Mobillal védekezhet a traffipax ellen

2014.06.02. 13:45

Egy jó traffipax-előrejelző alkalmazás komoly kiadásoktól menthet meg, már ha nem felejtjük el időben elindítani. Kipróbáltuk a Traffi Huntert és a navigációban erős, de a radarok bejelölésére is alkalmas Wazét.

Van a rendőrségnek az a jó szokása, hogy a honlapján minden hónapban nyilvánosságra hozza az ország területén tervezett sebesség-ellenőrzések menetrendjét. A listában meg lehet bízni, a feltüntetett időpontokban nagy eséllyel tényleg lesz a jelzett helyszíneken traffipax, de természetesen tartanak ellenőrzéseket előre be nem jelentett pontokon is.

Telefonom, telefonom, mondd meg nékem, merre van traffipax a vidéken?Forrás: Origo

Csak a publikus menetrend átnézése több tízezres, szélsőséges esetben hat számjegyű bírságoktól menthetne meg sok autóst, de a legtöbben nem fáradnak a - néha valóban áttekinthetetlenül hosszú - dokumentumok átböngészésével, pláne a számukra releváns helyszínek dátum szerinti kijegyzetelésével. Még szerencse, hogy vannak olyan okostelefon-alkalmazások, és a mögöttük álló fejlesztők, akik elvégzik helyettük a feladatot. Felkészülés gyanánt már csak azért sem árt letölteni egy ilyen programot, mert hamarosan több száz fix és mobil traffipaxszal bővül a rendőrségi arzenál, így az előrejelzés fontosabb lesz, mint valaha.

Csak el kell indítani

Noha traffipax-előrejelző alkalmazások évek óta elérhetők, az autósok és okostelefon-tulajdonosok közös halmazában még mindig rengetegen vannak, akik nem is hallottak ilyen programokról. Jó példa erre az ingyenes magyar fejlesztésű Traffi Hunter, amely ugyan már 2012 decembere óta letölthető, de csak mostanában várható a kétszázezredik letöltés. A fejlesztők szerint naponta 10-15 ezer autós használja az alkalmazást, havonta hetvenezren indítják el, és ugyan ez önmagában jól hangzik, az autósok összlétszámához képest elenyésző a használók száma.

Ajjaj, lesben állnak a Határ úton, jó lesz vigyázni! Ez egy előre bejelentett helyszínForrás: Origo

A győri cég által készített program koncepciója nem túl bonyolult: a fejlesztők aprólékos munkával felviszik a rendszerbe a rendőrség által előre bejelentett sebesség-ellenőrzéseket helyszínnel és időponttal, az alkalmazás emellett tartalmazza a fix telepítésű traffipaxokat is.

Nem találtak jót, írtak egyet
Borbély Roland, a Traffi Hunter mögött álló egyik fejlesztő szerint kézenfekvő volt, hogy írnak egy ilyen alkalmazást. "Több hasonlót is kipróbáltunk, de egyik sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Úgy gondoltuk, kellene egy olyan app, amely működik is" - mondta Borbély. A fejlesztés során voltak buktatók bőven, ilyen volt például, amikor év elején az Apple megváltoztatta a szabályzatát, és teljesen át kellett dolgozni az iOS változatot.

Borbély szerint másfél év alatt olyan sokat fejlődött a program, hogy a jelenlegi verziót össze sem lehet hasonlítani az első kiadással. A csapat tervei szerint ez a tendencia folytatódni fog, és a felhasználói igények, vélemények, ötletek mentén haladva fejlesztik az alkalmazást. Az app iránt már a hirdetők is érdeklődnek, így minden esély megvan arra, hogy az alkalmazás hosszú távon is ingyenes marad.

A hosszú rendőrségi pdf-ek átnyálazása helyett indulás előtt így elég elindítani a programot, amely kritikus helyhez közeledve az előre beállított értesítési mód alapján jelzi a sebesség-ellenőrzést. Ahhoz, hogy az értesítés célba érjen, nem árt, ha a telefon szem előtt, például egy autós konzolban van, a nadrágzsebek mélyén pittyegő mobilok a traffipax-vadászatban nem sokat segítenek.

A felhasználókra is szükség van

Önmagában a rendőrségi adatbázis feldolgozása és térképen való feltüntetése is hasznos képesség, de ezzel még semmit nem tudunk a meglepetésszerű, alkalmi sebesség-ellenőrzésekről. A Traffi Hunterben szerencsére a felhasználók is felvihetnek traffipax-helyszíneket, az egész néhány pillanatig és pár koppintásig tart.

Noha a kemény mag a közösség érdekében valóban rendszeresen jelölgeti azokat a traffipaxokat, amelyekbe váratlanul belefut, tapasztalataink szerint a nagy többség inkább csak felhasználóként, és nem szerkesztőként használja a programot. Semmi és senki nem garantálja, hogy egy traffipax mellett elhaladva az adott felhasználó tényleg veszi a fáradságot arra, hogy bejelölje a helyszínt, így százszázalékos traffipax-elkerülési siker a Traffi Hunterrel sem garantálható. A fejlesztők statisztikái szerint napi 300-500 felhasználói jelentés érkezik, amely nem kevés, de ha ismét az autósok összlétszámához viszonyítunk, látszik, hogy még nem eléggé interaktívak a felhasználók.

A felhasználói jelentéseket két órán keresztül jeleníti meg a térképForrás: Origo

A program felülete jól átlátható, az értesítési módok testre szabása mellett az is beállítható, hogy milyen távolságból jelezze a radarokat. Az alapbeállítás öt kilométer, mert a fejlesztők célja, hogy az autósok már a jelzés hatására lelassítsanak, és ne az utolsó pillanatban tapossanak a fékbe, de városi módba kapcsolva pár száz méterre változik az értesítési határ. A rendőrség által közölt lista egyetlen buktatója, hogy jellemzően nem a mérés pontos helyét adják meg (ehelyett például csak annyit, hogy XXIII. kerület, Grassalkovich út), de a fejlesztők is tudják, hogy ezek jellemzően bevett helyeket takarnak. Ezeket az adatokat folyamatosan pontosítják, főleg a felhasználók véleményei, jelentései alapján, ezért is különösen fontos az alkalmazás használatában való aktív részvétel. A fejlesztők az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságával is együttműködnek, ennek keretében a program indításakor a balesetek megelőzését célzó üzenetek olvashatók.

A felhasználók által felvitt traffipaxokat két órán keresztül jeleníti meg a rendszer, a Traffi Hunterben emellett a Közlekedési Felügyelet által szervezett KPM-es ellenőrzések helyszíneit is lehet rögzíteni, amely a fuvarozók számára lehet kincset érő információ. Az alkalmazás tartalmaz egy POI-listát bankautomatákkal, benzinkutakkal, éttermekkel, az adatbázis folyamatosan frissül, és közkívánatra még sebességmérő funkciója is van.

Ha nincs más, a Waze is jó

Traffipaxfelviteli lehetőség a népszerű közösségi navigációs programban, a tavaly egymilliárd dollárért felvásárolt Waze-ben is van, ebben az alkalmazásban azonban a navigáció a lényeg (abban pedig nagyon jó, mert tanulékony), a radarfigyelés csak kiegészítő jellegű funkció. Cserébe a Waze-közösség kifejezetten aktív, a rendőri jelenlét mellett a felhasználók nagy része rögzít rendszeresen a navigálást és kerülőutak keresését segítő egyéb közlekedési jelentéseket (torlódás, útfelbontás, baleset stb.) is.

A Waze-felhasználók egymásra vannak utalva, de így is felkerül szinte az összes fix traffipaxForrás: Origo

A Waze-nél nincs külön ember arra, aki a hivatalos rendőri listát hónapról hónapra felviszi a rendszerbe. A felhasználók egymásra vannak utalva, valakinek magára kell vállalnia a Police.hu listájának feldolgozását jelentő feladatot, és ugyan általában van(nak) erre lelkes vállalkozó(k), az előre bejelentett menetrendben a Traffi Hunter pontosabbnak és naprakészebbnek tűnik.

A sok aktív felhasználó miatt az alkalmi ellenőrzések rögzítésében viszont néha a Waze bizonyul jobbnak, így mindkét programot érdemes rendszeresen használni. A két alkalmazás közül a Waze szívja jobban az akkumulátort, rendszeres használat esetén egy teljesen feltöltött telefonnal is hamar végez. Noha az egyre több mega- és gigabájtot tartalmazó mobilinternetes csomagok terjedése miatt az adatforgalomtól egyre kevésbé kell tartani, azzal érdemes számolni, hogy a Waze óránként akár 1-2 megabájtot is lecsíp a keretből. A Traffi Hunter a napi első induláskor letölti az aznapi adatokat, ezután bizonyos korlátozásokkal akár offline is használható, de csak térkép és felhasználói jelentések nélkül, aminek nem sok értelme van. A fejlesztők mérései szerint napi rendszeres használat mellett sem megy 50 megabájt fölé a havi adatforgalom.

EgérÚt

Traffipax-elkerülésben egy másik alternatíva a magyar fejlesztésű EgérÚt, a Waze-hez hasonlóan azonban ez is inkább navigációs program. Egy ideje ráadásul korlátozottan hozzáférhető, a fejlesztők kényszerűségből úgy döntöttek, hogy csak az androidos verziót fejlesztik tovább. Így, hogy nem kell megosztani az erőforrásokat, kéthetente frissítik az alkalmazást, hamarosan köztes pontokat tartalmazó navigációra is képes lesz.

Az EgérÚt abból a szempontból kakukktojás, hogy csak a rendőrség traffipaxlistáját tartalmazza, ezt minden hónapban kézzel viszik fel a rendszerbe, felhasználói jelentésekre nincs lehetőség. "A jelenleg készenlétben álló pluszfunkciók között a felhasználói jelentés lehetősége nem szerepel, de szerintünk is kézenfekvő bővítési lehetőséget jelent. Hamarosan nekiállunk" - ígérte az EgérÚt mögött álló egyik fejlesztő, Molnár Miklós. Az EgérÚt a nem pontosan megjelölt traffipaxhelyszínek ábrázolását úgy oldja meg, hogy biztos, ami biztos alapon az adott útra több figyelmeztetést is rátesz.