A BMW-sek a legelégedettebbek

BMW m5
Vágólapra másolva!
Az egyik legnagyobb hazai autós közvélemény kutatás szerint a bajor márka átvette a vezetést a japánoktól.
Vágólapra másolva!

Az egyik legnagyobb hazai autós közvélemény-kutatás 2005 óta egy kivételével (2013) minden évben ugyanazokat a kérdéseket tette fel az autósoknak. Az első félidő, azaz a múlt évtized több mint húszezer válaszából kitetszik, a lista élén japán gyártmányok álltak. Azután jött a változás.

Az elégedettség mérőszáma annál magasabb értéket mutat, minél inkább úgy érzik a tulajdonosok, hogy azt kapták, amit vártak az autójuktól. Benyomásukban nem csupán az autó képességei, kényelme, ereje, gazdaságossága, praktikuma mutatkozik meg, hanem az is, hogy megbízható-e, gyakran kell-e a szervizbe hordani és mennyiért, jól tartja-e az értékét. Röviden: mennyire elégedett választottjával az autó tulajdonosa.

A Honda és a Toyota tulajdonosainak több mint a fele folyamatosan nagyon elégedett autójával. Erre a sikerre más márka nem volt képes Forrás: Honda

Az is látszik az Autó szaklap és a Data Research Kft. Mosaic elnevezésű kutatásából, hogy az elégedettség nem állandó, ami részben az idő múlásával magyarázhatók, de évek alatt akkor is módosulhat egy-egy márkákról kialakult kép, ha a modellkínálat maga is változik. Konkurensek húznak el vagy maradnak le az adott márka mögött. Esetleg a tulajdonosok várakozása alakul át az évek alatt.

Sokat számít a márka megítélésében a képviselet, a kereskedők, a szervizek figyelmessége, ügyessége vagy annak a hiánya. Fontos, hogy a márka mennyire van szem előtt, előjön-e műszaki, dizájn vagy szolgáltatási újdonságokkal, szembetalálkozunk-e vele a hirdetésekben, vagy hagyja, hogy lassanként megfeledkezzünk róla, legfeljebb botrányos visszahívási akciók idején hallhassunk felőle.


Mit mutatnak a múlt évtized számai?

Az első évtizedben a Honda-tulajdonosok 51,5 százaléka volt maradéktalanul elégedett autójával – ami nagyon magas szám. Az arány a Toyota esetében is szinte azonos volt. Sokáig mindkét japán márka rendkívül kiegyensúlyozottan szerepelt. A Honda kétszer volt első (2007, 2008) és ötödik helynél sosem végzett lejjebb. A Toyota ugyan egyik évben sem volt első helyezett, de egyedüliként volt négyszer dobogós.

2012-re azonban lejjebb adták, kevesebben nyilatkoztak tulajdonosaik közül a teljes megelégedettség hangján. Dicséretes a BMW szereplése, az első hatban mindig benne volt 2009-ig, sőt kétszer az ezüstérmes helyig is eljutott. Innen is volt feljebb: 2012-ben a legszélesebb mosollyal a BMW-tulajdonosok járhattak. A Volvo nem sokkal maradt mögötte, de a svéd márka tulajdonosainak elégedettsége évről évre eltérő képet mutatott. A két első helyezés mellett volt nyolcadik, sőt egyszer tizedik is. 2012-re lejjebb csúszott, abban az évben tulajdonosainak 20 százaléka volt feltétlenül elégedett választott márkájával.

A kor sikersztoriját a Kia írta. A márka elégedettségi értékét 2007 óta mérik - a megítélés rövid idő alatt erőteljesen javult. A 2007-es nyolcadik helyezésből 2009-ben már a másodikra ugrott, ezt tartotta legutóbb is. Mélyebbről indulva, hasonló fejlődésen ment át a dél-koreai rokon, a Hyundai tulajdonosainak megelégedettsége is.

A Mosaic kutatás márka-elégedettségi indexe Forrás: Az Autó, Data Research Kft.

A Mercedes az első kutatás első helyezése óta stabilan őrizte a legjobb tízen belüli helyét. Talán negatív meglepetésnek tűnik az Audi helyezése, a magyarázatot minden bizonnyal a vásárlók erőteljes várakozása magyarázza. Mélyrepülést mutattak be a franciák. A Renault, Peugeot és Citroen a tisztes középmezőnyből csúszott le az utolsó harmadba. Hátul kullog az Opel és rokona, a Chevrolet is a vásárlók megelégedettségi listáján, vagyis ezeket a márkákról kevesen állították, hogy teljességgel elégedettek velük. Egyikőjük esetében sem beszélhetünk egyszeri kisiklásról, évekig a listák csalódást mutató végén volt található a két márka. A 2012-es kimutatásban már szerepel a Dacia, méghozzá jó eredménnyel. Vásárlói realisták voltak: nem vártak sokat autójuktól, és a legtöbben kellemesen csalódtak benne.

Vajon megtartja-e jó helyezését a Dacia és a Kia? Tudnak-e javítani a latin tömegmárkák? Japán visszatérhet-e a csúcsra? Hamarosan pontos képet kaphatunk, ha ön is megválaszolja a 2014-es Mosaic-kutatás kérdőívét.