Vágólapra másolva!
Az első jelzőlámpa az ohiói Clevelandben gyulladt ki egy évszázada, nálunk 1926-ban jelent meg. Csak Kínában próbáltak variálni a színekkel, hogy a kommunizmus színe a szabad utat jelentse, a kísérlet azonban káoszba fulladt.
Vágólapra másolva!

A jelzőlámpa ötlete tulajdonképpen régebbi, mint maga az autó. Londonban már 1868-ban használtak egy piros és zöld fényű gázlámpát a forgalom irányítására, a fényforrás azonban néhány héten belül felrobbant a szivárgó gáz miatt, és súlyosan megsebesítette az azt kezelő rendőrt.

Egészen az első világháború idejéig kellett várni, amíg az ötlet újra megvalósult, 1914 augusztus 5-én gyulladtak ki az első jelzőfények az amerikai Clevelandben. Az első lámpa még csak piros és zöld fénnyel világított, valamint egy csengővel is fel volt vértezve. A ma is ismert, három színt használó lámpára még hat évet kellett várni, ezt 1920-ban vetették be először Detroitban, egy rendőrtiszt, bizonyos William Potts tervei alapján.

1917-ben kapcsolták először össze a jelzőlámpákat Salt Lake Cityben, igaz akkor még csak hatot és azokat is kézzel működtették. Az első automata rendszer 1922-ben jelent meg, ugyancsak Amerikában, Houstonban Forrás: Origo

Az ötlet dicsőségén többen osztoznak, köztük Lester Wire, egy Salt Lake City-i rendőr és Garrett Morgan, egy felszabadított rabszolgák fiaként született afroamerikai feltaláló, aki egyebek mellett a gázmaszk egy típusának és egy hajegyenesítő anyagnak a feltalálójaként is ismert. Bécsben 1926-ban debütált a találmány, akárcsak Budapesten, ahol az első villanyrendőrt a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésénél, a Corvin Áruház mellett állították fel. Az első lámpa kísérleti üzembe helyezése Angliában 1927-ig váratott magára.

Kínában megpróbáltak variálni a színekkel

A közlekedési lámpák valószínűleg még sokáig velünk maradnak, bár egyre több helyen körforgalommal igyekeznek helyettesíteni őket. Még ha a technológia fejlődésével minden autó képes is lesz kommunikálni egymással, a kerékpárosok és gyalogosok miatt akkor is nélkülözhetetlenek maradnak a lámpák. Akárcsak maguk a készülékek, a hármas színösszeállítás is egyeduralkodónak számít. Kínában ugyan megpróbálkoztak a színek felcserélésével, hogy a kommunizmus színe a szabad utat jelentse, a kísérlet azonban káoszba fulladt.