatt.

-303 ezer darab Chevrolet Expresst és GMC Savanát hívnak vissza azért, mert a műszerfal felső burkolata veszélyes lehet egy ütközés esetén arra az utasra, aki nem kötötte be magát. Bár sérülésekről itt sincs még szó, a burkolóanyagot kicserélik, mert nem felel meg a szövetségi előírásoknak.

-63,9 ezer darab Cadillac XTS-t (2013-as és 2014-es modellév) azért hívnak vissza, mert a hibás fékrendszer tüzet okozhat a motortérben. Sérülés meg emiatt sem történt, de a GM már tud két, kereskedésben álló autótól, amelyek kigyulladtak.

A General Motors vezetőségének hétfői közleménye szerint megkettőzik a munka ütemét, hogy gyorsan befejeződjenek az autók felülvizsgálatai. Belső eljárást kezdenek, hogy feltárják miért húzódott el ennyire a problémák megválaszolása. Ezzel arra utaltak, hogy a gyártót számos kritika érte, amiért csak nemrég kezdett el foglalkozni a gyújtáskapcsolókkal, pedig már 2001-ben is voltak a hírek a hibás működésről. A General Motors lassú reagálása miatt már az amerikai kormányzat és a Kongresszus is vizsgálódni kezdett.

A visszahívások bő 300 millió dolláros költségét a 2014-es első negyedévi eredményéből írja le a cég.