Egy fapados jegy ára a ferihegyi fuvar

2014.03.25. 10:57

Drága mulatság taxival indulni a repülőtérre, de leleményes vállalkozók sofőrös bérautóval játsszák ki a fővárosi rendeletet. Aki viszont tényleg spórolni akar, inkább vitesse ki magát egy hozzátartozójával, vagy állítsa be egy órával korábbra a vekkert, és utazzon BKV-val. 

Diplomáciai események (például az EU-elnökség) és építkezések mellett filmforgatásnál tud látványosan megbénulni Ferihegy. A Die Hard már 2012-ben előrevetítette, amit senki sem sejtett: a sárga pesti taxikatForrás: MTI/Kallos Bea

Már néhány ezer forinttól akciós repülőjegyet foglalhatunk Brüsszelbe, Rómába vagy Párizsba, de a büdzsébe nem csak a visszaút árát és az illetékeket érdemes belekalkulálni, hanem a repülőtéri transzfert is. Sokan eurocentre kiszámítják, milyen turistabérletet érdemes venni a célállomásnál, csak éppen arról feledkeznek meg, hogy Budapestről is ki kell jutni valahogy Ferihegyre - aztán az utazás reggelén hidegzuhanyként éri őket a taxiszámla vagy a hosszú zötyögés a BKV-járatokon.

Összegyűjtjük, mivel és mennyiért lehet kimenni a belvárosból a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre (a továbbiakban leánykori nevét, Ferihegyet használjuk). A könnyebb összehasonlítás kedvéért kísérletünkben a VII. kerületi szerkesztőséget (Dob utca 76.) adtuk meg kiindulópontnak, érkezésinek a 2-es terminált. Kétnapos úttal számoltunk, mintha üzleti tárgyalásra, koncertre vagy hétvégi kirándulásra indulnánk, mert így megjelenik a parkolási díj a számításban, de nem torzítja irreálisan a költségeket.

BMV, avagy busz, metró, villamos

A leglassabb, csomaggal legmacerásabb, de legolcsóbb módja a kijutásnak a tömegközlekedés. Ha követjük a BKV utazástervezőt, 4-es vagy 6-os villamossal elmegyünk a Nyugati pályaudvarra, ott átszállunk a 3-as metróra, majd a KÖKI-től a 200E busszal megyünk tovább. A sok bliccelés miatt ezen a járaton is bevezették az első ajtós felszállást, ami gyakran tumultust okoz. Akinek nincs bérlete, összesen három vonaljegyet használ fel, aminek darabja elővételben 350 forint, a menetidő 1 óra 12 perc, de napszaktól függően változik a jártsűrűség. Éjjel 1 és 4 óra között a 900-as és a 950-es buszon kell hosszan zötyögni, igaz, nem jellemző, hogy ilyenkor szállnának fel vagy le repülőjáratok.

Olcsó, de működő ötlet volt, hogy a Nyugatiból vonatok álljanak meg Ferihegyen, csak időközben bezárt a fapados gépeknek fenntartott 1-es terminál, át kell szállni buszraForrás: MTI/Jászai Csaba

Alternatív megoldásként a Nyugatitól metró helyett vonattal is lehet utazni, igaz, csak a bezárt 1-es terminálig, ahol át kell szállni a 200E buszra. A pályaudvar és Ferihegy 1 között a kalauzok elfogadják a BKV-bérletet, jegyből azonban csak a MÁV-féle érvényes, ami 370 forintba kerül, már amennyiben beérjük 2. osztállyal. Csúcsidőben akár 5-10 percenként is ki lehet fogni vonatokat (a gyors és az IC is megáll Ferihegyen, de pótdíjas), a menetidő pedig ugyanúgy 20 perc, mint a metrónál, viszont a reptérhez közelebb lehet átszállni a buszra, így összességében kevesebbet kell utazni, és nehezebb dugóba kerülni. A 200E buszjáratra a MÁV-val utazók kedvezményes, 300 forintos jegyet válthatnak.

KÖLTSÉG ODA-VISSZA: 2100 Ft (metróval), 2040 Ft (vonattal), elővételben vett BKV-jeggyel

Taxival kiutazni igazi luxus

Amióta a BKK bevezette a fix kilométerdíjakat, drasztikusan megdrágult a taxizás. Míg korábban a pesti oldalról fixen 4500 forintba került reptéri a transzfer, ma akár 7-8000 ezerbe is kerülhet egy fuvar a belvárosból, a hivatalos reptéri szállítóvá avanzsált Főtaxi átlagosan 6500 forint viteldíjat ad meg a honlapján. Mint korábbi cikkünkben írtuk, jó néhány társaság kikapcsolt órával feketézik, és a hiénák is jóval a listaár alatt vadásznak a külföldiekre. Ám így is a taxi a legdrágább alternatíva, igaz, a leggyorsabb is: rögtön kijön a címre, használhat buszsávot, a kollégáktól értesül a dugókról, és közvetlenül a terminál előtt teszi ki az utasát. Így a Dob utcából a reptérre szinte garantáltan ki lehet érni 28-30 perc alatt.

A Főtaxi a repülőtér hivatalos szállítója, de a fix tarifák miatt már átlagosan 6500 forintba kerül egy belvárosi fuvar. A reptérre is beszivárognak a hiénákFotó: Hajdú D. András - Origo

Évek óta működő alternatív szolgáltatás a reptéri minibusz, amelyből a jól ismert 8-10 fős kivitelek (VW Transporter, Ford Transit) mellett nagyobb, 30-50 személyes változatok is járnak. A taxikhoz hasonlóan mindegyik klímás, emellett fedélzeti wifi segít hasznosan eltölteni az időt a fedélzeten. Hogy ez pontosan mennyi, attól függ, hány címről gyűjt még be utasokat a járat a megrendelő lakóhelyének környékén, és ugyanígy visszafelé menet is jó néhány útitársat is haza kell kísérni. Az Airport Shuttle tarifatáblázata három régióra van felosztva (Kispesttől kifelé a reptér környéke, belváros, Budapest további részei), ez alapján a Dob utcából egy retúrjegy 5500 forintba kerül.

KÖLTSÉG ODA-VISSZA: kb. 13 000 Ft (taxival, számlával), 5500 Ft (gyűjtő-terítő minibusszal)

Sofőrös bérautók játsszák ki a BKK-rendeletet

Új alternatívaként megjelent a piacon a személyautós transzfer, ami a minibusz és a taxizás előnyeit ötvözi: megfizethető, de nem kell más utasokhoz alkalmazkodni. Az ilyen transzfercégek sárga rendszámos autókkal, hivatásos sofőrökkel, de szabadjelzés, taxióra és sárga fólia nélkül dolgoznak. Egy jogi kiskaput kihasználva más vállalkozások autóbérlésként kínálják szolgáltatásukat, amihez fix tarifa és sofőr tartozik, igaz, a Nemzeti Közlekedési Hatóság korábban illegálisnak minősítette ezt a működési formát (mindeddig azonban nem válaszolt az ügyben feltett kérdéseinkre).

Az üzleti modell lényege, hogy az utas egy fuvarra bérleti szerződést köt a szállítóval, aki adott időre házhoz megy, és kiviszi a reptérre. A Rent Transzfer 3990, a Zafirent pedig 3500 forintos fix áron szállít Pestről, míg a Ferihegy Expressz és a Reptéri Transfer nevű cég kalkulátorral szab árat – eszerint a Dob utcából 4500, illetve 3800 forint lenne a viteldíj. Átlagosan 1000 forint felárért arra is vállalkoznak a kölcsönzősök, hogy a terminálon névre szóló táblával várják az utasokat, ugyanakkor a taxival ellentétben itt több órával előre le kell adni a megrendelést, nem lehet az utolsó pillanatra hagyni.

KÖLTSÉG ODA-VISSZA: 7000-9000 Ft.

Saját autóval, fapados parkolóban

Az Útvonalterv.hu szerint a Dob utcából a 2-es terminálig 21,3 kilométeres utat kell megtenni, ami egy hétliteres fogyasztású autóval 612 forintos üzemanyagköltséget jelent. Aki meg tudja kérni egy hozzátartozóját, hogy vigye ki, és másnap jöjjön érte, négy út árát, összesen 2448 forintot költ el benzinre, de ezen felül megúszhatja kiadások nélkül: a reptér előtt öt percig ingyenes a parkolás. Ha ennyi időbe nem fér bele a kipakolás és a búcsúzkodás, akkor a Prémium parkolóban máris 2000 forint fizetendő, ilyen esetben inkább a bejárattól 25 méterre lévő Terminál parkolót érdemes választani. Itt is ingyen van az első öt perc, viszont a 6–30 perces intervallumba belecsúszva is kijön a díj 800 forintból. 

Rövid szünet után most újra öt percig ingyenes a terminál előtti parkoló. Ha sokat szüttyög az utas, máris 2000 forintot fizethet a sofőr kihajtásnálForrás: MTI/Földi Imre

Aki maga vezet, és a repülőtér környékén hagyja az autóját, találhat megfizethető megoldást is a Budapest Airport kínálatában, a repülőgép-múzeum közelében lévő Holiday parkolóban például kijön két nap 4000 forintból. Gombamód megszaporodtak a fapados parkolók is, rendszerint Vecsésen vagy az Üllői út környékén, ezek ingyenes kisbuszos transzfert kínálnak a repülőtér termináljáig. Ezeknél a kétnapos parkolás már 3500 forintból kijön, hosszabb időre pedig lényegesen kevesebbe kerülnek, mint a Budapest Airport saját helyei, és némelyikük extra szolgáltatást (például ébresztést, fedett beállót vagy kocsimosást) is kínál. Itt természetesen két út benzinköltségével számolunk.

KÖLTSÉG ODA-VISSZA: 2448 Ft (ha ismerős kiszállít), 4624 Ft-tól (reptér környéki parkolással).

Ferihegyi utópiák

Európa sok nagyvárosában közvetlen összeköttetés van a repülőtér és a belváros között, Budapesten azonban évtizedek óta az íróasztalok fiókjaiban landolnak a tervek. Ezek közé tartozott a 3-as metró felszíni meghosszabbítása a repülőtérig, később azonban inkább a vonat került előtérbe. Legutóbb 2012-ben a kínai CRCC vállalattal folytak tárgyalások a beruházásról, amikor két terv körvonalazódott: vagy a meglévő nyomvonalból készül egyvágányú ferihegyi leágazás, vagy 80 milliárdos költséggel a Keleti pályaudvarról épül új, kétvágányú pálya, húszperces menetidővel. Egyelőre nincs hír arról, hogy bármelyik megvalósulna, a kínai partner inkább a tehervasúti körgyűrű építésében lát fantáziát.

A világ fejlett nagyvárosaiban igyekeznek kötöttpályás kapcsolatot kiépíteni a reptér és a belváros között, nálunk sajnos késik a beruházásForrás: AFP/Saul Loeb

Kötött pálya híján az 1940-es évektől kiépített gyorsforgalmi úton lehet a belvárosból kijutni Ferihegy 2-re, de ilyen infrastruktúra mellett is bővülhetnének a kijutás lehetőségei. Ilyen lehetne a közösségi autó, ami Car2Go néven már több német nagyvárosban és Bécsben is működik, jellemzően Smart-flottával. Ezeket a benzines vagy elektromos kocsikat regisztráció után olcsón ki lehet bérelni, mindig van belőlük a reptereken is. A városba érve bárhol leállíthatók, a következő használó egy telefonos applikációval találhatja meg a hozzá legközelebb lévőt, és akár újra a terminál előtt is hagyhatja.