Viszlát unalom, 2015-ben támad az autóipar!

2015.01.07. 17:12

2015-ben feltámad a tetszhalott állapotából az Alfa Romeo, érkezik az új A4-es Audi, BMW-ből lesz 7-es és hétszemélyes buszlimuzin is, a turbósítás pedig már az olyan, eddig ellenálló gyártókat is utoléri, mint a Ferrari és a Honda. Az idei év legfontosabb autóit bemutató cikksorozatunk első részében az Alfától a Kiáig jutunk el.

Alfa Romeo

Sok nem hivatalos elképzelés kering az interneten arról, hogy hogyan fog kinézni az új Alfa. Ez az egyik közülükForrás: Origo

A 4C nyitott változata mellett egy sokkal fontosabb újdonsággal is készül az olasz márka 2015-re. Június 15-én, a márka 105. születésnapján mutatkozik be az új középkategóriás modell, amely elsősorban a sportos, középkategóriás prémiumautóknak, így a 3-as BMW-nek és a Jaguar XE-nek jelent majd konkurenciát.

Vadonatúj padlólemezt és motorválasztékot kap a valószínűleg Giulia néven érkező sportszedán, aminek a 159-essel ellentétben a hátsó kerekei lesznek a hajtottak; erre az 1992-ben megszűnt 75-ös óta nem volt példa nagyszériás Alfa Romeo esetében. A Giulia azért is lesz az utóbbi évtized legfontosabb új Alfája, mert a Maseratitól kölcsönzött padlólemezére épül majd hamarosan egy 5-ös BMW méretű nagyobb limuzin, egy kupé és két szabadidő-autó is.

Audi

Nem éppen forradalmi a második generációs Audi Q7 formájaForrás: Audi

Az Audi a januári Detroiti Autószalonon mutatja be a Q7-es második generációját, amely akár 325 kilogrammal is könnyebb lehet az elődhöz képest, pedig a hossz csak 37 mm-rel, a szélesség 14 mm-rel, a magasság pedig 6 mm-rel csökken. A fogyókúra az új összkerékkormányzással, az aktív hátsó differenciálművel és az áthangolt légrugózással együtt az Audi reményei szerint azt eredményezi majd, hogy a pozsonyi gyártású Q7-es sportosabb vezetési élményt nyújt majd, mint túlméretes elődje. Kívül kisebb, belül viszont tágasabb lesz az új generáció, az opciós harmadik üléssor üléseit villanymotorokkal lehet majd kihajtani a csomagtartó padlójából, és állítólag már felnőttek is kényelmesen fognak ülni bennük.

A motorkínálat igazi újdonsága a konnektorról tölthető 373 lóerős dízel-hibrid, amely a kínálat legtakarékosabb tagja lesz az 1,7 literes átlagfogyasztásával. Felárért kapható lesz egy vadonatúj asszisztens, amely dugóban 40 km/h-s tempóig képes követni az elöl haladó autót, ezenkívül megjelenik az extralistán az infrás éjjellátó rendszer és az intelligens mátrix LED-es fényszóró is.

Az Audi TT Roadster gyártása nemrég indult GyőrbenForrás: Audi

Az eladási darabszám tekintetében sokkal fontosabb újdonság lesz az Audi számára az A4-es negyedik nemzedéke, amelyről valószínűleg a márciusi Genfi Autószalonon rántják le a leplet. Bár a külső méretek alig változnak majd, a jobb vezethetőség érdekében szélesebb nyomtávval, a nagyobb helykínálat miatt pedig hosszabb tengelytávval rendelkezik majd a B9 kódnevű modell, a több alumíniumnak köszönhetően a tömegéből is faragnak valamennyit.

Felárért kapható lesz hozzá az új TT-ben bevezetett digitális műszerfal, de teljesen LED-es fényszórókat, adaptív lengéscsillapítást, head-up displayt és szinte minden létező vezetéstámogató rendszert is lehet majd rendelni. A fokozatmentes Multitronic váltó (CVT) eltűnik a kínálatból, helyette az elsőkerék-meghajtású változatok is duplakuplungos S-tronic váltót kapnak.

A két fő újdonságon kívül bemutatkozik az A1-es és a Q3-as ráncfelvarrás utáni, enyhén módosított változata, a Győrben készülő, 367 lóerős RS3 Sportback és a TT Roadster, ezeken kívül a második generációs R8-asról is lerántják majd a leplet, ami a Lamborghini Huracán technikáját kapja meg.

Bentley

A Bentley első szabadidő-autója lehet a márka első dízel autója is egybenForrás: Bentley

Sokan szentségtörésnek fogják venni, hogy a patinás brit márka idén bemutatja az első szabadidő-autóját, de a Volkswagenhez tartozó gyártó sem akar kimaradni a luxus SUV-ok jól jövedelmező értékesítéséből. A valószínűleg Falcon névre keresztelt újdonság formavilága állítólag nem hasonlít majd a pár éve bemutatott EXP 9 F tanulmányhoz, ami arra vezethető vissza, hogy annak idején az agresszív és nem túl jó arányokkal rendelkező behemót rossz fogadtatásra talált a szakma és a közönség részéről is.

A V8-as és W12-es turbómotorokkal ellátott szabadidő-autó emelhető és süllyeszthető légrugózást, fejlett összkerékhajtást és az Audi TT-éhez hasonló digitális műszerfalat is kap. Később nem lehet kizárni egy dízelmotoros és egy hibrid változat bevezetését sem.

BMW

Tavaly októberben mutatták be a BMW 2-es Cabriót, a formatervezőjével interjút is készítettünkForrás: BMW

Átfogó modellfrissítésen esik át az 1-es sorozat, amelyet sokan a jelenlegi kínálat legkevésbé vonzó formájú BMW-jeként tartanak számon. Hogy ez a jövőben ne így legyen, a kocsi orrát és farát is átszabják, valószínűleg a műszakilag azonos 2-es kupé stílusában. A motorválaszték is frissülni fog, megjelennek az 1,5 literes, benzines és dízel háromhengeres turbómotorok, amelyek egyébként a 3-as sorozathoz is elérhetővé válnak a szintén 2015-re időzített ráncfelvarrása után.

A BMW kínálat egyetlen fronthajtású modellje, a 2-es Active Tourer kap egy új, nagyobb karosszériaváltozatot Gran Tourer néven, amelyben már hét ülés lesz három sorban. Műszakilag a buszlimuzinnal mutat majd rokonságot az X1-es szabadidő-autó ősszel érkező második generációja, mivel alaphelyzetben ennek is az első kerekei lesznek a hajtottak, de felárért elérhető lesz az xDrive összkerékhajtás is.

Az új 7-est már négyhengeres motorokkal is árulni fogják, ebben mutatkozik be az iDrive legújabb nemzedéke, a fényszóró felárért lézeres is lehetForrás: Origo

Szintén 2015-ben mutatkozik be a 7-es BMW új, 200 kilogrammal könnyebb G11-es nemzedéke, aminek a lézerfényszóró bevezetésén kívül az a nagy újdonsága, hogy az alapmotorjai kétliteres, négyhengeres turbómotorok lesznek. A 730i-ben 260 lóerős benzines, a 730d-ben 220 lóerős dízelmotor lesz, aki hat hengerre vágyik, annak legalább a 740i-t vagy a 740d-t kell majd megvennie. A csúcsváltozatban azért nem spórolnak a hengerekkel, mert a V12-es biturbó motort megtartják, a takarékossága vágyóknak pedig normál és tölthető hibridet is kínálnak majd 730e és 740 néven.

Nem lustálkodik a BMW M sportrészlege sem, 2015-ben hozzák ki a körülbelül 375 lóerős M2-est és az 575 lóerős X5/X6 M-et.

Citroën

Alig észrevehetően fog frissülni a Citroën C4-esForrás: Citroën

A francia márkánál a ráncfelvarrások éve lesz 2015. Frissül a C4, a DS4 és a DS5 is. Előbbi kettő megkapja az 1,6-os szívó alapmotor helyett a PSA új fejlesztésű, háromhengeres turbómotorját, ami 1,2 literes és 110 lóerős, legnagyobb nyomatéka 205 Nm. A C4 és a DS4 külsejéhez csak óvatosan nyúlnak a Citroën tervezői, enyhén módosítják a LED-es nappali fénnyel rendelkező fényszórókat és a hátsó lámpákat, valamint a lökhárítókat.

Belül jobb minőségű anyagokat használnak, és bevezetik a Peugeot 308-asból már ismert, 7 colos érintőképernyős infotainment rendszert. A Citroën jelenlegi csúcsmodellje, a 2011 óta piacon lévő DS5 is megújul 2015-re, de a változások valószínűleg csak esztétikai jellegűek lesznek.

Ferrari

A kínai adótörvények és az egyre szigorodó európai emissziós előírások miatt kell négy liternél kisebb, turbós motorra váltania a 458-asnakForrás: Ferrari

Idén megújul a márka kisebb középmotoros modellje, a 458-as. Az új változat a 9000-ig forgatható, 4,5 literes szívó V8-as helyett egy kisebb, de erősebb és takarékosabb V8-as turbómotort kap, amely a California T-ben már bemutatott 3,8 literes feltöltős motor közeli rokona lesz. A Ferrari szerint a pörgethetőség és a pompás gázreakciók a turbósítás után is megmaradnak, az olasz mérnökök az új motor karakterét olyanná próbálják formálni, mint a lineárisan erősödő, közvetlenül reagáló szívómotoroké. Természetesen a 458-as külsejét is átszabják majd a modellfrissítésnél, hogy jobban hasonlítson a LaFerrarira.

Fiat

Fiat 500X külseje az 500-ast, a belseje a prémiumautókat idézi. A technika a Jeep Renegade-ből származikForrás: Fiat

Az év első felében elkezdődik a Fiat 500X értékesítése. A Jeep Renegade technikáját használó szabadidő-autóból két változat készül, az egyik a városi közönséget célozza, a másik valamivel terepjárósabb megjelenésű.

A forgalmazás 140 lóerős 1,4-es turbós benzinessel, 120 lóerős 1,6-os dízellel és 140 lóerős kétliteres dízellel indul. Egyedül utóbbihoz jár az összkerékhajtás és a kilencfokozatú automataváltó, a másik két modell fronthajtással és hatfokozatú kézi váltóval érkezik. Valószínűleg a szeptemberi Frankfurti Autószalonra időzítik a fiatosok a új Fiat Bravónak, illetve a Mazda MX-5 testvérmodelljének, az új Abarth Spidernek a bemutatását.

Ford

Az Explorer óta nem volt nagy szabadidő-autója Európában a Fordnak, de idén jön az EdgeForrás: Ford

A kék oválos márka 2015 első negyedévében végre elkezdi az új Mondeo forgalmazását, az egyliteres turbómotor megjelenése a magyarországi kínálatban nem valószínű, az összkerékhajtás azonban rendelhető lesz. Márciusban mutatkozik be az új Galaxy, amely az új S-Maxra épül, de a magasabb tetővonal miatt még több helyet kínál majd a hét utasának. 2015-ben érkezik meg a Focus-család legerősebb tagja, az új RS, amely ezúttal is elsőkerék-meghajtású lesz; 2,3 literes, 340 lóerő körüli teljesítményű négyhengeres turbómotorja a Mustangból származik.

Az amerikai gyökerekkel rendelkező sportkocsi európai forgalmazása is elkezdődik kupé és kabrió karosszériával, a vadló 50 éves története során ez az első nemzedék, amelyet hivatalos úton is meg lehet majd vásárolni az öreg kontinensen. Az alapmodell 2,3 literes négyhengerese 305, a csúcsverzió ötliteres V8-asa 420 lóerős, a hátsó felfüggesztés pedig végre teljesen független.

Ráncfelvarrást kap majd a Focus-alapokon nyugvó C-Max és Grand C-Max, de két vadonatúj modell is várható idén a Fordtól: az ötajtós karosszériájú Ka az olcsó miniautók, a Mondeo-alapokra épített, 4,8 méter hosszú Edge pedig a közepes méretű szabadidő-autók szegmensét gazdagítja majd.

Honda

Három villanymotor és egy szívó benzines V6-os hajtja az új Honda (Acura) NSX-etForrás: Honda

A japánok új csodafegyvere, a 25 éves NSX utódja már a jövő heti Detroiti Autószalonon bemutatkozik, pontosan három évvel az ugyanitt leleplezett tanulmányautó után. Egyelőre annyit lehet tudni az új sportautóról, hogy az eredeti NSX-hez hasonlóan középre épített, szívó V6-os motorral készül, de három villanymotor is lesz benne.

A benzinmotor a hétfokozatú dupla kuplungos váltó házába épített villanymotor közreműködésével a hátsó kerekeket, míg egy-egy villanymotor az elsőket hajtja, tehát az NSX összkerékhajtású hibriddé vált. A kocsi teljesítménye előreláthatólag több mint 400 lóerő lesz, de igazából a nyomaték ígérkezik kimagaslónak a sok villanymotor miatt.

A Honda azt állítja, versenypályán nem lesz gyorsabb elsőkerekes hot hatch, mint az új, turbós Civic Type-RForrás: Honda

Az NSX mellett a még két vadonatúj modell érkezik a Hondától 2015-ben, a HR-V és a műszakilag vele szoros rokonságban álló új Jazz. Mindkettőt nyártól lehet megvásárolni, előbbit 1,5 literes benzines, és 1,6 literes dízelmotorral, utóbbit 1,3 literes benzinessel. Mindkettőben szériafelszerelés lesz a „mágikus ülés”, vagyis az egy mozdulattal felhajtható hátsó ülőlap, a szabadidő-autónak számító HR-V-hez felárért összkerékhajtást is lehet majd rendelni.

A Jazz hossza 15, a tengelytávja 30 mm-t bővül, ezért az utastere még tágasabb lesz, mint eddig. 2015-ben ráncfelvarráson esik át a Civic, és végre megékezik a több mint 300 lóerős, kétliteres turbómotoros, kézi váltós Type-R változata is, ami a Honda ígérete szerint a leggyorsabb fronthajtású autó lesz a hosszú Nürburgringen.

Hyundai

A háromajtós Hyundai i20-as sportosabb formát kap, mint az ötajtósForrás: Hyundai

Februárban indul az új i20-as értékesítése, a kisautó már ötajtósként is formásabb lett, mint elődje, de pár hónappal később a még mutatósabb háromajtós „kupé” is rendelhető lesz belőle. A vadonatúj padlólemez révén 45 milliméterrel nőtt a tengelytávolság, ami a kategória talán legtágasabb utasterének kialakítását tette lehetővé.

Nőtt a csomagtartó is, az eddigi 295 helyett 326 literrel lehet gazdálkodni. Kétféle benzines és két dízelmotorral lesz kapható az i20-as: az 1,25 literes benzines 75 vagy 84 lóerős változatban rendelhető, az 1,4-es kereken 100 lóerős. A kisebb háromhengeres dízel 1,1 literes és 75 lóerős, a nagyobb pedig 90 lóerős 1,4-es. 2015-ben megjelenik az egyliteres, háromhengeres, 120 lóerős T-GDI turbómotor, ami a kínálat legjobbjának ígérkezik.

A normál kompaktok és a kemény hot hatch-ek között félúton helyezkedik el a 186 lóerős Hyundai i30 1.6 TurboForrás: Hyundai

A Hyundai nem csak az i20-ast jelentette be 2015-re, hanem a ráncfelvarráson átesett i30-ast és az i40-est is. Mindkét modellen új, hatszögletű hűtőrács jelent meg, és mindkettőhöz rendelhető lett az új, hétfokozatú duplakuplungos sebességváltó, de áthangolták a futóműveket is, emellett új vezetéstámogató rendszerekkel bővítették az extralistákat.

Az i30-as új sportváltozata 186 lóerős, 1,6 literes turbós benzinmotort kapott, amivel 8 másodperc alatt teljesíti a százas sprintet. Valamelyik nagy 2015-ös autószalonon az új ix35 is megjelenik, a kompakt szabadidő-autó megnő, és jobban fog hasonlítani a Santa Féhez.

Infiniti

A crossoveres formájú Infiniti Q30-as a Mercedes A-osztály technikájára épülForrás: Infiniti

A Nissan prémiummárkája idén mutatja be az új Q60-ast, ami a Q50-es kupé változatának tekinthető. Valószínűleg a már ismert motorokkal lehet majd megrendelni a kétajtóst, felárért a különleges „by wire” rendszerű elektromos kormányzás is elérhető lesz.

Az év második felében érkezik az a modell, amiből már viszonylag nagyobb mennyiséget is lehet majd értékesíteni Európában: a Mercedes A-osztály technikájára épülő Q30-as. Angliában, a Nissan Qashqai és Juke sunderlandi gyárában készítik majd a kompakt prémiumautót, ami a hagyományos ferdehátúak és a magasabb építésű szabadidők stílusjegyeit is magán fogja viselni, hossza 4,4 méter fölött lesz. Kinézetéről a másfél éve bemutatott tanulmány ad jó képet, mivel bevallottan már alig változtatnak rajta a gyártásig.

Jaguar

Az egyetlen alumínium karosszériás autó lesz a középkategóriában a Jaguar XE. Legfőbb ellenfele a 3-as BMWForrás: Jaguar

A brit prémiummárka erőteljesen fel szeretné pörgetni az eladásait az X-Type szellemi utódának szánt XE-vel. A 4,67 méteres, hátsókerék-meghajtású sportszedán hosszabb, mint a 3-as BMW, de rövidebb, mint az Audi A4, viszont mindegyiknél nagyobb a tengelytávja 25 mm-rel, és mindkettőnél alacsonyabb a tetővonala 15 mm-rel. Tele lesz tömve csúcstechnikás megoldásokkal, mint a lézeres head up display, a nyolc eszközt kiszolgáló wifi hálózat, vagy a más Jaguarokból már ismert, induláskor kiemelkedő, tekerős váltó-előválasztó tárcsa.

Az új fejlesztésű InControl nevű infotainment rendszer egy 8 colos érintőképernyőn jelenik meg, ez később a többi Jaguarban is megjelenik. Két- és háromliteres motorokkal kerül forgalomba az XE, a kisebbek új fejlesztésű turbós négyhengeresek. Bevezetéskor a legerősebb motor a háromliteres, kompresszoros V6-os lesz 340 lóerővel, a legtakarékosabb pedig a 163 lóerős dízel 3,7 literes átlagfogyasztással.

Mivel a súlycsökkentés fontos szempont volt a fejlesztésnél, a teljes karosszéria alumíniumból készül, ami egyedülálló ebben a kategóriában. A kis Jaguar mellett bemutatkozik 2015-ben az XF második generációja, és az XJ luxuslimuzin ráncfelvarrott változata is.

Kia

Elődjénél tágasabb és kifinomultabb lesz az új Kia SorentoForrás: Kia

2015 elején elkezdődik a modellfrissítés utáni Venga és Rio, valamint a vadonatúj Sorento értékesítése. A hét üléssel is rendelhető szabadidő-autó elődjénél 95 milliméterrel hosszabb (4780 mm), hajszálnyival szélesebb (1890 mm) és 15 milliméterrel alacsonyabb (1685 mm), a csomagtartója 515-ről 605 literesre nőtt.

Természetesen, a Kia jellegzetes tigris hűtőmaszkja az új Sorentón is megtalálható, a krómozott maszk ezúttal látványos, háromdimenziós gyémántmintás ráccsal készül. Magasabban húzódik az övvonal, hosszabb a motorháztető és vaskosabb a D-oszlop, a tető pedig hátrafelé lejt a sportosabb összhatás érdekében. Nálunk valószínűleg nem a 2,4 literes benzinessel, hanem a 2,0, illetve 2,2 literes dízelekkel lesz népszerű a kocsi, amelyek 185, illetve 200 lóerőt adnak le. Jelentősen áthangolták a futóművet az előző Sorentóhoz képest, és állítólag a zajszigetelésre is jobban ügyeltek.

Cikksorozatunk hamarosan folytatódik a második, befejező résszel.