Gondolatolvasó autót fejleszt a Jaguar

jaguar kocsi autó gondolatolvasó
Vágólapra másolva!
A Jaguar új módszerekkel kísérletezik, amelyekkel új szintre lenne emelhető az ember és gép közötti kommunikáció.
Vágólapra másolva!
Forrás: Jaguar

A Jaguar Land Rover "gondolatolvasó" rendszerének lényege, hogy az autó figyeli a vezető agyhullámait, és ezekből állapítja meg, hogy mennyire fáradt az illető. Az agy által generált, 4-5 különböző frekvenciájú hullám közül a dominánst kiválasztva egy számítógép meg tudja állapítani az éberségi fokot. A rendszer egyik fő eleme a kormánykerékbe épített szenzor, amely a kézen keresztül érzékel. Ilyen eszközzel javítja a NASA a pilótái koncentrációját, és már az amerikai bobcsapat is használja.

Normál esetben fejpánttal szokták az agyhullámokat mérni, mert az van a legközelebb az agyhoz, de ez egy autóban megoldhatatlan lenne. Ezért a kormányszenzor által érzékelt, gyengébb jeleket szoftveres úton erősítik fel. „Ha az agy aktivitása álmosodást vagy gyenge koncentrációt mutat, akkor a kormány vagy a pedálok vibrálásba kezdenek, hogy felébresszék a vezetőt, amitől újra vezetni kezd” – nyilatkozta Dr. Wolfgang Epple, a Jaguar Land Rover fejlesztési vezetője.

Forrás: Jaguar

Ezen felül a tesztelésre használt XJ vezetőülésébe eredetileg kórházi ágyakba szánt egészségügyi érzékelőket tettek, amelyek figyelik a sofőr légzését és szívverését. Ha az adatok alapján valami nem stimmelne, az autó figyelmeztet minket a veszélyre, de ezek az érzékelők később arra is jók lesznek, hogy az önmagát vezető autó eldönthesse, van-e olyan éberségi vagy nyugodt állapotban a vezetőülésen ülő személy, hogy visszaadhassa neki a vezetés jogát. Ha túl stresszesnek érzékeli az autó a vezetőt, akkor a hangulatfények, a zene vagy a klímaberendezés beállításának megváltoztatásával csökkenti a stresszfaktort.

Szintén fejlesztés alatt áll egy új fedélzeti információs kijelző, amelyet az új 7-es BMW iDrive-jához hasonlóan érintés nélkül, a levegőben végrehajtott gesztusokkal tudunk vezérelni. Az autó az utastérben elhelyezett kamerákkal érzékeli a kézmozgást, és kiszámítja, hogy a vezető melyik gombot akarta volna megnyomni, így már nincs is szükség arra, hogy az ujj ténylegesen érintkezzen a kijelzővel. A megnyomás sikerességét a vezető ultrahangos visszacsatolás révén az ujjában érzi, ezért nincs szükség arra, hogy levegye a tekintetét az útról, és a képernyőt nézze a vizuális megerősítés miatt. Ez a fejlesztés a kutatások szerint akár 22 százalékkal is gyorsítja a fedélzeti menürendszer használatát.

Forrás: Jaguar

Még egy speciális gázpedállal is kísérleteznek az angolok. Ennek lényege, hogy ha túlléptük az érvényes sebességhatárt, akkor a pedál erő-visszacsatolásos módon felkeményedne, jelezvén, hogy ideje visszavenni a tempóból, az ütközésveszélyre pedig vibrálással figyelmeztetné a vezetőt.