A listaár nem minden: az üzemeltetési költségek mutatják meg egy autó valódi árát. Ez alapján pedig igencsak érdekesen alakulnak a toplisták, persze a különböző országokban más és más paraméterek alapján. Élmezőnyben a Dacia, a Skoda, és meglepő dolog derült ki a hibridekről is.

Kubában egy éve bárki legálisan vásárolhat autót, de annyira drágák, hogy egy átlagos bérből egy emberöltő alatt sem lehet összespórolni egy új kocsi árát. Így ez az ország azon kevesek egyike, ahol csak elméleti jelentőségűek a fenntartási költségekForrás: AFP/Adalberto Roque

A nagyvilágban kiterjedt a kultúrája annak, hogy miként döntsünk az autóvásárlásról. Egyáltalán nem csak az ár számít ilyenkor, még fontosabb lehet a fejlett fogyasztói kultúrában az autó tényleges (üzemeltetési) költsége. A metódusok persze különböznek abban, hogy a biztosítást, a javításokat, az értékcsökkenést, az adókat vagy az üzemanyagköltséget hogyan számítják bele a működési-fenntartási-birtoklási kiadásokba.

Annyi bizonyos, hogy néhány gyár modellje a legkülönbözőbb országok esetében egyaránt jól teljesít, vagyis az adózástól, helyi biztosítási piacoktól függetlenül is körvonalazódik a tendencia, hogy mely autókat a legolcsóbb fenntartani, üzemeltetni. Elsősorban persze a kisebb autók a hatékonyabbak, nemcsak az üzemanyag-fogyasztás szempontjából, hanem az összköltséget, amortizációt (értékcsökkenést) is beleszámítva.

Az alábbiakban azonban hangsúlyozzuk, hogy elsősorban tendenciákról van szó, az egyes országok részletes, speciális szabályozási és piaci környezete miatt nem ítélhető meg egyértelműen, hogy mely modellek lennének a felsoroltak közül Magyarországon a „legköltséghatékonyabbak”. 

Egy áttekinthető brit hatékonysági lista

A legkönnyebben áttekinthető ranglistát a költséghatékonyság szempontjából Nagy-Britanniában találhatjuk, talán azért, mert a brit autóipar már nem olyan erős, vagyis nem befolyásolja a hazai gyártás a helyi ranglistákat, viszont a motorizációs kultúra annál magasabb szintű.
Így aztán a brit AutoExpress cikkéből első látásra meglepő listavezetőre bukkanhatunk. A tavaly szeptemberben publikált sorrend élén ugyanis a Dacia Sandero 1,5 literes dízelmotoros változata áll. A román gyár - amely a francia Renault tulajdonában van - termékét pedig a VW-hez tartozó cseh márka képviselője, a Skoda Citigo követi.

Költséghatékonyságból mindenkit lenyomott Angliában a Dacia SanderoForrás: Dacia

A brit lista harmadik helyén a dél-koreai Kia Picanto egyliteres motorral szerelt verzióját találjuk, majd a szintén dél-koreai Hyundai i10 szintén egyliteres motoros változata következik. Ötödik helyen a Volkswagen up! áll, szintén egyliteres motorral. A brit számítások tipikus esetet vettek figyelembe: három évig megtartott, újonnan vásárolt, 36 ezer mérföldet, azaz körülbelül 55 ezer kilométert futott modelleket mértek össze. Természetesen a költségekbe beleszámolták a vételárat, az értékcsökkenést, az adókat, a fenntartási és a javítási költségeket is (ezekben nyilvánvalóan benne vannak az üzemanyagköltségek is).

Az egyes piaci szektorokban is megnézték a hatékonysági lista vezetőit. A legolcsóbban működtethető városi mini eszerint a Skoda Citigo egyliteres háromajtós változata, a legolcsóbb kisautó pedig az ötajtós Dacia Sandero 1.5 dCi Ambiance. A leghatékonyabb családi autó az pedig az ötajtós, 1,6-os dízelmotoros Skoda Octavia (1.6 TDI CR S).

Egy ausztrál felmérés

Az ausztráliai autósegyesület (Australian Automobile Association) részletes adatait közli egy internetes szakmai fórum, a Carsguide. Itt is a költségeket vették figyelembe, amikor felállították a sorrendet. Ausztrália legolcsóbban birtokolható és üzemeltethető autója a háromajtós mini, a Suzuki Alto. Ráadásul a japán cég terméke sorozatban harmadszor lett listavezető. Annak ellenére került az élre, hogy prémium benzinnel megy, ami drágább 20 ausztrál centtel (42 forinttal), mint az átlagos üzemanyag.

Az ausztrál listában figyelembe veszik, hogy mekkora a vételár, a törlesztés kamata, a regisztrációs díj, a biztosítás, az üzemanyag-fogyasztás, a szervizelés költsége és az amortizáció. Így a Suzuki Alto 120 ausztrál dollárba (közel 25 ezer forint) kerül hetente, évente pedig 6237 ausztrál dollárba (1,3 millió forint). Mindeközben a Nissan Patrol és a Toyota LandCruiser négykerék-meghajtású terepjárók heti 400 ausztrál dollárért (83 ezer forint) üzemeltethetők, vagyis egy évben több mint 21 ezer ausztrál dollárt (4,37 millió forint) kell költeni az utakon tartásukhoz.

Nem a legszebb, cserébe fillérekből fenntartható a Suzuki AltoForrás: Origo

A Suzuki Alto ráadásul úgy lett listavezető, hogy a legnépszerűbb változata az egyik legnagyobb ausztrál szövetségi államban, Queenslandben ezer dollárral drágább, mint máshol. Azaz 13 990 dollárba (2,9 millió forint) kerül, nem 12 990-ba (2,7 millió forint). Ennek oka az, hogy ebben a szövetségi államban egy független disztribútor árulja a Suzukikat, máshol viszont a japán anyavállalat közvetlen leánycégei forgalmazzák azokat. 

A hibridek közül a Toyota Prius heti 196 dollárba (41 ezer forint) kerül, vagyis nem olyan olcsó fenntartani egy ilyen kocsit, míg a Honda Civic hibrid változata heti 206 dollárért (43 ezer forint) tartható az utakon. Általános tapasztalat tehát a Carsguide szerint, hogy minél kevesebbet költünk egy autóra, annál kevesebbet vesztünk, mert a kisebb autók üzemanyag-fogyasztása hatékonyabb, olcsóbb a szervizük (részegységeik tartósabbnak bizonyulnak), és összességében is jobban megéri fenntartani őket.

Hogyan számolnak Amerikában?

Az Amerikai Autószövetség, az AAA összesítése szerint 2013-ban a kocsik üzemeltetése és birtoklása közel két százalékkal (egész pontosan 1,96 százalékkal) drágult. A szedánok esetében a fenntartási, biztosítási és üzemanyag-költségek 9122 amerikai dollárra (2,28 millió forint) emelkedtek éves szinten, ami 60,8 centet (152 forint) jelent mérföldenként. Az átlagköltség tehát mérföldenként 1,17 centtel (3 forint) drágult, évi 15 ezer mérföld megtételével számolva, átlagosan.

A részletesebb bontás megmutatja a drágulás fő tényezőit is: a fenntartási költségek 11,26 százalékkal emelkedtek, majdnem öt centet (4,97) tesznek ki mérföldenként. Az üzemanyagköltségek 1,93 százalékot tettek ki a növekedésből (de ez a hatás - tehetjük hozzá - 2014-ben aligha érvényesült, hiszen idén az olajár rég nem látott mélységekbe zuhant). A gumiköltségek változatlanok maradtak 2012-ről 2013-ra az USA-ban - e részleteket csak azért idézzük az AAA jelentéséből, mert ebből is látszik, hogy milyen tényezőket vesznek figyelembe. A biztosítási költségek közben 2,76 százalékkal drágultak ugyanakkor, az értékcsökkenés pedig 0,78 százalékkal nagyobb költséget okoz a tengerentúlon. 

A német toplisták

A német Focus magazin online verziója is kimutatja, hogy az autóvezetés nem olcsó szórakozás, de ezt persze német precizitással, az ADAC szakmai szervezet specialistáinak segítségével teszi a lap. A 2014-es felmérés során a németek is rámutatnak arra, hogy egy új autó ára nem eléggé tájékoztat arról, hogy mibe is kerül majd a jármű a tulajdonosának. Különösen a sportautók és az elektromos autók gazdáinak érdemes figyelniük az üzemeltetési költségekre - de nemcsak nekik, figyelmeztet a lap. A 15 ezres kilométeres éves futásteljesítményre alapozott áttekintésben szereplő járművek közül a legdrágábban az Audi R8-ast lehetett üzemeltetni. Az 570 lóerős sportkocsi kilométerenként 2,65 euróért (813 forint) működtethető, ami havi 3306 eurót (1,01 millió forint) jelent.

A németeknél a Peugeot 108 nyert a spórolásbanForrás: Origo

A legkedvezőbb költségekkel a 68 lóerős Peugeot 108 kecsegtet, ez a modell áll a lista első helyén. Ennek kilométerenként 26,6 eurócent (82 forint) az összköltsége, ami havi 332 eurót (102 ezer forintot) tesz ki. Sem a németül „földgázos városi törpének” nevezett Skoda Citigo CNG, sem a Seat Mii EcoFuel, sem pedig a VW Up EcoFuel - egyaránt 28-29 eurócentbe (86-89 forintba) kerülnek kilométerenként - nem tudta legyőzni a francia benzines gyártmányt. A lista túlsó végén persze a nagyobb autók állnak: egy Mercedes-Benz S 600-as (hosszabb verzió) üzemeltetése kilométerenként 2,41 euróba (740 forintba), míg egy Porsche Cayenne Turbo S pedig kereken két euróba (614 forintba) kerül.