Július elsejétől változik a rendszer, ezért figyelni kell, hogy ne legyen a szélvédőn Mikulás-csomag.

Jövő hét keddtől, azaz július elsejétől országosan megváltozik a mobilparkolás menete, mert az állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-n keresztül bevezetik az országos, egységes mobilparkolási rendszert. Az autósok szempontjából az egyik legfontosabb változás, hogy az eddig leggyakrabban használt három mobilszolgáltató (Telekom, Telenor, Vodafone) SMS-, és hívószáma 810-ről 763-ra változik, ezt követi a fizető automatákra ragasztott négyjegyű azonosító szám. Egy konkrét példa: jelenleg így nézhet ki egy mobilparkolási zónakód: +36 30 810 0503. Ez július 1-jétől erre változik: +36 30 763 0503. Az a mobillal parkoló autós, aki július 1-jétől a 810-es számon indítja el a parkolást, SMS-t kap, hogy ezen a számon a mobilparkolási szolgáltatás nem elérhető, valamint arról, hogy milyen számon indíthatja el a parkolását.

Azok a jelenleg is működő szolgáltatók, akik nem csatlakoztak a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerhez - köztük az egyik legnagyobb piaci szereplő, az Első Magyar Mobilfizetés Elszámoló (EME) Zrt. –, júliustól már nem nyújthatnak közterületi mobilparkolási szolgáltatást. Ez elsősorban azoknak az autósoknak okozhat gondot, akik hétfőn, tehát június 30-án indítanak el egy kedd reggeltől érvényes parkolást az EME rendszerén keresztül, mert így elvileg kedden nem lesz érvényes parkolójegyük.

"Kértük a parkolási feladatokat ellátó önkormányzatokat, hogy kezeljék rugalmasan az átállást, és legyenek toleránsabbak az autósokkal az átmeneti időszakban" - mondta az új rendszert bemutató szerdai sajtótájékoztatón Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója, aki hozzátette, hogy minden autóst igyekeznek elérni az új információkkal, például hétfő estéről kedd reggelre átmatricázzák a jelenleg működő mintegy 13 ezer parkolóautomatát. Arra kérdésre, hogy az egész országra érvényes egységes fizetési rendszer megoldja-e majd az átparkolásnak ismert problémát, Veres azt a választ adta, hogy ez az illetékes önkormányzatok hatásköre, ők dönthetnek arról, hogy elfogadják-e a szomszédos kerületben, vagy zónában indított parkolásokat. Ez elsősorban ott jelent problémát – például a budapesti Király utca -, ahol az útvonal két oldala más-más parkolási társasághoz tartozik.

A fenti táblázat a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. ügyfeleire vonatkozó díjakat tartalmazza. A viszonteladókon keresztül igénybe vehető szolgáltatások díjairól a viszonteladók információs oldalain lehet tájékozódni.Forrás: Nemzeti Mobilfizetési Zrt.

A mobilparkolást júliustól is háromféle módon lehet majd elindítani, telefonhívással, SMS-sel, illetve mobilapplikációval, ám ez utóbbit csak július elsejétől lehet majd letölteni. A szolgáltatásra regisztrálni azonban már most is lehet a www.nemzetimobilfizetes.hu oldalon, ahol részletes tájékozató is olvasható a rendszer működéséről és a díjszabásokról. Az autópálya-matrica vásárlásának menetét a júliusi átállás nem befolyásolja, sem a telefonszámok, sem az eljárás nem változik. A mobilparkolás és az e-matrica vásárlása is 50 forintba kerül majd tranzakciónként július 1-jétől.

Július elsején már új matrica lesz minden automatán, a helyes telefonszámmal. Arra viszont ezután is figyelni kell majd, hogy a megfelelő zónához tartozóba dobjunk pénzt, vagy indítsunk parkolást.Forrás: Origo


Folyamatosan bővülhet a szolgáltatók száma

A jelenlegi, tehát június végéig érvényes mobilparkolási rendszerben összesen hat, részleges lefedettséget biztosító szolgáltató működik, július elsejétől hétre nő a piaci szereplők száma, köztük a Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone, az eddig csak néhány településen, illetve budapesti kerületben jelen lévő Mpark és Evopay, továbbá a vadonatúj mobilfizetési eljárást bevezető Barion. Veres Mihály elmondása szerint a rendszer nyitott, tehát bármikor csatlakozhat hozzá szolgáltató, az ősz folyamán például további hárommal bővül a szolgáltatók köre. Ez egyébként azt is jelenti, hogy változtatni kell majd a 13 ezer parkolóautomata matricázásán is. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. tájékoztatása szerint az általuk működtetett rendszer július 1-jén 98,5 százalékos készültségű, mert a közterületi parkolási területek nem egészen 1,5 százalékát kitevő zárttéri parkolók integrálása még folyamatban van.

Megy az adok-kapok a nem szerződött szolgáltatóval

Az egyik legnagyobb, mintegy 100 ezres ügyfélkörrel rendelkező mobilfizetési szolgáltató, az EME Zrt. nem szerződött a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-vel, így elvileg júliustól már nem nyújthat közterületi mobilparkolási szolgáltatást. Az EME-nél azonban másként látják a helyzetet, mert a cég június 20-án kiadott közleményében az áll, hogy az általuk nyújtott viszonteladói, mobilkereskedelmi szolgáltatásokra nem vonatkozik a nemzeti mobil fizetési rendszerről szóló 2011. évi CC. törvény, és a nemzeti mobil fizetési rendszerről szóló törvény végrehajtásáról szóló 356/2012. (XII.13.) kormányrendelet, ezért szolgáltatásaik (mobilparkolás, e-matrica értékesítés stb.) nem lehetetlenülnek el, a szerződéseik nem szűnnek meg, és szerintük a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. piacra lépésével „csak egy újabb szereplő jelenik meg".

Erre érkezett válaszul a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium még aznap kiadott közleménye, amelyben megerősítették, hogy júliustól tényleg csak a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-n, és annak szerződött partnerein keresztül lehet mobilparkolni, "az EME pedig nem tartozik ezek közé". A tárca felszólította „a teljességgel alaptalan, sajátos jogértelmezéssel előálló” EME Zrt.-t, hogy hagyjon fel a piaci szereplőket és autósokat üzleti érdekektől hajtva tudatosan megtévesztő kommunikációjával. „Ha az előírásokat félremagyarázó megszólalások és a társaság más intézkedései a legkisebb mértékben is hátrányosan érintik a vétlen viszonteladókat és felhasználókat, az okozott károk jogi és anyagi következményeit az EME viseli" – áll az NFM közleményében.

A fenti vita az új rendszert bemutató szerdai sajtótájékoztatón is szóba került, Solymár Károly Balázs, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért felelős helyettes államtitkára elmondta, hogy az EME Zrt. időközben kötelezettségszegési eljárást is indított Magyarország ellen az Európai Bizottságnál, mivel véleményük szerint az állam monopolizálta a mobilparkolást. A helyettes államtitkár elmondása szerint valójában az állam csak az egyik szereplő, mivel a privát cégek nyújtják az ügyfeleknek a szolgáltatást. Az egységes állami mobilfizetési rendszer kiépítése 820 millió forintba került, ami a jelenlegi számítások szerint mintegy másfél év alatt megtérül.