Miért büdös, miért langyos? Minden, amit az autóklímáról tudni kell

2015.07.18. 09:00

Ezen a nyáron nincs hiány a hőségriadókból, ilyenkor életmentő egy légkondis autó. Szerencsére szinte az összes új, Magyarországon túlnyomórészben céges kocsiban széria a klíma, és a fiatalabb használtakban is előfordulnak, de a korral az állapotuk is drasztikusan romlik. A használatukról és a karbantartásukról összeszedtünk néhány gyakori kérdést, és meg is válaszoljuk őket.

A klímától azt várom, hogy rögtön hideget okádjon. Miért fúj eleinte meleg levegőt az arcomba?

Ennek sok oka lehet, a töltőgáz elillanásától kezdve a gyengélkedő kompresszorig. Aki nagyon aggódik, megnézetheti a rendszert klímással, de a jelenség az esetek nagy részében semmilyen hibára nem utal.

Ha büdös jön a szellőzőkből, az biztosan nem jó jel. A tisztítást érdemes szakemberekre bízni!

Ha a klíma hibátlanul is működik, fizikai képtelenség, hogy azonnal hideget tudjon fújni, pláne egy órákig a napon aszalódott autóban. Az egész rendszernek át kell hűlnie, ez pedig nem megy azonnal. Teljesen üzemszerű működésre utal, ha néhány percet várni kell az első jeges fuvallatokig.

Rendben, de ettől még nem kellene büdösnek lennie. Mitől van ez?

A folyamatos páralecsapódás miatt a klímák beltéri egységében számtalan gomba, vírus, baktérium telepedhet meg. A kórokozók esetenként súlyos megbetegedéseket okozhatnak, illetve - és itt a válasz - bűzt áraszthatnak. De a büdöshöz igazából baci sem kell, az is okozhatja, hogy nem tud elfolyni a rendszerből kicsapódó víz. Ez ellen megoldás lehet, ha minden egyes út végén kikapcsoljuk a klímát, ezzel gyakorlatilag kiszárítva a rendszert, de elég életszerűtlen ezt mindig észben tartani, pláne megcsinálni.

A klímát az ajánlások szerint minden klímaszezon előtt és után is ki kellene tisztíttatni, a gyártók általában évi két karbantartást írnak elő. Lehet ugyan próbálkozni a szellőzőrendszerbe fújkált habokkal, de ezt senkinek nem ajánljuk, célszerű felkeresni egy szakszervizt.

És mennyibe fáj ez nekem?

Egy alapos tisztítás ára 5-10 ezer forint között van, ebbe néhány helyen a feltöltés is belefér. Sokat tehetünk a levegő frissességéért a pollenszűrő rendszeres cseréjével is, ezt nyugodtan el lehet végezni évente többször is, de minimum kétszer. Egy utángyártott pollenszűrő 1-2 ezer forintos tétel.

Miért gyenge a klímám? Kivártam a pár percet, de most is csak langyosat fújdogál.

Erre azt szokták mondani a használtautó-nepperek, hogy csak fel kell tölteni a rendszert, pár ezer forint, és olyan lesz, mint új korában. Elképzelhető, hogy éppen igazuk van, de ez nem mindig oldja meg a problémát.

Az első ponthoz hasonlóan sokféle hiba elképzelhető, lehet, hogy valahol lyukas a rendszer, de az is benne van a pakliban, hogy a kompresszor már menthetetlen állapotban van. Csak egy alapos ellenőrzéssel lehet a végére járni, akár drága mulatság is lehet.

Az jó, ha az összes szellőzőt úgy fordítom, hogy rám jöjjön a hideg?

Nem jó, az ilyen akciókkal lehet megágyazni egy jó kis nyári betegségnek vagy ízületi gyulladásnak. Mivel a meleg levegő egyébként felfelé mozog, a szellőzőket érdemes úgy állítani, hogy az autó teteje felé fújják a hűvös levegőt. Így sokkal gyorsabban le lehet hűteni az utasteret, és a felhevült test sem kap sokkot a hirtelen ráömlő hideg levegőtől.

Jó-jó, akkor pontosan hogyan csináljam?

Ha már üzemszerűen működik a klíma, 21-22 foknál ne állítsuk hidegebbre. Manuális klímáknál igyekezzünk a középállás környékén maradni, abból nagy baj nem lehet. Ha a kinti hőfoknál sokkal hidegebbre hűtjük az utasteret, könnyen megfázhatunk - erről sokat tudnának, mondjuk, azok mesélni, akik a 33 fokos barcelonai hőségben felszállnak a jellemzően 18 fokra hűtött buszokra.

Ne legyen túl hideg az utastérben, mert annál rosszabb lesz kiszállni. Nyáron mindig legyen sok folyadék bekészítve az autóba

Az utasteret azért se hűtsük a külső hőmérsékletnél 8-10 fokkal hidegebbre, mert az emberi szervezet az ennél nagyobb hőmérséklet-különbségeket nehezen viseli el. A meleg levegőre kiszállás szédülést, fáradtságérzetet okozhat.

Tényleg 2-3 percig letekert ablakkal menjek, akármilyen meleg van?

Igen, indulás előtt és utána sem árt alaposan kiszellőztetni az autót, de azzal is sokat tehetünk a saját komfortunkért, ha igyekszünk árnyékos helyre parkolni. Egy szélvédőtakaró is filléres dolog, de lehet vele nyerni néhány fokot - mínuszban. A nyári vezetéssel kapcsolatos tippjeinket ebben a cikkünkben találja.

Ha bekapcsolom a klímát, erőtlen lesz az autóm. Ez normális?

Igen. A légkondicionáló használata néhány lóerős teljesítményt vesz el, ezért ilyenkor - főleg a kisebb motorral szerelt - autók nem gyorsulnak olyan jól. Ha országúton előzünk, akkor ezzel a hatással mindenképpen számolni kell!

Külső vagy belső keringetésre kapcsoljam nyáron a klímát?

Erről megoszlanak a vélemények. Egyes szervizekben azt tanácsolják, hogy a belső keringetést mindig csak rövid időre (például teherautó döcög előttünk) kapcsoljuk be, de döntően külső levegővel használjuk a klímát. Az biztos, hogy a belső keringetést „állandóra” kapcsolva takarékosabb a rendszer, viszont a levegő is jobban kiszárad, amire sokan érzékenyek.

Ha külső keringetést használunk, akkor a klíma az elpárologtatóján keresztül a környezeti levegőt hűti folyamatosan, ami bizonyos értelemben pazarlás. Belső keringetésre kapcsolva a klíma a belső tér kezelt levegőjével dolgozik. Ez sokkal gazdaságosabb és üzemanyag-takarékosabb megoldás, hosszú távon deciket, akár litereket jelenthet. Mivel az egyszer (vagy többször) már hűtött levegőt könnyebb tovább hűteni, mint a melegből hideget csinálni, belső keringetéssel gyorsabban tudja lehűteni az utasteret a rendszer, de a szellőztetésre hagyjunk elegendő időt.

Azt mondják, ha klímás az autóm, télen is be kéne kapcsolnom. Igazuk van?

Mindenképpen. Hetente egyszer-kétszer télen is érdemes bekapcsolni a klímát, mert ezzel alapozható meg a hosszú élettartama. A hűtőközegben lévő olaj gondoskodik a műanyag alkatrészek ápolásáról, így a hónapokon keresztül elmaradó klímázás komoly károkat okozhat a rendszerben.

A klíma egyébként párátlanít is (pontosabban kiszűri a levegő nedvességtartalmát), így a használatával sokkal gyorsabban megszabadulhatunk a fagyos reggeleken a szélvédőn és az oldalablakokon lecsapódó párától.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK