Lakókocsit vonszoló vén Jaguarok, háromkerekű lélekvesztők, pusztító monster truckok, százéves matuzsálemek, napelemes csodabogarak, összeeszkábált ládák és ezer lóerős traktorok – az elszánt pilóták bármivel rajthoz állnak, hogy legyőzzék, vagy éppen rommá törjék egymást. Bemutatjuk a világ igazi flúgos futamait, amelyek közül néhányat Magyarországon is meg lehet nézni.

Ez a menet nem a tengerparti kempingbe tart: 400 méteres oválpályán törik rommá egymást a lakókocsisok. Sokszor a helyezésre menő futamok végén tartanak egy olyan derbit, amelyet az utolsó mozgásképes kocsi pilótája nyer. Még több fotó a galériában, kattintson a képre!Forrás: Flickr/Mark Fox

Sokakat riaszt Forma-1 hideg profizmusa vagy a stopperóra ellen vívott rali, inkább testközelből néznének végig drámai küzdelmeket, családias hangulatban. Magyarországon évtizedek óta tartanak autókrosszfutamokat, ahol test-test elleni harcot vívnak az épített autók vagy szöcskék. Még nagyobb dulakodás szokott lenni a roncsderbibajnokságban, ahol volt szocialista járgányok (Ladák, Trabantok) is előfordulnak, rendszerint péppé tört, az ajtókat, ablakokat beleértve minden felesleges elemtől megszabadított, vasakkal megerősített karosszériával. Európa más országaiban is hódítanak az ilyen versenyek, hiszen a filléres bontószökevényekkel látványos szórakozást kínálnak.

A műfaj bölcsője Nagy-Britannia, ahol a pusztító küzdelmek különösen széles skálája alakult ki, változatos szabályokkal. Van, ahol éppen csak érinthetik egymást az autók, máskor a riválisok kilökése vagy felborítása is megengedett, néhol ezért még külön pont is jár, a legvadabbnál pedig egyáltalán nem is számít a sorrend, hanem az nyer, aki a legtöbb ellenfelet lezúzta, vagy utolsóként marad mozgásképes kocsival a pályán. Ezeken a rodeókon minden megengedett, az ellenfél vezetőoldali ajtónál való támadása és az elbújás kivételével.

Nagyon kedvelt a masszív, csőrös és alvázas felépítésű amerikai iskolabuszok élet-halál harca. Mielőtt bontóból a kohóba mennének, szórakoztatnak egyetForrás: Flickr/Todd

Az angolok nem szívbajosak Rolls-Royce vagy Jaguar luxusautó-maradványokkal rajthoz állni, de hosszú időn keresztül léteztek külön Mini-futamok is. Különösen bizarr szórakozás a háromkerekű Reliant Robin-bajnokság, hiszen ezek a lélekvesztők még maguktól is minden kanyarban képesek fejre állni, hát még akkor, ha lökdösik is egymást. Régi, visszatérő szórakozás a lakókocsis roncsderbi, természetesen úgy, hogy előtte kipakolják a kempingfelszerelést, hogy azért mégse repkedjenek a pályán ágyszivacsok vagy levesestányérok. De rendeztek már csónakhúzó futamot is (utánfutó nélkül, szikrázó hajótesttel), amit az nyert, aki a kocsija mögött a legtovább tudta vonszolni a hajóroncsot.

Amerikában sem mennek a szomszédba az elvetemült ötletekért, időnként például leselejtezett iskolabuszokat eresztenek egymásnak, de a rombolás igazi királyai mégis csak a monster truckok. Ezek az óriáskerekű, rendszerint pickup-felépítményű monstrumok tereppályán mérik össze a tudásukat, ahol autóroncsokon, bódékon és különféle más akadályokon kell minél gyorsabban átgázolniuk. Külön freestyle futamokat is rendeznek, ahol időmérés helyett a bírák pontozzák a különféle trükköket, például a hátsó két kerékre állást, az ugratást és természetesen az autórombolást.

Nemcsak autóroncsokon gázolnak át, de ugratásokat, kétkerekezést is bemutatnak a versenyző monster truckok, és bírák pontozzák őketForrás: AFP/Josep Lago

Ha már a különleges autóversenyeknél tartunk, szót kell ejteni az erőfitogtatás két másik műfajáról is, amelyek szintén Amerikából indultak. Ezek egyike a drag versenyzés, ami a negyedmérföldes (402 méteres) gyorsulás extrém fajtája, több ezer lóerős szörnyetegekkel. Kedvelt divatként a széles hátsó kerekű szivarokra olyan egyben felnyitható felépítményt tesznek, amik utcai autók karosszériáinak műanyag másolatai, ezt nevezik találóan funny car műfajnak. Szintén a gépek heroikus küzdelméről szól az agrárfesztivál-műsorszámból önálló sporttá kinőtt látványosság, a tractorpulling. Ennek az a lényege, hogy ágaskodó traktorok igyekeznek egyre erősebben fékező utánfutókat minél tovább elhúzni, a parasztfarmi csettegőktől a repülőgép-motoros gépekig többféle kategóriába sorolva. A gazdák kreativitása határtalan, még felpiszkált fűnyíró traktoroknak is szerveznek külön bajnokságokat.

Mintha betontömbbe harapna az eke: a távolsággal arányosan egyre jobban befékeznek az ágaskodó traktorok utánfutói. Nem egy ökosportForrás: Flickr/Steven Monck

Akadnak olyan különleges versenyek is, amelyek nem a lóerőkről vagy a pusztításról, hanem a technika tiszteletéről szólnak. Ilyenek például az ökofutamok, amelyek közül a Shell Eco-Marathon a legismertebb. Ennek az a lényege, hogy adott, általában 25 kilométeres távot a legkevesebb energia (gázolaj, áram, hidrogén stb.) felhasználásával tegyenek meg a versenyzők. Nyilván nem készülhetnek szédítő sebességre a nézők, de sokszor egészen vicces, rája- vagy szivarformájú járgányok sorakoznak fel a rajtvonalon. Magyarországon évek óta külön versenyük is létezik az alternatív járműveknek, a Széchenyi Futamon sok egyetemi csapat szokott indulni. Sajnos már csak múlt időben beszélhetünk ugyanakkor a DARPA Grand Challange sorozatról, amelyen vezető nélküli robotjárművek mérték össze a tudásukat – ez a bajnokság sokat hozzátett a vezetéssegítő rendszerek fejlődéséhez.

Külön kasztot képviselnek az elmúlt években nálunk is megjelent veteránautó-versenyek, amelyeknek nem a gyorsaság, hanem a kijelölt szakaszok közötti időátlag tartása a célja, igaz, padlógázon is meg szokták hajtani az öreg versenyautókat a ralibajnokság historic szakágában. Külföldön az oldtimeres rendezvényeknek két csúcspontjuk van, talán nem véletlenül mindegyik esetben Angliában. Az egyik a hét lakat őrzött ritkaságokat is felvonultató Goodwood Festival of Speed, a másik pedig a London To Brighton Veteran Car Run, ahol sohasem hirdetnek eredményt. A részvétel mindenkinek felér egy győzelemmel, hiszen csak 1905 előtt gyártott autókkal lehet nevezni.

Csak 1905 előtt gyártott autók állhatnak rajthoz a London To Brighton futamon, együtt egészen szürreális látványt nyújtanak a modern környezetbenForrás: Veteran Car Run

Általános trendként elmondható, hogy ha nem is százéves matuzsálemekkel, de egyre többen amatőrként, saját autóval maguk szeretnének rajthoz állni egy-egy versenyen, ahol sokszor nem is a helyezés, inkább a kaland számít. Gombamód elszaporodtak mára a flúgos futamok, amelyek legismertebb hazai példája a fapados Dakarként elhíresült Budapest–Bamako rali, de sok márkaklub és baráti társaság is szervez ügyességi feladatokkal tarkított versenyeket (ilyen például a Yetro). Maga a flúgos futam elnevezés egyébként a híres Hanna–Barbera-rajzfilmből származik, de nem ez az egyetlen kapcsolódási pont Hollywood és az országúti viadalok között.

Rozsdásított, a tuningzsargon szerint rat (patkány) autók is részt vettek áprilisban egy jótékonysági flúgos futamon BudapestenForrás: MTI/Beliczay László

Jóval a Halálos iramban sorozat előtt, 1981-ben tarolt a mozikban az Ágyúgolyó futam, sőt, előtte is készült egy vígjáték Rágógolyó futam címmel. Ezek kultusza is hozzájárult ahhoz, hogy máig tartanak rongyrázós Európa-átszelő versenyt, amely a rekordbírságok, illetve a lefoglalt Ferrarik és Lamborghinik miatt szokott bekerülni a híradásokba. Maguk a mozifilmek amúgy egy szintén tiltott transzamerikai futam hatására jöttek létre, amelyet először a Car & Driver magazin egyik újságírója szervezett, tiltakozásul a sebességhatárok ellen. Első alkalommal három lengyel úgy állt rajthoz, hogy színültig megtöltötték benzinnel egy furgon rakterét, hogy ne kelljen megállniuk tankolni – és célba is értek.

Egyre több cég ismerte fel, hogy ha legális keretek között viszi ki utcára a versenytechnikát, abból hatalmas közönségsikerre számíthat. Már-már hagyományosan örökös résztvevő a Red Bull, amely az Air Race sorozat mellett már számtalan alkalommal mutatta be Forma-1-es autóit és sztárpilótáit a világ nagyvárosaiban, köztük Budapesten is (legutóbb május elsején, a Nagy Futam II. repülő- és autóparádén). Szintén az energiaital-márkához kapcsolódó tömegrendezvény a világ számos pontján, többek között a Gellérthegyen is megtartott Ládaberbi, ahol minél kreatívabb és viccesebb, motor nélküli tákolmányokkal kell legurulni egy szalmabálákkal szegélyezett, lejtős pályán.

Egy kicsit autóverseny, egy kicsit jelmezbál, és nagy részben parti a Red Bull Ládaderbi. Nem a pénzen, hanem a résztvevők kreativitásán múlik mindenForrás: Red Bull

Századmásodpercekért és helyezésekért vívott monoton küzdelmek helyett show-t akarnak a nézők, ezt a 2002 óta mostani formájában működő Top Gear készítői is jó érzékkel felismerték. Pályatesztjeiken ezért szupersztárokat ültetnek banális utcai autókba, a sportkocsik tesztelését pedig egy inkognitóban maradó versenyzőre bízzák, akit Stignek neveznek (amikor első alkalommal mégis levette a sisakját, kiderült, hogy a 13. adásban Michael Schumacher vezetett). Maga a produkció egyébként Top Gear Live néven, különleges autós színházként Ausztráliától kezdve Dél-Afrikán át Oroszországig a világ számtalan pontján turnézik, július elsején Budapesten is látható lesz 9900–33 900 forintos jegyárakon.

Moszkvában az olimpiai arénában lépett fel a Top Gear Live autós színház. Természetesen a hagyományos focimeccset itt Kocka-Ladákkal vívtákForrás: RIA Novosti/Ramil Sitdikov

Jeremy Clarkson, Richard Hammond és James May tévéműsora arról is híres, hogy a forgatási helyszíneken mindhárman különleges feladatot kapnak, és versenyeznek is egymással – vagy másokkal. Emlékezetes a Nissan GT-R és a japán Sinkanszen vonat, a Bugatti Veyron és a Cessna 182-es repülő vagy a Fiat Panda és a maratonifutó küzdelme, de hívtak már ki bobcsapatot is. Rendszeresek a moderátorok által átépített járművek (például kétéltű autók) burleszkbe hajló csatái is, de készítettek Reliant Robin rakétát is, és több alkalommal vívtak autókkal és óriáslabdákkal focimeccset. Az adás történetében egyszer volt hosszabb, négy hónapos szünet, amikor Hammond forgatás közben egy dragsterrel 460 km/h-nál defektet kapott, többször átfordult, és súlyos fejsérüléseket szenvedett.