A magyar átlagbért kell egy új autóra költeni havonta

forint
Vágólapra másolva!
Amortizációval, mindennel együtt havi 150 ezer megy el egy kompaktra.
Vágólapra másolva!

Havi 150 ezer forintnál is többe kerülhet egy új, alsóközép-kategóriás autó fenntartása annak, aki parkolóhelyet bérel, casco-biztosítással rendelkezik, és éves szinten 10 ezer kilométernyit autózik – áll az Avalon CarSharing elemzésében.

A KSH adatai szerint nemzetgazdasági szinten az átlagos – családi kedvezmény nélkül számított – nettó havi kereset 154 100 forint volt 2014 első hét hónapjában. Az Avalon szerint sok magyar autótulajdonos fordít havi szinten ekkora összeget egy átlagos motorizáltságú és felszereltségű új alsóközép-kategóriás autó fenntartására úgy, hogy a felmerülő költségnek egy részével egyszerűen nem számol. Sokan nem veszik figyelembe például az új autók gyors értékvesztését, illetve olyan járulékos költségeket, mint a biztosítás és a parkolóhely.

Egy hatmillió forintos vételárú új autó két év használat és 20 ezer kilométer körüli futásteljesítmény után már csak négymillió forintot ér, így csak az amortizáció értéke meghaladja a havi 81 ezer forintot. Átlagos kötelező- és casco-díjjal (együtt évi 140 ezer forint), valamint gépjárműadóval (évi 19 ezer forint), havi 15 ezer forintos parkolási díjjal és éves autópálya-matricával számolva újabb havi 31 500 forint a kiadás. Ehhez hétliteres átlagfogyasztással, 400 forint/literes üzemanyagárral és évi tízezer kilométeres futásteljesítménnyel számolva jön még havi 22 400 forint, a kilométerenkénti 16 forintos átlagos szervizköltséggel kiegészítve jön ki a havi 150 033 forintos ráfordítás.