Ilyen lesz Orbán Viktor következő busza

2015.05.08. 08:48

Modellváltásként jegyzik, de valójában alapos ráncfelvarrást kapott a Volkswagen Transporter. Átdolgozott motorok jelentek meg az orrában, modern multimédiát kapott, és vezetéssegítő asszisztensek őrködnek benne, ráadásul egy látványos limitált széria emlékeztet a léghűtéses elődök sikereire. Először láttuk élőben a T6-szériát.    

Ma már kincset ér a 21 ablakos, nyitható vászontetős T1 Samba, erre emlékeztet a T6 új limitált szériája is. Galériához kattintson a kép jobb alsó ikonjára!Forrás: VW

Nyugdíjkorhatár felett az első VW-buszok

Most fordul elő először, hogy a Mercedes V-osztály megveri a Volkswagen Multivant – zárult egy éve a német Auto Bild összehasonlító tesztje, megjegyezve, hogy a siker elkényelmesít. Bizony, addigra már tizenegy éve volt piacon lényegében változatlan formában a legnagyobb VW, ami azért haszonjármű-mércével is hosszú idő. Időközben népes modellcsaláddá nőtt ki magát a Ford Transit, sőt, a többi rivális kisbusz és furgon is megújult, a Volkswagen tehát lépéskényszerbe került.

A hatodik generáció bemutatóját a Transporterek 65. évfordulójára időzítették, és megemlékeztek a kezdetekről is: a holland VW-importőr, Ben Pon skicce adta annak idején az ötletet, hogy készítsenek áruszállítót a VW Bogár alapjaira. Ezzel megszületett Európa első számú furgonja, hosszú évtizedekig jellegzetesen ciripelő, léghűtéses farmotorral. A régi darabok bőven kultikussá értek (egy körablakos T1 Samba tízmilliós értékű veterán), összesen 12 millió készült mostanáig az öt generációból.

Munkások, hippik és politikusok

Hosszú évtizedekkel ezelőtt lefektették a Volkswagennél a modellpaletta alapjait, ami a kertészektől és útépítőktől kezdve a nagycsaládosokig mindenkit kiszolgál, a T6-nál immár bő 500 kombinációból lehet választani. Az alapot a szimpla vagy duplafülkés platós jelenti, és persze létezik zárt furgon is kétféle tengelytávval (3 vagy 3,4 méter), háromféle tetőmagassággal. Személyszállítóból taxizáshoz vagy transzferekhez az egyszerű berendezésű Kombit ajánlják, családi használatra vagy hosszabb utakra pedig a többféle üléselrendezéssel kérhető Caravelle a megfelelő választás.

Azonos műszaki alapok mellett óriási különbség van a fényűző Multivan és a strapára tervezett, műanyag lökhárítós, lemezfelnis furgon közöttForrás: VW

Valaha paradox módon a hippik és a terroristák körében is nagyon népszerű volt a Volkswagen busz, de ma már csak egy szubkultúra maradt hűséges hozzá: a kempingezőké. Így aztán a sokféle utólagos átalakítás mellett gyári lakóautók is készülnek belőle (például California néven), a kínálat csúcsán pedig az új szériánál is az üzleti használatra is alkalmas, fényűző, könnyen húszmillió forintos ár fölé konfigurálható Multivan változatok állnak. Ilyennel jár Orbán Viktor és több minisztere is, de más országokban nem vált politikusautóvá - pedig helykínálatban messze veri a nyújtott S-Merciket is.

Ha baj van, magától vészfékez

Logikus módon a T6 típusjelzésből arra következtetnénk, hogy vadonatúj Transporterről van szó, a Volkswagen azonban érdekes ötlettel állt elő: egy alapos ráncfelvarrást tálalt modellfrissítésként, mint ahogy annak idején a Golf VI-nál is tette. Aki ismeri a típust, a sziluettből rá is jön a turpisságra, a célszerű hasábforma lényegében változatlan maradt, csak az elejét és a hátulját dolgozták át érdemben. Az szimpla haszonjármű-változatok még így is kísértetiesen hasonlítanak a T5-re, de a puccos kisbuszoknál jól látszik a változás, a dizájn a Passatra és más mai Volkswagenekre emlékeztet.

Az aktuális VW személyautók kezelőszervei köszönnek vissza, remek kilátás nyílik előre a trónról. Még a csúcsmodellek műszerfala sem kap puha műszerfalat, de akár bőrborítással is lehet kérniForrás: VW

Ami a technikát illeti, sokkal mélyrehatóbb változások történtek, megjelentek például felárért a teljes egészében LED-es, a szembeforgalmat érzékelve automatikusan reflektorról tompítottra átkapcsoló fényszórók. Ezzel még nem ért véget a vezetéssegítő asszisztensek listája, a T6 figyeli a holtteret és a sofőr fáradtságát, adaptív tempomattal követi az előtte haladó autót, és jelzi a ráfutásveszélyt (városban önálló vészfékezésre képes), amikor pedig már megtörtént a karambol, megáll, hogy elkerülje a második és harmadik ütközést. Összkerekes változatai még lejtmenetvezérlést is kapnak.

Célszerű vagy igényes berendezés

Aki látta a Mercedes V-osztály és társai belsejét, tudhatja, hogy új szelek fújnak a mikrobuszok világában, alaposan átdolgozott műszerfal került hát a Volkswagen T6-ba, bár óriási különbség van az egyszerű, könnyen tisztítható, sok tárolórekeszes munkaeszközök és a személyautósan berendezett Caravelle vagy Multivan kivitelek között. Ezekbe már okostelefon-applikációkat megjelenítő, online funkciós multimédia kerülhet, ujjérintésre kinagyított ikonos kijelzővel, és megjelent a fűthető szélvédő, illetve a motoros ülésállítás is. Még hasznosabb újítás, hogy nem csak a tolóajtókat, hanem a hatalmas csomagtérfedelet is lehet elektromos mozgatással kérni, az extralista szinte végtelen.

Üléselrendezésében is különbözik a Kombi, a Caravelle és a Multivan. Óriási a helykínálat a nagyobb egyterűekhez képest is, de jó kondiban kell lenni ahhoz, hogy a nehéz foteleket ki- és beszereljükForrás: VW

Az egyik tételen azonban mi is meglepődtünk a statikus bemutatón: a kisbuszok között unikumként adaptív lengéscsillapítóval is kérhető a T6, normál, komfort és sportbeállítással - ez, hogyha valóban érezhető különbség a karakterisztikában, hasznos szolgáltatás lehet. Kevesebb értelmét látjuk, de kérhető sportfutómű is kétcentis ültetéssel, a start-stop rendszer ugyanakkor minden változatban széria. Átlagosan 15 százalékkal csökkent a fogyasztás, az előírásoknak megfelelően a személyautó T6-kivitelek mind megfelelnek az Euro-6 normának, a nagy tömeg miatt AdBlue-befecskendezéssel.

Kétszáz lóerő felett

De milyen motorok kerülnek a Transporterek orrába? Kivétel nélkül kétliteresek, dízel vagy benzines kivitelben. Utóbbiaknak Európában már a skandináv országokban sincsen létjogosultsága, de a rend kedvéért leírjuk, hogy a TSI-k kétféle teljesítménnyel, 150 vagy 204 lóerővel választhatók, az erősebbikhez duplakuplungos váltó is jár. Főleg kulturált járásuk lehet a fő erényük, de nem szívesen tankolnám őket saját kontóra.

Hátul leginkább a csomagtérajtó új formája tűnik fel, az átdolgozott lámpa és a rendszámvilágítás LED-esForrás: VW

Dízelből a két gyengébbik (84 vagy 102 lóerős) főleg a városi áruszállításhoz lehet ideális, valószínűleg ezért jár hozzájuk ötsebességes váltó. A várhatóan legnépszerűbb, változó geometriájú turbós, 150 lóerős kivitelhez már hatodik fokozat is jár, extraként pedig DSG-váltó kérhető, akár összkerék-hajtással is kombinálva. Még érdekesebb a kínálat csúcsán álló 204 lovas, 450 Nm-es nyomatékú biturbó dízel, ez már valódi örökbérletet jelenthet az autópályák belső sávjában.

Hello, retró dizájn!

Egyelőre senki sem lehet biztos abban, hogy kitölt-e egy hosszabb modellciklust az új Transporter, de nagy az esélye annak, hogy átmeneti szériáról van szó az iparági pletykák szerint 2020 előtt érkező T7 érkezéséig. A bevezetésnél azonban egy kiváló ötletet dobott be a Volkswagen haszonjármű-részlege: Generation Six néven limitált széria mutatkozik be a T6-ból, menő, retró formavilággal. Alapjait a Multivan Comfortline adja, ezt sötétített üvegekkel, elöl-hátul LED-lámpákkal, adaptív tempomattal, alcantara kárpitokkal, változtatható karakterisztikájú és sok más extrával fejelték meg.

Rengeteg extrával és krómdísztítéssel érkezik a limitált széria. Egy mérnöktől megtudtuk, eleve úgy dolgozták át a lemezekbe préselt övvonalat, hogy jól álljon a kisbusznak a kétszínű fényezésForrás: VW

De a lényeget a dizájn adja: négyféle kétszínű fényezéssel választható, ezek közül egyértelműen a régi T1 Sambáéhoz hasonló piros-fehér kombináció a legizgalmasabb, ami ráadásul a műszerfal betétjein is visszaköszön. Nagyon jól beillenek az összképbe a 18 colos alufelnik is, remekül felidézik a régi, fehér acélkeréken króm dísztárcsás VW buszok hangulatát. Eredetileg 500 dararabos szériát terveztek gyártani a Generation Six szériából, de ha sikeres lesz (amiben biztosak vagyunk), akár folytatásról is dönthetnek. Kíváncsiak lennénk, be merné-e vállalni politikus, a régi hippi idők emlékére.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK