Egy hóbortos öregúr évtizedek óta elfeledett gyűjteményében többek közt ritka Ferrarik, Talbot-Lagók és Maseratik sorakoznak, köztük olyanok is, amelynek hírességek voltak a korábbi tulajdonosai. Nemsokára milliárdosok lesznek az unokák. 

Az art déco korszakban születtek talán az autóipar legszebb formatervei, főleg a francia luxusmárkáknál. Még több fotó a galériában, kattintson a képre!Forrás: Artcurial

Néhanapján felbukkannak a világ egy-egy pontján pusztulásukban is szép autótemetők, máskor pedig elfeledett különlegességek kerülnek elő rozzant garázsok és poros fészerek mélyéről. Ezúttal viszont a két eset furcsa kombinációjáról van szó: az Artcurial Motorcars aukciós ház munkatársai egy olyan gyűjtői kollekciót találtak, amely az 1970-es évek óta lényegében érintetlenül várt jobb sorsra egy nyugat-franciaországi farmon, részben félig a szabadban rozsdásodva, részben viszont jó állapotban.

Alain Delon fekete Ferrarija

A birtok udvarán régi teherautók oszladoznak ócska hűtőszekrények és más lomok társaságában, a nyitott beállók alatt viszont régi, részben második világháború előtti karosszériák körvonalai tűntek fel. Bár sokukat menthetetlenül felfalta a rozsda, benőtte a szélsőket a borostyán, sőt, némelyikükből bokrok ágai hajtottak ki, a két veteránkereskedő néhány perc után felmérte, hogy jó helyen jár. Amikor pedig feltárultak a garázskapuk is, világossá vált számukra, hogy megfogták az isten lábát. 

Részben olyan, mára elfeledett gyártók pompás autói sorakoznak itt, mint a Facel Vega, a Delahaye, a Talbot-Lago, a Hispano Suiza, a Panhard-Levassor, az Avions Voisin, a Hotchkiss vagy éppen a Delage, a ma is létező márkákat pedig többek közt a Porsche, a Jaguar, a Bugatti, a Maserati és a Ferrari képviseli. Összesen hatvan klasszikus autó sorakozik a pajtákban, ezek jelenkori értékét átszámítva 4,7 milliárd forintra tartják - vagy legalábbis ekkora bevételre számítanak eladásukból az aukción.

A vén teherautók restaurálása tényleg csak egy szűk kör hobbija, de a Ferrari 250 GTO ma a világ legdrágább veterántípusa. Egy 36 példányban készült széria részeként, Alain Delon ex-tulajjal ezért a fekete roadsterért nagyot fognak csatázni a gyűjtőkForrás: Artcurial

A kollekció egyik gyöngyszemét, a Ferrari 250 GT SWB California Spydert több kötegnyi újságpapír és gyümölcsláda alatt találták meg az egyik garázsban, összességében jó állapotban. Mint kiderült, az 1961-es évjáratú sportkocsinak egykor Alain Delon is a tulajdonosa volt, aki fotókkal bizonyíthatóan ezzel furikázta Jane Fondát és Shirley MacLaine-t, és önmagában milliárdokat ér. A szomszédságában évtizedeken keresztül egy Frua-karosszáriás, 1956-os Maserati A6G Gran Sports parkol, amelyből ezen a példányon kívül összesen két darab marad fenn a világon, ez is csillagászati összeget érhet.

Baillon út próbált úgy parkolni, hogy kívül legyenek a kevésbé értékes autók, itt a sorfal mögött egy Hispano-Suiza H6B óriáskabrió rejtőzik.Forrás: Artcurial

Múzeumnak indult, autótemető lett

Lerobbantabb, de menthető állapotban ácsorog az egyik nyitott pajtában egy Talbot-Lago T26 Cabriolet, amely egykoron a szép és méregdrága autókért rajongó Farouk egyiptomi királyé volt. A történet érdekessége, hogy erről csak a gyűjtemény néhai tulajdonosa, Roger Baillon tudott, aki az 1950-es évektől a ’70-es évek végéig vásárolgatta össze a különlegességeket – viszonylag olcsón, használt autóként vagy eleve öreg romként, jóval az oldtimer-hype előtt. Mindet fel akarta újítani, hogy berendezzen egy saját autómúzeumot, ám az üzleti vállalkozása csődbe ment, és megállt az idő.

Ha elég ritka és értékes, a roncs is menthető. Az elrozsdásodott lemezeket újra lehet gyártani, az eredeti alváz és motor a lényeg. Na meg a sok apróság (díszek, kilométeróra stb.), ami szinte beszerezhetetlenForrás: Artcurial

Baillon úr ötven autóját eladta, a megmaradtakat pedig igyekezett fedél alatt megóvni az időjárástól, több-kevesebb sikerrel. Amikor tíz éve meghalt, a fiára, Jaques-ra hagyta a pusztuló gyűjteményt, aki idén távozott az élők sorából. Az unokáknak halvány fogalmuk sem volt róla, hogy rozsdás vasak helyett aranybányát örököltek, de szerencsére nem a szemétszállítóknak, hanem az Artcurial aukciós háznak szóltak először. Nemsokára óvatosan elkezdik kibányászni a földbe süllyedt veteránokat, és néhány darabot kiállítnak a párizsi Retromobile kiállításon február 6-án, aztán kezdődhet a licitálás.