De mi köze Costa Ricának a magyar Opel-motorokhoz?

opel szentgotthárd
Vágólapra másolva!
Két éven belül évi egymillió motorra fut fel a szentgotthárdi Opel-gyár kapacitása, már készül az egyliteres, háromhengeres turbó is. Megnéztük, hogyan.
Vágólapra másolva!

Erős politikusi jelenlét mellett ünnepelte meg az Opel, hogy Szentgotthárdon a többi mellett az egyliteres, háromhengeres turbómotor gyártása is elindult. A 115 lóerős, SGE (Small Gasoline Engine) családba tartozó motorok az 1,6-os turbóval készülnek egy soron. De ez csak a kezdet, mert ugyanebben a motorcsaládban lesz még egyliteres szívó, illetve 1,4 literes lökettérfogatig egy nagy rakás további változat is, csak győzzük majd követni.

Egyelőre 66 másodpercenként készül el egy motor, de megy majd gyorsabban is Forrás: Origo

Ezeket az Opel reményei szerint venni fogják, mint a cukrot, így 2016-ra majdnem évi egymillió motorra fut majd fel a szentgotthárdi üzem kapacitása. Helyben marad a régi 1,6-osok gyártása is, ezekből jelenleg is évi közel 300 ezer darab készül, és a közeljövőben várhatóan nem is csökken az igény ezekre a motorokra. A GM döntően tengerentúli modellekbe még szorgalmasan szereli őket.

Helyben csak a főegységek készülnek

Az új motor tiszteletére rövid gyárlátogatást szervezett az Opel, közvetlen közelről nézhettük végig a teljes munkafolyamatot. Szentgotthárdon csak a blokkokat, hengerfejeket és főtengelyeket gyártják, minden más alkatrész innen-onnan érkezik, jórészt magyar beszállítóktól. Aztán persze vannak olyanok is, amelyek a messzi Kínából, sőt egészen Costa Ricából utaznak Szentgotthárdig, de biztosan így is megéri.

Ha ott a zöld pötty mindenhol, akkor minden rendben Forrás: Origo

Maga a motorgyártás nem túl izgalmas folyamat, valójában csak annyi történik, hogy az operátorok óriási rutinnal ismételgetik a jól begyakorolt mozdulatokat. A szentgotthárdi üzem a kevésbé automatizáltak közé tartozik, sok a manuális lépés, de bizonyos fázisokat azért robotokra bíztak. Egy kicsit még mindenki tanulja az új motorok összeszerélését, furcsa mód még a robotok is: a sor vége felé van például egy gép, amely kamerák sokaságával ellenőrzi a motorokat, és ez néha akkor is hibát jelez, amikor egyébként minden rendben. A gyár szerint az ilyesmi teljesen természetes, a termelés felfutásával folyamatosan finomhangolják majd a beállításokat.

Új motor 66 másodpercenként

Az üzemben jelenleg akár 10-15 méteres távolságok is lehetnek az egyes állomások között, de ez szándékosan van így. Később, amikor beindul az igazi őrület, a sor leállítása nélkül lehet majd felállítani egy újabb megállót, így gyorsítva a munkát. Jelenleg 66 másodpercenként készül el egy új motor a soron, ez a nyár végére 49 másodpercre megy majd le. Egy motor teljes összeszerelési folyamata most még két óra, de hamarosan ebből is lecsípnek egy felet.

Az Adam jó kis autó, de eddig hiányzott belőle a szufla. Most már lesz benne Forrás: MTI/Varga György

Az egyliteres motor elsőként az Adam Rocksban és az új generációs Corsában jelenik meg, később majdnem az egész modellpalettát le tudják fedni a Szentgotthárdon készülő motorokkal.