Kipróbáltuk a kínai topmenedzserek kedvenc Porschéját

2015.04.28. 09:19

Ha létezik olyan autó, aminek minden ülésén élmény utazni, akkor az jó eséllyel a Panamera Exclusive limitált széria. Hétköznapokon a hátsó fotelekben tespedve igazi sofőrös limuzin mindennel ellátva, ami szem-szájnak ingere, amikor pedig egy-egy hétvégén beül a főnök a kormány mögé, gombnyomásra brutális sportkocsivá változik. Mindkét lehetőségből ízelítőt kaptunk a ma létező legdrágább Porschéban. 

A kéttónusú fényezés oldalcsíkját kézzel festikForrás: Porsche

A stuttgarti Porsche-múzeum ajándékboltjában épp azon méláztam, hány millió forintot tudnék azonnal elverni különféle könyvekre, újranyomott versenyplakátokra, ruhákra, modellekre és egyéb tárgyakra, amikor megcsörrent a telefonom.

Anette, a Porsche kelet-közép-európai sajtósa volt, aki szólt, hogy az arab újságírók végre visszahozták az egyetlen rendelkezésre álló Panamerát, és siessek, mert azonnal indulnunk kell a repülőtérre. Utolsó eurócentjeimet még gyorsan elszórtam pár Le Mans-i plakátot utánzó képeslapra, és kisiettem a művészeti galériának is beillő, impozáns épület forgóajtóján, és ott várt a fekete luxusautó.

Akár 310 km/h-val is tud száguldani a Porsche Panamera Exclusive SeriesForrás: Porsche

A volt Porsche-főnökre szabták a lábteret

Gyorsan betettem a táskámat a 432 literes csomagtartóba, és behuppantam a hátsó ülésre, mivel a kormány mögötti helyet már elfoglalta egy Pozsonyból érkezett, feltűnően csinos, szőke, lifestyle-os újságírónő, az anyósülésen pedig egy idősebb lengyel férfi újságíró ült.

A Panameráról eddig is tudtam, hogy kifejezetten tágas hátul, mivel úgy tervezték, hogy a 2009-ben leköszönt Porsche-vezér, a 193 centiméter magas Wendelin Wiedeking is kényelmesen elférjen itt, de amikor beültem, mégis meglepődtem a lábtér nagyságán. Aztán rájöttem, hogy az elsősorban a kínai vásárlók miatt kifejlesztett, 15 centiméterrel nyújtott Executive változatban ülök, amelyben a bővülés minden centiméterét a hátsó lábtér bővítésére használták fel.

Minden igényt kielégítenek a hátsó ülések, közöttük még hűtő is vanForrás: Porsche

Alapár: 75 millió forint

Persze nem ám egy mezei Panamerát kaptunk kipróbálni, hanem egy Panamera Exclusive Series-t, ami a típus non plus ultrája és egyúttal hattyúdala is, mivel pár hónapon belül valószínűleg már a limuzin második nemzedéke készül majd a lipcsei üzemben.

Erről a luxusváltozatról azt kell tudni, hogy összesen 100 darabot készít belőle a Porsche különleges igényeket kielégítő, 1986-ban alapított Exclusive részlege, és mostantól (miután a 918 példányos Spyderből már mind elkelt) a legdrágább Porschének számít a 250 ezer eurós árával, ami 75,4 millió magyar forintnak felel meg.

Ez 25 százalékkal magasabb az alapot szolgáltató, szintén hosszított, 570 lóerős Turbo S Executive áránál, ami első látásra rettentően soknak tűnik ahhoz képest, hogy egyetlen lóerővel sem kapunk többet, ráadásul 134 ezer euróért már egy vadonatúj Mercedes-Maybach S 500-ast is kapni, sőt, potom 300 ezerért már a kisebbik Rolls-Royce, a Ghost is elérhető.

Méregdrága fényezés, illatos olasz bőrkárpit

Első látásra a legdrágább Panamera nem sokban különbözik egy 80 ezer euróba kerülő dízel alapváltozattól, az ördög a részletekben rejlik. A különleges, három átlátszó lakkréteget is tartalmazó fényezés például kéttónusú: a mélyfekete szín mellett az oldalsó légbeömlők mögötti széles csík gesztenyebarnára van fújva, ami a hátsó ajtókon már fokozatosan eltűnik. Ezt a részt minden autónál kézzel festik, mert gép nem képes ilyen finom átmenetet megvalósítani.

Kívül nincs olyan műanyag elem, ami ne lenne színre fújva, és a 20 colos, Fuchs stílusú keréktárcsákat is csakis a csúcsmodellhez adja a Porsche. Egy ennyire drága és elegáns autón viszont idegenül hat a karbon-kerámia első féktárcsák citromsárga féknyerge, persze külön kívánságra feketében is lehet kérni őket.

Kézzel készül a limitált példányszámra utaló oldalsó táblácska isForrás: Porsche

A nyújtott tengelytáv miatt hátul akár keresztbe tett lábakkal is ülhettem volna, pedig az első ülések a szellőztető mechanizmus miatt vaskos háttámlával rendelkeztek. Mind a négy ülést és az ajtók nagy részét is az olasz Poltrona Frau bőrfeldolgozó manufaktúra kivételesen puha és illatos gesztenyebarna bőrével vontak be, még arra is ügyeltek, hogy az ülésen lévő, a klimatizálás miatt szükséges apró lyukak Porsche-pajzs formájúak legyenek.

Kínosan ügyeltek a részletekre

A híres embléma az ülések fejtámláján is megjelenik, a mintát kézi erővel nyomják a bőrbe egy 70 fokosra hevített présszerszámmal, de szintén kézzel készül az autó sorszámát mutató, kesztyűtartóra tett apró plakett, amelyre a mi autónkban az értelmezhetetlen 000/100 jelzést gravírozták bele. Elképzelhető, hogy előszériás autóban ültem, amit a fejlesztéshez használtak, és később, a sajtótesztek végeztével bezúznak. Micsoda pazarlás lenne, inkább múzeumba vele!

Ilyen ülés csak a Panamera Exclusive Series-be kerülForrás: Porsche

Miután hátul ülve beállítottam a hőmérsékletet, az ülés háttámlájának a szögét és a combtámasz hosszát, elkezdhettem ismerkedni az első ülések háttámlájához rögzített, DVD-lejátszós, bőrözött hátlapú érintőképernyővel, amelyen a Porsche új, Android-alapú szórakoztató rendszere futott. 

Ezerwattos lett a hifirendszer, maradhat? 

Az internetezésre, konferenciahívások lebonyolítására, zenehallgatásra és videózásra is használható rendszerhez szinte mindent és mindenhogyan lehet csatlakoztatni, viszont a kocsi árának ismeretében kicsinyességnek tűnik, hogy még 100 ezer forintnyi felárat elkérnek a 32 GB-os belső memóriáért.

A szórakoztató rendszer körülbelül egymillió forintért a többi családi Porschéhez is megrendelhetőForrás: Porsche

A képhez tartozó hangot akár az 1000 wattos Burmeister hifi 16 hangszórója, akár a hátsó kartámaszba rejtett, vezeték nélküli fejhallgató szólaltatja meg, az akusztikai élmény mindkét esetben elsőrangú. Persze aki Porschét vesz, az általában másfajta akusztikai élményre vágyik, amit a középkonzolon lévő, kipufogórajzos gomb megnyomásával lehet átélni.

Ennél erősebb Porschét nem gyártanak

Ez a terheléstől függően kinyitja a csappantyúkat a csőrendszerben, amitől a 4,8 literes biturbó V8-as sokkal jobban kiereszti mély, öblös, hangját: alapjáraton morog, pörgetéskor áriázik, visszaváltáskor gázfröccsöt ad, és durrogni kezd. Persze ezt a gombot valószínűleg csak akkor fogják megnyomni ebben a kocsiban, ha hétvégén a sofőr helyett a tulajdonos maga ül a volán mögé.

Az 570 lóerős motor jelenleg a legerősebb Porsche-erőforrásForrás: Porsche

Már kezdtem elbóbiskolni a kényelmes hátsó ülésben, ami legalább annyira köszönhető a stuttgarti utak simaságának, mint a légrugózás által okozott varázsszőnyeg-effektusnak, amikor hirtelen jött az utasítás a vezetőülésben ülő hölgytől: Péter, pirosat kaptunk, itt az ideje cserélni.

Normál esetben egy parkolóban tettük volna, de most még erre sem volt idő, mivel a lengyel kollégának 15 perc múlva kezdődött a beszállás a reptéren, mi pedig Stuttgart másik felében araszoltunk a dugóban. Nem épp ideális helyszín egy 570 lóerős, 800 Nm-es nyomatékú, 2,1 tonnás, 5,17 méteres luxusautó kipróbálására, de nem volt más választásom.

Kevés autóban van manapság ennyi gomb a műszerfalonForrás: Porsche

Az ember első benyomása a vezetőülésben, hogy rendkívül mélyen ül, talán még a 911-esben sem vagyunk közelebb az aszfalthoz, mint a Panamerában. Mire beállítottam az ülést és a tükröket, már zöldre is váltott a lámpa, és megpróbáltuk elérni a Lengyelországba tartó gépet. Egy ekkora autóval nem épp a legkönnyebb cikázni a sűrű forgalomban, és amikor végre szabaddá vált az út pár száz méteres szakaszon, akkor a telepített traffipaxok nehezítették az életemet.

Piros lámpánál és sztrádán sincs ellenfele 

Egyszer azért még sikerült megcsípni a pole pozíciót egy lámpánál, és kipróbálhattam, hogy milyen érzés álló helyzetből padlógázzal gyorsítani. Mivel a százat 3,9 másodperc alatt éri el a kocsi, az 50-ig két másodperc sem kellett, ráadásul az összkerékhajtás jóvoltából a tapadási problémákat hírből sem ismeri az óriási Porsche.

A hátsó lámpák sötétítettekForrás: Porsche

Élveztem a normál állásban kifejezetten könnyen tekerhető, de így is rengeteg visszajelzést adó szervokormány pontosságát - hiába, a Panamera már régi modellnek számít, ebben még rendes, hidraulikus szervokormány működik.

Sajnos a kanyarsebességet nem tudtam próbára tenni, de biztos vagyok benne, hogy a lesüllyesztett légrugókkal, a feszesre állított lengéscsillapítókkal (PASM) és a karosszériadőlést lényegében teljesen megszüntető aktív kanyarstabilizátorokkal (PDCC) a Panamera úgy fordul, ahogy egyetlen más luxusautó sem, amit bizonyít, hogy a Nürburgringen a 7:52-es idejével máig a leggyorsabb négyajtós.

A gyújtáskapcsoló természetesen a bal oldalon vanForrás: Porsche

Annyi gomb van benne, mint egy vezérlőteremben

A negatívumok listája egy 75 milliós Porsche esetében nem lehet túl hosszú, de azért azt meg kell említeni, hogy a középkonzolon lévő gomberdő és a nehézkesen kezelhető fedélzeti menürendszer már jelzi, hogy a Panamera nem épp a legfrissebb modell.

Vezetés közben pedig néha meglepően nagynak tűnt a turbólyuk: volt egy kis hatásszünet, mire padlógáznál megérkezett az elemi erő a kerekekre, de onnantól kezdve már nem volt ellenfele a kocsinak. Persze egy ilyen autó valódi terepe az autópálya, főleg a német, ahol akár 310 km/h-val is haladhat a Porschék királya.

A külön az Exclusive Series-hez fejlesztett bőröndszett az ülések bőréből készül, és pont befér a 432 literes helyreForrás: Porsche

Végül épp időben értünk oda a repülőtérre, de annyi a rövid próbaúton is kiderült, hogy mi a Panamera lényege: akár hátsó, akár a vezetőülésben ül az ember, a legmagasabb szintű kényeztetésben van része, mivel talán egyetlen másik autó sem tudja a luxusszintű kényelmet és helykínálatot a sportos menettulajdonságokkal ennyire jól kombinálni.

Interjú Dr. Stefan Utsch-csal, a Panamera sorozat értékesítési- és marketingigazgatójával


Gondolták volna, hogy ekkora siker lesz a Panamera, amikor 2009-ben bevezették?

Sokkal sikeresebb lett, mint amire számítottunk. Tavaly 189 ezer autót adtunk el világszerte, és ebből 24 ezer volt Panamera, vagyis majdnem minden nyolcadik autó.

Melyik a legnépszerűbb motor a Panamerához?

Európában természetesen a háromliteres dízelmotor, a világ egészét tekintve - főleg a kínai és az amerikai piac miatt - pedig a háromliteres, V6-os alap szívómotor.

Miért nem kínálnak erősebb dízelmotort a jelenlegi 300 lóerősnél?

Természetesen meg tudnánk oldani, a Cayenne-hez V8-as dízelünk is van, de úgy vettük észre, hogy azok az ügyfelek, akik a dízelmotort keresik, érzékenyek a költségekre, és nem biztos, hogy megfizetnék az erősebb motor felárát. A piac legnagyobb volumenű szegmensét így is lefedjük, ezzel a motorral is.

Elmondana valamit a Panamera sorozat jövőjéről? Mikor mutatják be az új generációját a típusnak?

Megértem, hogy eziránt érdeklődik, és boldogan felelnék is, de jelenleg még nem árulhatok el részleteket az új Panamerával kapcsolatban.

Azt sem árulhatja el, hogy lesznek-e új karosszériaváltozatok belőle, például kombi?

Erről egyelőre csak annyit mondhatok, hogy 2012-ben bemutattuk a Panamera Sport Tourismo tanulmányautót, ami nagyon pozitív visszajelzéseket kapott.

Lehet venni még Panamerát kézi váltóval?

A ráncfelvarrás előtt kínáltunk ilyet a V6-os alapmotorral és az erősebb V8-assal is, de már csak PDK-val (a Porsche duplakuplungos automatikus váltója) gyártjuk a Panamerát, mivel annyi előnye van. 

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK