A téli vezetésnek lehetnek rázós pillanatai, főleg, ha támad az ónos eső, vagy ha lefagy a hajnali pára az aszfaltra. De akkor sincs veszve semmi, ha megcsúszott az autó, néhány alapfogás begyakorlásával a menthetetlennek tűnő helyzeteket is megúszhatjuk. Összeszedtük ezeket.

Mostanáig kegyes volt hozzánk az időjárás, de egyszer minden jónak vége szakad: nyakunkon a mínuszok, és már az első havazáson is túl vagyunk. Aki még nem rak(at)ta fel a padláson vagy a garázs végében porosodó téli gumikat, még nem késett el semmivel, de ez már tényleg a 24. óra - muszáj lesz bejelentkezni a gumishoz.

Ha tél, akkor téli gumi

Sokan kételkednek a téli gumik létjogosultságában, pedig nem hitkérdés, hogy a lágyabb keverékű téli abroncsok a hidegben sokkal biztonságosabbak és jobban tapadnak a nyáriaknál, de még a négyévszakosoknál is. Utóbbiak olyan kompromisszumos abroncsok, amelyek elvileg kánikulában és hidegben is jók, ez azonban a legnagyobb gyengéjük is: minden évszakban tökéletesen teljesítő abroncsokat ugyanis a technológia jelenlegi szintjén nem lehet készíteni. A témáról korábban hosszabb cikket is írtunk.

Vezetéstechnikai pályán mutatjuk meg, hogyan vezessen télen

A négyévszakos gumik főleg azoknak a városból ki sem mozduló kocaautósoknak jelenthetnek biztonságos választást, akik az első hó leesése után inkább átülnek a tömegközlekedésre, ezek az abroncsok egyébként hidegben és melegben vészfékezve egyaránt okozhatnak nagyon kellemetlen meglepetéseket. Olyan, a téli gumikat korábban látványosan hanyagoló országokban is komoly közlekedésbiztonsági kampányok indultak a közelmúltban a téli abroncsok érdekében, mint például Nagy-Britannia.

Át kell állni fejben

A téli vezetésre főleg fejben kell felkészülni, mindig számítani kell ugyanis arra, hogy valami váratlan történik. A csúszós aszfalt sunyi és aljas, az autóból ugyanis sokszor nem látszik, hogy az út csak vizes, vagy esetleg lefagyott. Jobb mindig a legrosszabbra készülni.

Egy kis gyakorlással a megcsúszások könnyen kezelhetőkForrás: BMW

Télen alapból nincs száguldozás, de eltérő kinézetű burkolathoz érkezve csökkentsük még tovább a sebességet, betartva a téli autózás egyik alapszabályát: amikor csak lehet, használjunk motorféket. A tapadási viszonyok megismerésére egyenes szakaszon tegyünk óvatos fékpróbákat, persze ügyelve arra, hogy hátulról lehetőleg ne kaszáljon el minket egy önjelölt Fittipaldi. Kanyarban már vizsga lesz, addig kell kiismerni az útviszonyokat.

Alul- és túlkormányozottság? Az mi, és mit csináljak?

Akár jeges, akár havas vagy csak szimplán taknyos az út, legfontosabb a higgadtság, kerülni kell a hirtelen mozdulatokat. A pedálok taposása (például satufék) szinte minden esetben tapadásvesztéssel jár, de túl nagy kormánymozdulatokra is reagálhat úgy az autó, hogy elkezd orral csúszni. Ez az alulkormányozottság, amely általában megijeszti a sofőröket, és azt csinálják, amit nem kéne: érezve, hogy nem fordul az autó, még jobban elfordítják a kormányt, pedig éppen ezt kell ilyenkor kerülni. Alulkormányozottság esetén ne változtassunk a kormányszögön vagy kicsit vegyünk is vissza belőle, ezzel hamarabb helyreállítható a tapadás.

Télen kerülni kell a hirtelen mozdulatokat, sok helyzetet a gázelvétel is megoldForrás: AFP/Philippe Huguen

Kanyarodás közben jelentkezhet az a nem kevésbé ijesztő jelenség, hogy az autó fara kezd el csúszni, ez a túlkormányozottság. Az ilyen megcsúszás veszélyesebb, mert nagyon pontosan kell megfogni az autót ahhoz, hogy ne csapódjon át a másik irányba. Ilyenkor a csúszásnak megfelelő irányba kell ellenkormányozni, de csak addig, amíg az autó meg nem áll a csúszásban. Amint megvan, gyorsan vissza kell tekerni a kormányt egyenesbe, így elkerülhető, hogy a másik irányba még nagyobb lendülettel csapódjon ki az autó.

Hogyan vészfékezzünk?

Elsőkerék-hajtású autó túl nagy gázra tolni kezdi az orrát csúszós útburkolaton, ilyenkor el kell venni a gázból, és az autó jó eséllyel ismét irányítható lesz. Hátsókerekesnél a túlzott gázadás az autó farának kitörésével jár, de itt is a gáz visszavétele a megoldás.

A téli autózás tízparancsolata
1. Csak téli gumival induljunk el!
2. A jobban tapadó (kevésbé kopott) abroncsok mindig a hátsó tengelyen legyenek. Így megelőzhető, hogy kanyarban kitörjön az autó hátulja.
3. Bátran gyakoroljunk, akár egy üres parkolóban vagy egy vezetéstechnikai centrumban.
4. Menet közben érdemes fékpróbával felmérni a tapadást, természetesen akkor, ha nem jönnek mögöttünk, és nem balesetveszélyes a helyszín. Amikor lehet, használjunk motorféket!
5. Ha elindulásnál az autó megcsúszik, akkor nem nagyobb gáz, hanem finomabb pedálkezelés segít. A legjobban egyenes kormányállásnál tud elindulni az autó.
6. Ha kanyarban alulkormányzott az autó (az eleje hagyja el a kanyarodási ívet), akkor sose tekerjünk még a kormányon! Tartott kormány és egy kis fékezés hamarabb megoldja a problémát.
7. Ha kanyarban túlkormányzott az autó (kitör a fara), akkor a csúszás irányába történő gyors ellenkormányzás szükséges. A fékezés általában ront a helyzeten.
8. A vészfékezést mindig egyenes irányba próbáljuk meg! Ha tekerünk a kormányon, azzal tapadást veszít az autó.
9. Ha nincs blokkolásgátló az autóban, próbáljunk a csúszáshatáron egyensúlyozva ("pumpálva") fékezni, különben irányíthatlan lesz az autó - bármilyen irányban áll a kerék, az autó csúszni fog.
10. Minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatokra van szükség.

Adódhat olyan helyzet, hogy fékezés közben kell kikerülni valamit, ilyenkor fontos a kormányzás és a fékezés összhangja, amit vezetéstechnikai központban lehet a legjobban begyakarolni. A tapadás akkor maximális, ha az autó kerekei egyenesen állnak, vagyis határozott lassítás után fel kell engedni a féket, és így próbálkozni a kikerüléssel. A féken állva jó eséllyel hiába tekerjük majd a kormányt: a blokkolásgátlós autók segítenek ugyan valamennyit, de tükörjégen az ABS sem csodaszer.

Előzés, sávváltás kapkodás nélkül

Havas utakon gyakran előforduló jelenség, hogy két sáv között összegyűlt, nagy mennyiségű hóra kell ráhajtani. Ilyenkor az autó egyenesfutása bizonytalanná válik, ezért az ilyen hórétegre érdemes egy bizonyos szögben, egyenes kormánnyal rávezetni az autót, és kerülni a kormánymozdulatokat. Nagyon finom korrekció lehetséges, de a nagy mozdulatoktól óvakodjunk, mert a hórétegen átérve ismét helyreállhat a tapadás, ami hirtelen megránthatja az autót.