Modern autóval tér vissza Magyarországra a Lada

Lada Vesta
Vágólapra másolva!
A Nissan segítségével fejlesztett, mutatós külsejű Vesta csak 2016-tól lesz megvásárolható. Addig a Granta, a Kalina és a Niva alkotja majd a kínálatot.
Vágólapra másolva!
Lada Vesta Forrás: Lada

A magyar az első európai piac, amely megkapta a Ladák forgalmazásának jogát, az autók értékesítése ősszel indul. Jelenlegi a 2011 óta gyártott négy- és ötajtós Granta, a 2013 óta gyártott ötajtós és kombi Kalina, a 2007 óta gyártott négyajtós Priora, a Largus nevű hétszemélyes kombi (az előző Dacia Logan MCV átemblémázott kivitele), illetve az ősrégi, Niváról 4x4-re átkeresztelt nevű terepjáró alkotja a márka kínálatát. Magyarországon az elavult Priora és a Largus forgalmazását nem tervezik.

Lada Vesta Forrás: Lada

A Lada nem a meglévő modellektől várja az igazi sikert az európai piacon, hanem az idén szeptemberben gyártásba kerülő, vadonatúj Vestától, amelynek versenyváltozata már látható a WTCC idei szezonjában. Az alsó-középkategóriás, négyajtós típus a Nissan segítségével kifejlesztett padlólemezen nyugszik, a mozgatásáról a Lada saját fejlesztésű 1,6 literes szívó benzinmotorja gondoskodik majd, amely többféle teljesítménnyel lesz elérhető.

Egész modernnek tűnik a műszerfal látványterve Forrás: Lada

A Vesta jól sikerült formáját az a Steve Mattin tervezte, aki a 2000-es évek második felében a Volvo dizájnigazgatójaként dolgozott, korábban pedig a Mercedes alkalmazásában állt. Nem mondható divatjamúltnak a Vesta beltere sem, amelyről már rendelkezésre áll egy kiszivárgott grafika. Ezen jól látszik, hogy egy hatalmas érintőképernyő trónol a középkonzol tetején, de a fontos funkciókat akár a kormánykeréken lévő gombokról is lehet majd vezérelni. Sajnos kezdetben csak a hazai piacra készül majd a Vesta, az Európának szánt, Euro 6-os motorral szerelt változatok forgalmazása csak 2016 közepén kezdődik majd meg.

A Lada története Magyarországon

A KSH adatai szerint 1985-ben közel félmillió, 2005-ben negyedmillió, míg 2015-ben már csak 73 ezer Lada szerepelt magyar rendszámmal a nyilvántartásokban; a márkaállomány átlagkora jelenleg 27 év. A hivatalos gyári vezérképviselet 2010-ben szűnt meg Magyarországon. Akkor már csak néhány tucat Lada kelt el évente, holott a rendszerváltás utáni években tízezer, 1994-ben csaknem 18 ezer autót adtak el egyetlen év alatt - emlékeztet a lap. A JATO adatai szerint Ladákból a magyar piacon 2008-ban mindössze nyolcvanat, 2009-ben pedig csupán harminchármat helyeztek forgalomba, miközben fénykorában a márkának 32 százalékos részesedése volt a magyar piacon.