Van, amikor az autó ára mellékes

2014.11.27. 15:15

Az autópiac az utóbbi években egyre jobb adatokat produkál, ami elsősorban a flottás vásárlóknak köszönhető. A cégek számára kényelmes és kedvező konstrukcióról van szó, ahol a listaár kevésbé fontos, a többi költség a lényeges. Opelek, Fordok, Daciák, Skodák jelentik a slágert, és van olyan is, amikor beleférne egy német prémium márka, de túlzásnak tartják.

A válság éveiben mélypontra süllyedt a magyar újautó-piac, amely 2008 után szinte csak a céges vásárlásoknak köszönhette a minimális aktivitást, a magánvevők - a "nullaindulós, svájcifrankos" hitelekkel együtt - gyakorlatilag eltűntek a színről. A flottakonstrukciók iránti igény a jövőben várhatóan tovább fog nőni, ugyanis a válság elmúltával - a gazdaság és a cégek erősödésével - egyre többen vágnak bele flottavásárlásba.

A flottavásárlást összekötik a flottakezeléssel is

Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke az Origónak elmondta: egyértelműen látható a növekedés, amit az is alátámaszt, hogy egyre több cég választja a flottafinanszírozást flottakezeléssel. „Idén külön tapasztalható az úgynevezett visszabérlések (sales and leaseback) előretörése, amely arra világit rá, hogy egyre több cég tartja fontosnak, hogy csak a cégtevékenységhez elengedhetetlenül szükséges eszközökbe ruházzanak be közvetlenül. Az is látható, hogy a kis és középvállalkozások is felismerték, hogy az operatív lízing a lehető legolcsóbb finanszírozási mód jelenleg” – vázolta a piaci helyzetet Tekse. A Magyar Lízingszövetség alelnöke úgy látja, további jelentős növekedés várható, aminek köszönhetően a nyugat-európai átlaghoz közelít majd az operatív lízing részaránya.

Ezzel összhangban nyilatkozott az Origónak Bertalan Gábor, a flottapiacon közepes szereplőnek számító, évtizedes múlttal rendelkező magyar kézben lévő Nelson Flottalízing Kft. értékesítési vezetője, aki azt mondta, nehéz számszerűsíthető növekedésre prognózist mondani, de mindenképpen érzékelhető a flottakonstrukciók iránti fokozottabb igény. „Kicsit eltérve a fő csapástól, van a megoldásnak egy kulcsszereplője, akinek lényegében semmi köze az autópiachoz, ezek pedig a könyvelők” – közölte Bertalan Gábor, aki hozzátette: minden flottavásárlási szándékkal érkező ügyfelüknek jelzik, hogy egyeztessen a könyvelőjükkel, mert számszerűsíthető előnyökkel jár a flottakonstrukció, mintha a cég egyesével vásárolgatna autókat.

Manapság a cégek egyre jobban megfogadják  a flottások javaslatait, és sokszor kikérik tanácsukat. Bertalannak volt olyan esete, hogy a cég vezetője szerette volna még 50-100 ezer kilométerre megtartani az autót, ám az autó állapota miatt azt javasolták neki, hogy inkább egy újabb autót kellene betenni az autóparkba, mert a meglévővel csak a baj van. "Itt előkerült a bizalom, tehát egyre több ügyfél tisztában van azzal, hogy nem rásózni akarjuk a konstrukciót és az autót, hanem valójában ő jár a legjobban, ha megfogadja a tanácsunkat" – mondta az Nelson értékesítési vezetője.

Miért lehet előnyös flottában gondolkodni?

A flottázás számszerűsíthető előnyöket is jelent a cégek számára. A fix havi díjért igénybe vehető a szolgáltatás, amely kiváltja az összes, autók fenntartásához, működtetéséhez kötődő macerát, ezáltal az adminisztrációs terheket csökkenti, mind költségek mind a munkaerő szempontjából. Fontos szempont továbbá, hogy a flottafinanszírozás esetén nem kell a cég forrásait csökkenteni egy-egy vagy több jármű megvásárlására fordított nagyobb összeggel, ezeket a tételeket más célokra lehet felhasználni. A flottafinanszírozás továbbá rugalmasabbá teheti a pénzügyi helyzetet, nem kell ugyanis számolni például jelentősebb szervizkiadással az esetleges meghibásodások miatt. Fontos tényezőt jelentenek továbbá a különböző flottafinanszírozásokra vonatkozó áfaszabályok, amelyek a szintén vonzóvá teszik ezeket a konstrukciókat.  

Nem a listaár a fő szempont, de jön fel a környezetvédelem is

Amíg egy magánvásárló legtöbbször a listaár szerint dönt, a flottás beszerzésnél az üzemeltetési költség a legfontosabb tétel. Tekse Kálmán szerint az üzemeltetési költségek jelentik a döntő tényezőt a modellválasztásnál. „A piac teljes átalakulásáról beszélhetünk, a kedvezményes beszerzési ár szerepe jelentősen csökken a teljes fenntartási költségek javára” – mondta. A flottavásárlók tudatosságát az is jelzi egyébként, hogy az üzemeltetési költségek mellett egyre jellemzőbb a környezetvédelmi elemek, például a szén-dioxid-kibocsátás figyelembe vétele.

Egyre több cég ismeri fel, hogy flottaként olcsóbban üzemeltetheti az autóparkjátForrás: Origo

Arra a kérdésre, hogy mely márkák iránt van a legnagyobb kereslet Tekse Kálmán azt mondta, továbbra is a Ford és az Opel vezet a flottapiacon, ezen belül a Focus és az Astra típusok a legnépszerűbbek. Bertalan Gábor a slágerautókról azt mondta, a kategóriákat érdemes szétválasztani. A "szaladgálós autónak” amelyeket a cégek munkatársai a napi elintézésre használnak -  jellemzően Ford Fiestákat és Daciákat vesznek. Ezek relatív olcsón üzemeltethető autók. Az eggyel magasabb - kompakt - kategóriában nem lehet konkrétan egy-egy típust vagy márkát mondani, inkább azt adják meg az ügyfelek, hogy milyen márkákból szeretnének válogatni. Elsősorban a Skoda és a Ford viszi ezt a piacot.

"Sokszor előfordul az is, hogy az adott cég kizár bizonyos típusú autót vagy márkát. Például vannak, akik ugyan képesek finanszírozni egy-egy terepjárót vagy SUV-t, ám a cég imidzsébe ez nem fér bele. Sőt, arra is van példa, hogy prémium autót szeretnének, de kizárják a Mercedest vagy épp a BMW-t. Ebben az esetben nem az autó minőségével van a baj, hanem azzal, hogy egy Mercedes túlzásnak tűnhet az adott cég partnereinél" - ismertetett egy érdekes jelenséget Bertalan Gábor.  Van a másik véglet is. "A korábbiakhoz képest ma már hiába megbízhatóbbak a francia vagy olasz márkák, sok érdeklődő van, aki az említett autók korábbi rossz híre miatt nem kér belőlük. Pedig ma már ezek is jó választást jelenthetnek" - mondta Bertalan Gábor.