Az új Smart érdekes választás elé állítja vevőjét: vagy a világ legkisebb fordulókörű új autója, vagy gyerekeket is tud szállítani, de azért még mindig icipici. További jó hír, hogy a béna robotváltó és a bukdácsolás a múlté, de az igazi ökováltozatra egy ideig várni kell, és nem is lesz olcsó. Íme, a gyártói LEGO-stratégia két érdekes szülötte, a Fortwo és a Forfour.

Egyforma, vigyorgó ábrázatot kap a Forfour és a Fortwo, de egyikük sem rakéta, a legerősebb végsebessége is csak 155 km/h, ami persze nálunk bőven elég autópályára. Még több fotó a galériában, kattintson a képre!Forrás: Daimler Ag - Global Communications

Mi ez, és mi az új benne?

Húsz éve egy svájci óragyáros, Nicolas G. Hayek fejéből pattant ki a modern városi törpeautó ötlete, cserélhető, divatos karosszériaelemekkel és olcsó árral kombinálva. Először a Volkswagen-konszern szállt be a Swatch-mobil projektbe, később viszont kilépett, és a Mercedes lett az új partner, amely aztán a vegyesvállalatban Hayek részvényeit felvásárolva egyedül vitte sorozatgyártásba a Smartot. A kezdeti jávorszarvas-teszt fiaskó kijavítása után (széria ESP-vel) 1998-ban zárult le a fejlesztés.

Szalonok helyett drágán felhúzott tornyokból indult az értékesítés, és eleinte úgy tűnt, a mini nem váltja be a reményeket - de aztán ráharaptak az emberek, és máig 1,6 millió Fortwót vásároltak. Főleg a zsúfolt nagyvárosokban lett népszerű az első két generáció, és idővel a kölcsönzők, sőt, az autómegosztó cégek (mint például a német Car2Go) is erre a típusra álltak rá. A többi Smart, a jópofa Roadster és a Mitsubishivel együttműködésben készített, orrmotoros Forfour azonban bukás lett.

Vízszintesen kettéosztott helyett egyrészes, felfelé nyíló ajtókat kap a Forfour, és az ajtók kilincsei is hagyományosakForrás: Kismartoni András

Ezek után jegelték egy ideig az új modellváltozatok terveit, most viszont, a harmadik generációval újra bővült a család. Ezúttal a változatlan koncepciójú Fortwo lett a kiindulópont, ebből vezették le az ötajtós, négyüléses, szintén farmotoros Forfourt, amit részben olyan márkahű vevőknek szánnak, akiknek elegük lett a szingliéletből és családot alapítottak. Annyi minden azonos az XS és az S-méretű Smartban, hogy közös nemzetközi bemutatón mutatkoztak be, jó összehasonlítási lehetőséget adva.

Hogy néz ki?

Mint egy dalnak a refrén, olyan kötelező eleme menetpróbáknak a hossznövekedés diadalmas bejelentése, ám a Smartnak pont a létjogosultságát kérdőjelezte volna meg, ha tovább nyújtják. Ezért az új Fortwo 2,7 méteres maradt, vagyis rövidebb a Kipolszkiknál, sőt, az utakon vánszorgó mopedautók többségénél is, de a 2,5 méteres első generációval ellentétben nem mindenütt alkalmas keresztben parkolásra, már ahol ezt egyáltalán lehetővé teszik az előírások. Hosszában viszont olyan potyahelyekre is be lehet kanalazni, amiről mindenki lemond, és kénytelen tovább róni a köröket.

Emelt orrával kisvasúti mozdonyra emélkeztet a Fortwo. Vicces, hogy ekkora hosszhoz is kérhető parkolóradar vagy tolatókameraForrás: Kismartoni András

Ismerős dizájnelemként megmaradt a kasztnitól eltérő színűre fényezett Tridion biztonsági utascella, nagyra nőttek viszont a lámpák, mint a hozzá képest cirkálónak tűnő új Mini esetében is történt. A legfontosabb változást mégis a magas, turcsi orr hozta, amire elsősorban a gyalogosvédelmi előírások miatt volt szükség, de finoman szólva nem előnyére változtatta meg a Fortwo profilképét. Így elöl és hátul is drasztikus hirtelenséggel ér véget, mintha hentesbárddal lecsapták volna a fölös részeket.

Sokkal harmonikusabb egységet alkot a 3,5 méteres Forfour nagyobb tengelytávjával és előredöntött hátfalával, holott a komplett orrkialakítástól kezdve a hátsó lámpákig számtalan alkatrészük ugyanaz. Közös a két Smart műszerfala is, félkör-sávban mozgó kilométeróra mutatóval, külön golyóban lakó fordulatszámmérővel, vicces légbeömlőkkel és az olcsó műanyagokat ügyesen palástoló, otthonos szövetborítással. Mint minden mai miniben, itt is sokféleképpen személyre lehet szabni a külső-belső kialakítást, néhány tesztautó pedig nagyon trendi, de kényesnek tűnő kék-fehér utastérrel sokkolt.

Elsőre meghökkentő ez a színösszeállítás, de a sok fehér plasztik miatt miatt még szellősebbnek érződik az eleve tágas beltér. Külön golyóból mered felénk az órával kombinált fordulatszámmérőForrás: Kismartoni András

Műszaki tartalom

Aki ült mostanában új Renault-ban, ismerősnek fogja találni a belső kilincseket, bizonyos kapcsolókat, a váltógombot, sőt, a feláras hétcolos érintőképernyőt is. Ahogy egyes kisáruszállítók, úgy a Smartok fejlesztésénél is a francia gyártóval bútorozott össze a Mercedes, a motorkínálat csúcsán álló 0,9 literes, 90 lóerős háromhengeres turbó is hozományként érkezett. A megállapodás értelmében Fortwo a jövőben is csak Smartként létezik, Forfour-ból viszont kapható Renault-alteregó is, ami nem más, mint az új Twingo. A két farmotoros, ötajtós mini ugyanazon a gyártósoron készül Szlovéniában.

Ilyen parányi méretek mellett már a Swatch-autós kezdettől fogva csupa nagybetűvel van bevésve a fejlesztések listájára a biztonság, ami ma a különféle szilárdságú acélfajtákból összeállított váz mellett vezetéssegítő asszisztenseket (sávelhagyásra és ráfutásos balesetre figyelmeztetés), térdlégzsákot és oldalszél-asszisztenst jelent, amely célzott fékezésekkel veszik elejét annak, hogy egy-egy kamion árnyékából kiérve fél sávval odébb találjuk magukat. A gyári laborban a 2,1-szer nehezebb S-osztállyal is frontálisan ütköztették a Fortwo-t, és a bemutatón is kiállított roncsban megmaradt a túlélőtér.

Dávid és Góliát harca: az S-oszály és a Fortwo 50 km/h-val, félátfedésben rohant egymásnak, de a leppanató Smartból sem kellett volna kiskanállal kiszedni az utasokatForrás: Daimler Ag - Global Communications

Prémium kisautó lévén néhány olyan extrát is kínálnak a Smartokhoz, ami ebben a kategóriában nem magától értetődő, ilyen például a nyolc (Fortwo) vagy tizenkét (Forfour) hangszórós JBL-hifirendszer, de annak sem kell kétségbe esnie, aki nem akar drága gyári rádióra és navigációra költeni: dokkolóval és megfelelő applikációval okostelefont lehet csatlakoztatni a fedélzeti elektronikához, így annak kijelzőjén elemezhető a vezetési stílus, vagy térképen megjelenhetek a potya parkolóhelyek.

Milyen benne utazni?

Különösen kék-fehér színkombinációnál először úgy érzi magát az ember a Smartban, mint egy nagy gyerekjátékban, arra készülve, hogy lenyúl az égből egy nagy szellemkéz és hátrahúzza. Néhány kilométer után aztán kiderül, valódi autó ez, amely sokat levetkőzött elődei bukdácsolásából. Mivel tíz centivel nőtt a szélessége, nem csak a helykínálat lett meglepően szellős, hanem az úttartás is sokat javult. Persze ilyen parányi tengelytáv és viszonylag feszes rugózás mellett nem szabad csodára számítani, de a lassú tempónál érezhető dobálást leszámítva nyugodt és kiszámítható a Fortwo.

Hátulra csak billenőalbak jut, de az ajtó közel derékszökig nyitható, így könnyű a bejutás. Már átlagos magassággal is szűk a fejtér, de a variálhatóság kiválóForrás: Kismartoni András

Még kellemesebb meglepetést okoz a Forfour, hiszen itt mégsem a hátsó kerék fölött üldögél a sofőr, így bátrabban lehet vele kanyarodni és finomabb az egyenesfutása. Mivel távolabb van a farmotor, nagy tempónál még jobban lemarad a hangja, autópályán csak a szél susugása jelzi a sebességet. A hátsó két ülést inkább legfeljebb kamaszkorú gyerekekre méretezték, de a saját tengelyük körül elforgatható és lesüllyeszthető ülőlapokkal jól használható plusz rakteret lehet nyerni. Persze leghátul is kialakítottak egy rendes, 185 literes csomagtartót, amely alá vastagabb szigetelés került, mint a Twingóban - így a motor hője nem csinál rántottát a szupermarketben vett tojásokból.

A ledöntött támlával egy síkba kerül a padló - de más miniben rekesz szokott lenni alatta, itt pedig motor. Hosszabb holmik szállításához az anyósülés is előrehajthatóForrás: Kismartoni András

Milyen vezetni?

Akármennyit is fejlesztették, egy gyenge pontja miatt pályafutása 16 éve alatt folyamatos kritika érte a Smartokat. Ez nem volt más, mint az ügyetlen robotváltó, ami a rövid tengelytávval ádáz szövetségre lépve állandó bólogatásra kárhoztatta a törpeautót. A jó hír az, hogy a nagyobb szélesség miatt végre jutott hely a kerékdob mellett a kuplungpedálnak is, így megjelenhetett a kézi váltó, ami új dimenzióba helyezi a smartozást: végre simán lehet vele gyorsítani, és manőverezésnél is elmaradnak a centizést lehetetlenné tevő megugrások. Egész precízen lehet kapcsolgatni, de a hiányzó hatodik fokozatot hosszú áttételekkel ellensúlyozták, ami főleg városban megszokást igényel. Jövőre egy új, duplakuplungos váltó is megjelenik, amelynek demóverziója a próbakörön kifinomultnak tűnt.

Finoman kapcsolgat a nemsokára szériaérett, hatfokozatú duplakuplungos váltó, és végre a parkolófokozat is megjelent. Igaz, arrafelé tolva a kar a konzolhoz csípheti a sofőr ujjátForrás: Kismartoni András

Aki meg tudja fizetni, a nyomatékos, 90 lóerős turbómotorral jár legjobban, ami ez élénk kormánnyal együtt szórakoztatóvá teszi a vezetést. Kínálatban maradtak az átdolgozott egyliteres szívómotorok is 60 vagy 71 lóerővel, ezek igénylik a pörgetést, viszont kevesebb hibalehetőséget tartogatnak. Dízel Smart már nem kapható, lesz viszont újra elektromos változat, ami egy eleve városra kitenyésztett kocsinál kézenfekvő választás. Közben a Brabusnál sportváltozaton, a gyárban pedig Fortwo Cabrión dolgoznak, utóbbi érkezéséig a napimádók kénytelenek beérni a Forfour elhúzható vászontetetjével.

Hat csavarral rögzített fedél és vastag hang- és hőszigetelő paplan alatt morgolódnak a háromhengeres motorok. Ez a turbós csúcsgép 90 lóerővelForrás: Kismartoni András

Bár autós berkekben az élményt útfekvésben, visszajelzésekben és gyorsulásban mérik, a Smart is nagy mókát tartogat – csak másfélét, mint megszoktunk. Minél szűkebb egy utca vagy mélygarázs, annál inkább elemében érzi magát, és a hömpölygő járműfolyam legkisebb lyukaiba be lehet sorolni vele. A Fortwo kormánya mögött könnyen feledésbe merülnek az Y-fordulók, hisz alig 6,95 méteres átmérőjű körön képes szédítő hátraarcra, de a Forfour 8,65 métere is rekordérték (kisebb, mint az előző kétülésesé volt). Ha másért nem is, hát a jól alászedhető első kerekek miatt megéri a farmotor.

Megéri az árát?

Még nincsenek hivatalos magyarországi árak, de a német piacon a fapados Fortwo alapkivitel 10 895 euróba kerül, míg a legdrágább Proxy felszereltségéért 14 285 eurót kell fizetni. A legolcsóbb Forfour 11 555 euró, vagyis a hosszabb karosszéria és a plusz két ajtó felára átszámítva bő 200 ezer forint, ami a plusz használati értéket figyelembe véve baráti összegnek tűnik. Más a helyzet, ha a négyüléses Smartot rokonához, a 9590 eurótól (nálunk 2 590 ezer forinttól elérhető) Twingóhoz hasonlítjuk, bár árnyalja a képet, hogy Renault-hoz jóval kevesebb kényelmi és biztonsági felszerelés jár alapáron.

Ha valaminek, hát a Smartnak alanyi jogon villanyautónak kell lennie - jön is újra a konnektoros változat. A masszív vázon minden karosszériaeleme műanyag, ami jobban bírja a városi nyúzástForrás: Kismartoni András

Tovább nehezíti a nagyobbik Smart dolgát, hogy a piacon a Toyota Aygótól kezdve a Volkswagen Upig egy sor viszonylag új fejlesztésű, szintén milliónyi dekorációval személyre szabható mini jelent meg, bár egyik sem prémiumgyártó almárkája, és nem is nyújtják a farmotoros elrendezéssel járó kiváló fordulékonyságot. A kisebbik Fortwo viszont, akárcsak eddig, légüres térben mozog, miután egyedüli kihívója, a háromméteres Toyota IQ is eltűnt az európai piacról. Hayek, a svájci órás is valószínűleg megbánta már, hogy kiszállt a törpeautó-üzletből – hiszen a nagyvárosok zsúfoltabbak, mint valaha.

Műszaki adatok - Smart Fortwo (66 kW)
Motor, erőátvitel, fékek.  Hengerűrtartalom: 898 cm3. Hengerek/szelepek száma: 3/12. Teljesítmény: 66 kW (90 LE)/5500. Nyomaték: 135 Nm/2500. Erőátvitel: hátsókerék-hajtás, ötfokozatú kézi váltó. Fékrendszer elöl/hátul: tárcsa/dob. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 2695/1663/1555 mm. Tengelytáv: 1873 mm. Fordulókör: 6,95 m. Saját tömeg: 900 kg. Össztömeg: 1170 kg. Csomagtartó térfogata: 260-350 l. Üzemanyagtartály térfogata: 28 l.  
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,4 s. Végsebesség: 155 km/h. Szabványos átlagfogyasztás: 4,2 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 97 g/km.