A potencianövelés bajor receptje - BMW X6 menetpróba

2015.02.18. 09:15

Egy, két vagy három turbóval is tombolhat az új BMW X6, ráadásul szálkásított fazont, valamivel praktikusabb kialakítást és egy sor új vezetéssegítő asszisztest kapott. De vigyázat, másolják! 

Meredekebb, és még inkább tiszteletet parancsoló az orr. Az X-Drive hajtás elég könnyű terepre, de dagonyázni nem az X6 való. Galériához kattintson a képre!Fotó: Kismartoni András - Origo

Mi ez, és mi az új benne?

Kvalitásai elismerése mellett nemigen rajong a szaksajtó a kevésbé praktikus, erőfitogtató BMW X6-ért, sokakból pedig egyenesen ellenérzést vált ki, különösen mifelénk (erről persze főleg azok a tulajok tehetnek, akik szlovák rendszámmal járnak, mozgássérült helyen parkolnak és index nélkül, pofátlanul előznek). Ám kétes imázsa dacára sokan rajonganak is érte, és a hangyapiszoknyi magyar piacról kitekintve is igazi sikertörténet lett: 2008 óta 260 ezer talált gazdára belőle világszerte.

Aligha meglepetés tehát, hogy elkészült az amerikai gyártású terepjáró-kupé második generációja, de már nem lesz olyan egyeduralkodó helyzetben, mint eddig volt. A Mercedes ugyanis szemrebbenés nélkül lemásolta a sikerreceptet, és bemutatta a GLE Coupét, sőt, azt csiripelik a verebek, hogy az Audinál is gőzerővel dolgoznak egy ferdehátú SUV-n. Még a BMW is teremtett házi konkurenciát, egy számmal kisebb méretben: X4-nek hívják, és sokkal inkább európai léptékűnek tűnik, mint az X6.

Nagyon magasan van a far, így alig lehet kilátni (átlósan) hátrafelé. Felárért légrugókon siklik a terepkupéFotó: Kismartoni András - Origo

Hogy néz ki?

Ma sem tűnik szende elsőáldozónak, de vesztett agresszivitásából a második generáció, és kecsesebb lett, már amennyire ez lehetséges volt közel ötméteres hossz és kétméteres szélesség mellett. Persze mellette állva apró porszemnek érzi magát az ember, a csomagtérajtón mellmagasságban díszeleg a propelleres embléma, a hűtőrács veséi pedig akkorák, mint egy női retikül. Az óriás lemezfelületeket rafinált ívekkel, nagy lámpákkal, dohányzóasztalnyi felnikkel, rafinált domborításokkal és krómokkal törték meg, de nem minden illúzió: csökkent a tömeg, az alaktényező pedig a műfajban remek 0,32.

Kicsit lágyabbak lettek a vonalak, a hatalmas lemezfelületet sok domborítás próbálja oldani. Üresen is közel 2,2 tonna, de érzésre ebből sokat letagadhatnaFotó: Kismartoni András - Origo

Az X6 belseje az égvilágon semmiben sem hasonlít a gumicsizma-kompatibilis offroaderekre, ez egy igazi luxusautó, amiben magasan ülünk. Gyönyörűek benne a bőrkárpitok, ezekből a műszerfalra és a középkonzolra is jutott, olyan precíz szabással, mintha vonalzóval a kezében Angela Merkel felügyelte volna a gyárban dolgozó varrónőt. Hogy még nagyobb legyen a káprázat, animált kilométeróra és fordulatszámmérő jelenik meg a sofőr előtt, hangulatfények derengenek, polírozott alumínium betéteken esik hasra a napfény, az óriásképernyő pedig körkörös kamerák képét tudósítja.

Műszaki tartalom

Alapáron jár két olyan extra az X6-hoz, amin a vevők túlnyomó többsége amúgy sem spórolna: az xDrive összkerékhajtás és az automataváltó, nyolc fokozattal, kormány mögötti váltófülekkel. Opcióként intelligens LED-fényszóró, légrugó, éjjellátó rendszer, head-up kijelző, fejlett online multimédia és parkolóassztisztens is rendelhető hozzá, sőt, dugóban, alacsony tempónál képes önállóan követni az előtte haladó autót - adott esetben igazi robotként, szellemkézzel kormányozva.

Vaskos M-sportkormány, óriási kijelző, hatalmas és sokféleképpen állítható fotel és remek kidolgozás adja meg a belső alaphangulatátFotó: Kismartoni András - Origo

Ahogy az elődmodellből, úgy az új X6-ból is várható nemsokára hibrid, de immár konnektorról is tölthető kivitelben, értékelhető elektromos hatótávval. Addig a benzinesekből egy háromliteres (306 lóerő) és egy 4,4 literes V8-as érhető el, 450 vagy 575 lóerővel. Utóbbi a pusztító X6 M-et hajtja, akár 280 km/h-s végsebességgel - feltéve, hogy a tulaj elvégzett egy vezetéstechnikai tréninget, és kiütik a gyári 250-es korlátozást. Dízelből csakis háromliteresekre korlátozódik a választék, de egyedülálló módon egy (258 lóerő), kettő (313 lóerő) vagy három turbófeltöltővel (381 lóerő) lehet választani.

Milyen benne utazni?

Sok kritika érte az X6-ot azért, mert batár létére legálisan csak négy embert tud szállítani, akár egy Renault Twingo, ezért még az előző generáció pályafutása alatt megjelent belőle az ötüléses kivitel. Most trükköztek egy keveset a tetőívvel, úgyhogy 1,8 méteres testmagassággal legalább el lehet férni benne hátul, de efölött már elég szűkössé válik. A praktikum jegyében nagyobb lett a csomagtartója, alaphelyzetben immár 550 literes, és elektromosan (felárért láblendítéssel) lehet nyitni a hátsó ajtót.

Nagyobb lett a raktér, de gondoltak a tulajdonosi izmok szálkásítására is Münchenben: jó magasra kell emelni minden csomagotFotó: Kismartoni András - Origo

Aki valóban családi használatra keres szabadidőautót, jobban jár a konzervatívabb farkialakítású X5-tel, amiből ráadásul hátrafelé is ki lehet látni. Téved ugyanakkor, aki a kupés beütésű, kigyúrt X6-ot terepezésre alkalmatlannak tarja. Nyilván nem erdei dagonyázásra tervezték, de igényes 4x4-hajtása szemvillanás alatt a legjobban tapadó kerekekhez juttatja a nyomatékot, így nagyobb hóban vagy a lovasiskolához vezető úton is jól boldogul, bár a széles utcai gumik profiljai hamar telítődnek sárral. Aszfalton a magas üléspozíciót leszámítva olyan benne utazni, mint egy felsőkategóriás limuzinban, még a feláras légrugók nélkül is szépen kivasalja az úthibákat, ráadásul nagyon jó a zajszigetelése.

Hivatalosan immár ötüléses az X6, de ez nem jelenti azt, hogy leányálom lenne középen utazni. Igazából a két szélső helyen sem óriási a fejtérFotó: Kismartoni András - Origo

Milyen vezetni?

A ma kapható terepjárók skálájának egyik végén a nemsokára Magyarországra visszatérő, közúton rémes UAZ Huntert lehetne elhelyezni, míg az ellenpólust a Porsche Cayenne (és különösen a Macan) mellett az X6 jelenti, olyan stabil kanyarvétellel, amit kapitális méretei és legalább 2,1 tonnás tömege alapján senki sem nézne ki belőle. Akár szimpatikus ez a BMW, akár nem, el kell ismerni, műszakilag nagyszerű alkotás, szenzációs futóművel, precíz (felárért változó áttételű) kormányzással és ügyes automataváltóval, ráadásul a menetdinamikai programmokkal sokféleképp változtatható a karaktere.

Az X5-höz már négyhengeres belépődízel is kérhető (25d), de az X6-nál hat hengernél és 258 lóerőnél kezdődik a mókaFotó: Kismartoni András - Origo

A kipróbált 258 lóerős belépő dízel bőven elég az örökbérlethez a belső sávban, ráadásul csendes és viszonylag takarékos - igaz, a gyári hatliteres átlagfogyasztást csakis laborban lehetne reprodukálni. Ahhoz viszont, hogy az X6 státuszához illően elementáris erővel gyorsítson, ekkora tömeg mellett legalább a két turbófeltöltős motorra lenne szükség, sőt, ha pénz nem számít, jöhet a benzines M-csúcsmodell. Annak, akinek nem pénz folyik a csapból is, tíz liter alatt tartható fogyasztásával, 6,7 másodperc alatti százas sprintjével és épeszű árával a 30d a legjobb kompromisszum az X6-palattán.

Megéri az árát?

Persze az olcsóság eléggé relatív, hiszen a nem sokkal 20 millió alatti alapárért vállalható pesti lakást vagy balatoni nyaralót is lehetne kapni), az X6 M pedig a maga 35,3 milliójával ingatlanból is olyan kategória, amit a legtöbben sosem engedhetnek meg maguknak. Nem csak ára, hanem riválisai miatt is a korábbinál jóval nehezebb helyzetben találhatja magát az X6, hiszen nemsokára itt lesz az új Audi Q7 és a Volvo XC90, plusz fő haragosa, a csillagos emblémás SUV-kupé klón, a Mercedes GLE.

Hátulról alig lehet megkülönböztetni az X6-ot kistestvérétől, az X4-től (balra). Fizetésnél a kasszánál azonos motor esetén négymillió forint segít megérteni a differenciátFotó: Kismartoni András - Origo

Persze sportos viselkedése és pazar kidolgozása olyan magasra teszi a mércét, amit nem lesz könnyű megugrani, de aki rohanna a szalonba rendelni egyet, gondolja végig: mindezt megkaphatja sokkal kevésbé irritáló köntösben, jobb helykihasználással és 3,1 millió forinttal olcsóbban is, hogyha beéri egy X5-össel. Vagy, aki mindenképpen kupés fazonú terepjáróra vágyik, még többet spórolhat a kompaktabb méretű, de kísértetiesen hasonló formavilágú X4 SUV-kupéval. Ha márkajelzés nélkül kéri, sokaknak fel sem tűnik talán a turpisság…

Műszaki adatok - BMW X6 30d
Motor, erőátvitel, fékek.  Hengerűrtartalom: 2993 cm3. Hengerek/szelepek száma: 6/24. Teljesítmény: 190 kW (258 LE)/4000. Nyomaték: 560 Nm/1500. Erőátvitel: összkerék-hajtás, nyolcfokozatú kézi váltó. Fékrendszer elöl/hátul: belső hűtésű tárcsa. 
Méretek, tömegek.  Hosszúság/szélesség/magasság: 4909/1989/1702 mm. Tengelytáv: 2933 mm. Saját tömeg: 2140 kg. Össztömeg: 2780 kg. Csomagtartó térfogata: 550-1525 l. Üzemanyagtartály térfogata: 85 l. 
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 6,7 s. Végsebesség: 230 km/h. Szabványos átlagfogyasztás: 6,0 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 157 g/km.
Költségek. Alapár (X6 xDrive 30d): 19 842 000 Ft.