Húsz évvel ezelőtt büszke VW-System felirat hirdette a Felicián (ami egy alaposan átdolgozott Favorit volt), hogy végérvényesen lezárult a csehszlovák korszak a Skodánál, de azért még senki sem érezte úgy, hogy egy igazi nyugati autóban ül. Arra egészen 1999-ig, az első Fabia bemutatkozásáig várni kellett, akkor viszont egy meglepően csinos és jó kiskocsi készült el Mlada Boleslavban. A VW-konszernben először ez kapta meg a vadonatúj PQ-24 padlólemezt, megelőzve a VW Polót és a Seat Ibizát, ezt hívják megelőlegezett bizalomnak.
Mára a Skoda nem csak spanyol testvérmárkáját iskolázta le, de tavalyra belépett az évi egymillió autónál többet eladó gyártók elit klubjába, amiben nem kis szerepe volt a Fabia sikereinek. Tavaly ősszel aztán eljött a váltás ideje, és bemutatkozott a harmadik generáció, de a várakozásokkal ellentérben ezúttal nem kapta meg első kisautóként a konszern új csodafegyverét, az MQB padlólemezt. Jó néhány részegységet viszont megkapott belőle, úgyhogy átmenetileg rossz idők fognak járni a lassan már hatodik évét taposó VW Polóra.
A Fabia II kvalitásait mindenki elismerte, csak hát kissé esetlen arányokkal verte meg a sors, ezért modellváltásnál az egyik legfontosabb cél volt emészthetőbbé tenni a formát. Mint a mellékelt ábrák mutatják, ez most egészen jól sikerült, méghozzá egyszerű, de hatásos trükkökkel. A karosszéria picit rövidebb, alacsonyabb lett, és jót tett neki a megnövelt szélesség is, így rendes kerékmérettel végre kevésbé hasonlít gyerekjátékra. Gömbölyded formák helyett kivasalták a lemezeket, szebbek a lámpák, az új Skoda-módi szerint még a rendszám két oldalán a hátfalra is került egy-egy törésvonal.
Ám ettől még szürke színben a Fabia kisegér marad, az izgalmas megjelenéshez be kell ikszelni néhány tételt az extralistán. Tesztautónk esetében ilyen például a Spint sárga fényezés fekete tetővel (81 ezer forint), a Colour csomag (75 ezer forint) és a 16 colos, fekete alufelniszett (105 ezer forint), de az optika része a B-oszloptól hátrafelé sötétített üvegezés is (47 ezer forint). Kalapos skodások? Ilyen összeállításban a Fabia kifejezetten vagány kisautó, bár a belseje messze nem olyan színes, mint a külseje. Viszont a formavilág itt is modern, első ránézésre egyszerűségében is jó minőségérzetet ad.
Tüzetesebben körülnézve azért kicsit árnyalódik a kép. A szürke kárpitok mintha méteráruboltból származnának, sivár az ajtóborítás és még a legdrágább, Style felszereltségnél is kemény a felső műanyag borítás - a puhát, ahogy eddig, úgy a jövőben is a VW Polo és az Audi A1 számára tartják fenn. Fontosabb, hogy a modellváltással megjelent néhány vezetéssegítő asszisztens (vészfékező és fáradstágfigyelő rendszer), a szórakoztató elektronika pedig igazán up to date, nagyfelbontású érintőképernyőjéről a Mirrorlink-funkcióval okostelefonunk funkciói is vezérelhetők.
Komoly változások történtek a motortérben is, mostantól a Citigóból és társaiból ismerős ezres háromhengeresek hajtják az alapmodelleket. Aki ódzkodik a warburgos hangtól, vagy nagyobb teljesítményt szeretne, rendelhet négyhengeres, 1,2-es turbómotorokat is 90 vagy 110 lóerőkkel, egyelőre az utóbbi jelenti a Fabia-kínálat csúcsát. Naná, hogy sportos színösszeállítású tesztautónk az erősebbik TSI-t kapta, ami már csak azért is jó választás, mert ehhez már hat sebességfokozat jár, igaz, aki nem szeret kapcsolgatni, 452 ezer forintos felárért kérheti kézi helyett DSG-váltóval is.
Ahogy belakja az ember a Fabiát, rájön, mennyire átgondolt konstrukció is valójában. Még a 16-os felnikkel is egész finoman rugózik, jó a zajszigetelése (bár alapjáraton valamiért rezgéseket kelt a négyhengeres motor), hosszú távon is kényelmesek az első ülései, és jó helykínálata, hátul átlagos magasságig egész jól el lehet férni. Akinek nagyobb lábtér kell, választhatja a félmillióval drágább Rapid Spacebacket, akinek viszont csak a csomagtér szűk, elgondolkodhat a szintén új Fabia Combin is. Átlagos használatra azonban a ferdehátú 330 literesre növelt, a Polóénál öblösebb raktere is elég.
Persze a lényeg mindig a részletekben rejlik, e téren mostanában nagyot domborítanak mostanában a Skodák. Nincs ez másként a Fabiánál sem: az utasterét teletömték tárolórekeszekkel, a telefont az egyik pohártartó helyén egy gumírozott tartóba lehet betenni, a kisebb cuccoknak saját dühöngőt lehet lekeríteni a csomagtartóban. Első ajtózsebeibe másfél literes palackot is be lehet állítani, sőt, egy kivehető zacskós kukát is felcsíptettek ide, a tanktöltőnyílás ajtajából pedig jégkaparót tudunk előhúzni, aminek tesztünk idején, a pár napra visszatérő télben jó hasznát is vettük.
Méreteiben körülbelül ugyanott jár Fabia, ahol egy Golf III, és ez a menetteljesítményeire is igaz – már amennyiben egy nyolcszelepes GTI-vel hasonlítjuk össze. A kis turbómotorral tíz másodpercen belül gyorsul 100 km/h-ra, és kétszer ekkora a végsebessége, ráadásul nagyjából 1800-as fordulattól szépen egyenletesen építi fel a teljesítményét. Nyilván nem pályanapra való a Hungaroringre, de a dinamikus hétköznapi autózáshoz elég ez a 110 lóerő, bár, ha könyörtelenül tiporják, tíz liter benzint is fel tud falni rövid távokon. Mint oly sok mai turbós benzinesnél, nagyon finoman autózva lehet csak megközelíteni a katalógusértékeket, nálunk a teszt átlaga végül 6,7 literre jött ki.
Sokaknak unalmas, hogy a Volkswagen sorra söpri be az Év autója díjakat és nyeri a német szaklapok összehasonlító tesztjeit, de ebben bizony az akkurátus precizitással belőtt menettulajnoságokanak is komoly szerepe van, amiből természetesen a Skoda is profitál. A Fabia olyan kiegyensúlyozottan és magabiztosan mozog az úton, hogy néhány kompakt is megirigyelhetné, jó rugózási komfort mellett sem válik billegőssé, amikor pedig mégis besokallunk, finoman lép közbe az ESP. Végtelenül pontos kormánya és váltója persze az igazi autórajongók számára túl könnyen jár, de ne feledjük, ezt nagy részben háziasszonyoknak tervezték, aki nem küzdeni akarnak, csak A-ból B-pontba simán eljutni.
Aligha árulunk el titkot azzal, hogy a Felicia-korszakkal a cseh diszkontajánlatok ideje is lezárult, de az új Fabiánál egyáltalán nem fogott vékonyan a ceruza. A kipróbált Style csúcskivitel az erősebbik 1.2 TSI motorral 4, 65 millió forintba kerül, igaz, a konfigurátor rögtön egy olyan tétellel kezdődik, amit hülye lenne nem bejelölni a leendő vásárló: 400 ezer forintos kedvezmény. Bár a tempomattól a kulcsnélküli indításig, USB-csatlakozóig és digitális klímáig sok minden belefért a felszereltségbe, azért még Syle-szinten is erős túlzás lenne full extrás kivitelről beszélni, ahhoz még szorgalmasan kell extrákat vásárolni. Tesztautóknál például néhány, főleg optikai tétellel máris 5,3 millióra nőtt az ár.
A Fabia valószínűleg akkor lesz majd csak lényegesen olcsóbb a Polónál, ha majd abból is kijön az új generáció (erre még várni kell, hiszen tavaly volt a ráncfelvarrása), így a frissebb dizájn és technika miatt némi előnyhöz jut a Skoda. A mezítlába alapmodell ára 2,7 millió forint, de átlagos igényekhez a középső, Ambition felszereltségi szinttel és 90 lóerős TSI-motorral a legjobb, így pont megáll pár tízezerrel négymillió forint alatt az ára. Ez bizony soknak hangzik, de a modern kisautókért ennyit kell kifizetni, sokkal olcsóbban egy jól felszerelt Suzuki Swift sem vihető el - legalábbis listaáron.
Műszaki adatok - Skoda Fabia 1.2 TSI Style