Ha elfogynak az autók, lehúzza a rolót a Chevrolet

2014.04.16. 12:41

Pár tucatnyi akciós autóból lehet még mazsolázni, aztán a készletek kiapadásával várhatóan bezárnak az utolsó magyarországi Chevy-szalonok. A márka kivonulásával a másfél évtizedes Daewoo-korszak is végleg távoli emlék lesz, a szervizek azonban megmaradnak, így sokáig nem okoz gondot a javítás és az alkatrészellátás.

Mutatóban is alig maradt ötajtós és lépcsőshátú Cruze, kombiból viszont van választék, az egyik kereskedőnél átlagosan 800 ezer forint kedvezménnyelForrás: Chevrolet

Tavaly év végén súlyos bejelentést tett a General Motors: 2015. december 31-ig befejezi a Chevrolet modellek értékesítését Európában, a márkát csak a FÁK piacain (köztük Oroszországban) és a világ más részein, például a komoly növekedési potenciált rejtő Ázsiában tartja meg. Ezzel a lépéssel a GM a veszteséges Opel pozícióit szeretné erősíteni, hogy a közel hasonló tudású koreai házon belüli konkurencia ne szívjon el tőle vevőket. Megmaradnak ugyanakkor a kínálatban a tősgyökeres amerikai izomautók (Camaro, Corvette), sőt, a GM nemsokára szerencsét próbál a presztízsmárkák között is a Cadillac újbóli bevezetésével, arról azonban még nincs hír, lesz-e magyar importőrje.

Az európai kivonulás ellenére nem áll le a koreai Chevy-k gyártása, inkább csak áttolódik a forgalmazás az egykori Szovjetunió és Ázsia piacairaForrás: Chevrolet

A Chevy európai kivonulásában az Opel-érdekek mellett szerepet játszanak az eladási számok is, amelyek nem tudtak elmozdulni a 200 ezres értékről. A csőd szélére került a Daewoo Motor amúgy 2002-ben került a GM tulajdonába, addigra már olcsó, részben régi Opel-technikán alapuló autóival kontinensünkön is ismertté vált. A tulajdonosváltás után frissebb fejlesztéseket kapott a koreai márka, 2004-2005-ben pedig elérkezett az ideje, hogy a diszkontautó-imázst levetkőzve átkereszteljék Daewoo-ról Chevrolet-ra. Ám a modern technika óhatatlanul áremelkedéssel is járt és ez végzetesnek bizonyult.

Az átkeresztelés Daewoo-ról Chevrolet-ra rekordeladást hozott, hazai történetének legnagyobb közbeszerzései sikerét pedig egy 2006-os rendőrségi tenderrel érte el az importőr, amikor 850 autót szállított ki. A 2008-as válság után azonban még a autókereskedelem átlagánál is meredekebben zuhantak az eladások, tavalyra már 1 százalék alá zsugorodott a piaci részesedésForrás: Chevrolet

Listaáron egy ötajtós Chevrolet Aveo 1.2 LS 3,15 millió forintba kerül, miközben egy ötajtós Opel Corsa erősebb motorral, de klíma nélkül 3,32 millió, ami valós árelőny ugyan, de nem akkora, hogy a kevésbé jól csengő márkanév felé billentse a mérleget. Jobb vétel az 1,6-os, 117 lóerős Cruze SW, amely 4,46 millióért elvihető a hasonló Opel Astra Sports Tourer 5,34 milliójához képest, de fordul a kocka, ha a GM kompakt szabadidőautó ikerpárosát nézzük. A legolcsóbb 1,6-os, fronthajtású Chevrolet Trax 4,73 millió forint, míg az Opel Mokka alapára 4,88 millió, igaz, kevesebb extrával. Mára a Chevy a benzines turbómotoroktól a modern MyLink rendszerig sok minden megkapott, egy egyvalamit azonban nem: a presztízst. 

Az Opel védelmében sokáig nem kaptak dízelmotorokat a Chevy-k, de az utolsó időkben már nem csak ezek, hanem a turbós benzinesek is megjelentek bennükForrás: Chevrolet

Most, a márka európai kivonulásával együtt olyan akciók jelentek meg, amiért mégis érdemes elgondolkozni a vásárláson. Koncz Balázs, a Chevrolet Magyarország vezetője elmondta, hogy központilag meghirdetett kampányárak ugyan nincsenek, a márkakereskedőiknél azonban jelentős kedvezmények érhetőek el a raktárkészleten lévő autókra, amiről az importőr weboldalán lehet tájékozódni. A listán április közepén összesen 47 autót számoltunk össze, de a készlet napról napra csökken. Captiva és Malibu nincs jelenleg az országban, Orlandóból is csak egy-két darab maradt, számottevő választékból igazából csak Aveo, a Cruze és Trax esetében lehet szemezgetni.

A Chevrolet Budapest márkakereskedésben megtudtuk, hogy a kedvezmények mértéke a kisebb autóknál 5-600 ezer forint, a nagyobbaknál viszont a 800 ezer - 1 millió forintot is elérheti, ami nyomós érv lehet a hasonló tudású Opelekhez képest. Jelentős, 21-22 autós készletet ajánl a Chevrolet Gyulai átlagosan 20 százalékos kedvezménnyel, ezen kívül a Molnár+Molnár, a Di-Fer és a Nádor és a Sántics szalon hirdet még egynél több darabos választékot. És a többiek? Bár a készlet kiürülése esetén az ügyfelek rendelhetnek gyártásból autót, erre kedvezmény híján nincsen komoly igény. Amelyik kereskedő tehát kiárusította az utolsó autókat is, rendszerint inkább bezárja a Chevrolet szalont.

A csokornyakkendő-embléma nem tűnik el végleg, csak nálunk nem díszít többé koreai autókat: a bivalyerős Camaro és Corvette megmarad EurópánakForrás: Chevrolet

Érdemes tehát elméleti lehetőségként tekinteni a márka 2015.végi kivonulására, feltehetően már idén megszűnnek a márkakereskedések - a Gyulainál például azzal számolnak, hogy két hónap múlva elfogynak a készletek. Ez azonban nem vonatkozik a márkaszervizekre, azok nagy része továbbra is Chevrolet égisze alatt fog működni, országos hálózatot alkotva. Mint Koncz Balázs mondja, jelentős részük Opel márkaszervizként is funkcionál, de kötelező marad a Chevy saját logója és javítási technológiája. A zavartalan alkatrészellátásról pedig legalább 10 évig gondoskodik a gyártó.

Trax, avagy a Chevy hattyúdala. Nem árultak belőle 130 lóerőnél gyengébb dízelt, ám 6,1 millió forint sok egy kis SUV-ért - így maradtak a benzinesekForrás: Chevrolet

Egy márkakereskedőtől megkérdeztük, mennyire tűnik hosszú távúnak a szervizek jövője, és optimista választ kaptunk. Mint sok más márkánál, a Chevy-nél is sokszor a javítási munkák tartották el az egész kereskedést, ezért a dílerek többsége nem akar megválni az aranytojást tojó tyúktól. Tavalyelőtt háromról öt évre (vagy 150 ezer kilométerre) terjesztették ki a garanciát, ami önmagában sokáig visszatérő ügyfeleket jelent, de a tulajok egy része ennek lejárta után is hűséges marad a márkaszervizekhez, már csak az alkatrészekre és a munkára adott kétéves szavatosság miatt is.