Megismerte az egész világ a magyar rendőrautókat

2015.09.08. 16:30

Amióta kitört a menekültválság, világszerte magyar rendőrakciók képeivel vannak tele a híradások. Biztos sokan meglepődnek, de már nem lóháton, sőt, nem is orosz jóvátételi Lada Nivákon érkeznek az egyenruhások, hanem viszonylag új Opelek, Skodák, Audik és Mercedesek állnak sorfalat. Azért a kulisszák mögött még igen sokszínű az állomány, sok furcsaság áll a kapitányságok udvarán.  

Baranya megyében februárban vették át a legtöbb rendőrautót. A Skoda Yeti és a Mercedes B-osztály is összkerékhajtású. Még több fotó a galériában, kattintson a képre!Forrás: MTI/Sóki Tamás

Homogén állomány? Ugyan már, ma 44 különböző típusú rendőrségi járőrautó szolgál és véd az utakon, még ha általában csak a legújabbak is látszanak a híradásokban. A pontos adatokra akkor derült fény, amikor Pintér Sándort egy országgyűlési képviselő a rendőrautók baleseti statisztikáiról kérdezte. Válaszában a belügyminiszter a teljes flottára kitért, a nyilvánosságra került lista szerint nyár elején 3183 járőrautó volt állományban. 

Friss beszerzések és karambolok

Egy 2014-ben kiírt tender eredményeképp idén több lépcsőben összesen 1587 új járművet vett át a rendőrség, a tízmilliárd forintos értékű csomaghoz pedig 5 év/200 ezer kilométerre érvényes szervizszolgáltatás is járt. Eközben a régi kocsikat selejtezik, igaz, karambolok miatt is amortizálódik az állomány: a miniszter tájékoztatása szerint a 2010. január 1. – 2015. március 1. közötti időszakban a rendőrségi járműveket összesen 21 887 esetben érte kisebb-nagyobb baleset, ami riasztó szám.

Első és második generációs Dacia Logan is szolgál a rendőrségnél. Egyszerűek, de jól bírják a pocsék utakatForrás: Policecars.hu

Ha mindet egyszerre kivezényelnék, ma több mint háromezer rendőrautó cirkálhatna az útjainkon, de persze a törött, rossz vagy lejárt vizsgás kocsik miatt ez csak elméleti lehetőség. Hogy a járőrkocsik száma sok-e vagy kevés, nehéz megválaszolni, és mindenkinek relatív: amikor szabálytalankodunk, mindig feltűnik egy pár kék villogó, de ha hirtelen kellene segítség, semmi sincs a közelben. Egyelőre a menekültválság sem teremtett olyan helyzetet, hogy az összes járóképeset ki kellett volna vezényelni.

Forrás: Murányi János

Átlagmodellek, átlagon felüli igénybevételre

Autós szemmel nézve általában kommersz használati tárggyal érkeznek az egyenruhások, ami nem jelenti azt, hogy ne az lenne a legmegfelelőbb a feladat ellátására. Három éve például tartósan bérelt Ford Focusok uralták mezőnyt, és miután megtették, amit meg kellett tenniük, 3 év és 125 ezer km futás után idén végleg kikoptak a kapitányságokról, és zömmel magánemberekhez kerültek, még Németországba és más országokba is bőven jutott belőlük.

Matricázzák az Opel Astra Classicokat. Mind 1,6-os benzines klímával, az ezüstszínűeket a készenlétisek kapjákForrás: H. Szabó Sándor/ORFK

Ma 1202 darabbal az Opel Astra H vezeti a rendőrflotta házi versenyét, mögötte a legújabb közbeszerzésen taroló Skoda Octavia betonozta be a második helyét közel 1000 darabbal. Ugyancsak Skoda a harmadik helyezett, május végén 514 Yeti volt szolgálatban, ezekből szerelték fel néhányra a nagyteljesítményű hangosbemondókat, mint a Keleti pályaudvar jeleneteinél is láthattuk.

Fotó: Polyak Attila - Origo
A friss, ropogós járőrautók toplistája
1587 új autóval gyarapodtak az elmúlt fél évben a Belügyminisztérium alá tartozó rendőri és határvédelmi szervek. A felhozatal viszonylag homogén, a legtöbb modell a Volkswagen-csoport valamely márkájához tartozik, amelyek ugyebár modulárisan nagyon szoros rokonságban állnak egymással.

Az abszolút favorit a Skoda Octavia III, amelyből 300 ferdehátú és 150 kombi állt hadrendbe 1.4 TSi motorral. Darabszámban a Skodát a Mercedes-Benz követi 225 B220 4Matic kompakttal és további 20 Sprinter 313 CDI/36 4x4 kisbusszal. Aztán folytatódik a VW kötődésű gyártmányok sora: az Audi 150 A3 Limousine Attraction 1.4 TFSi, 18 A4 3.0 TFSi és 7 A6 3.0 V6 TDi eloszlásban még dobogós. A wolfsburgi mamutcég sormintájába 150 Opel Astra J 1,4 ékelődik, de rögtön utána a Seat Toledo 1.2 TSi Reference jön 100 darabbal, és végül 80 VW Caddy Maxi Kombi 2.0 CR is érkezett.

Terepen járó autók

Apropó, terepjárók: 170 Nissan Pathfindert, 15 Patrolt és egy Navarát is vásárolt a rendőrség (ezek nem azonosak a korábban zöld színben pompázó, időközben átmatricázott egykori határőrségi autókkal), de 56 Lada Niva is szerepel a statisztikában, ma már főleg tartalékosok vagy körzeti megbízottak róják velük a kilométereket.

Nivákkal törlesztette Oroszország az államadósság egy részét. A jellegzetes robajú terepgumikkal szinte bármin átmegyForrás: Policecars.hu

Földúton, erdőben ügyesek ugyan a Nivák, de közúton, munkaeszközként használva nemigen szerették a rendőrök a hangos, szomjas és kényelmetlen gépeket. Persze nemigen volt más választásuk, az ezredfordulón százával kapta őket a hatóság az orosz államadósság törlesztéseként.

Ezek a Nissan Patrolok kemény terepen is bevethetők - ez a menekültválság óta kiemelten fontos szempontForrás: Policecars.hu

Mára lassan, de biztosan kihalnak az állományból a Ladák, dagonyázásra ott van 2 Land Rover Defender, 3 Grand és 5 sima Suzuki Vitara, illetve 3 Ford Ranger pick-up. Jó ár-érték arányú, univerzális tehetségként már 15 darab Dacia Duster is kék fényhíddal járja az utakat. Sokuknak fontos szerep jut a déli határ megerősített védelmében. 

Forrás: MTI/Mihádák Zoltán
Bármikor megtörténhet a baj
Utcán, filmen mindenki látott már villogva-vijjogva vágtató rendőrautót, bent ülve azonban teljesen más az érzés. Már utasként (nem gyanúsítottként, hanem egy korábbi tudósítás alkalmával benne utazva) is felmegy az ember adrenalinszintje, amikor megsercen az URH, és a bevetésirányító tömören kiadja a parancsot. A járőr azonnal bekapcsolja a fényhidat, a szirénát, és beleveti magát a forgalom sűrűjébe. A megkülönböztetett jelzésre szétrebben a kocsisor, értelmüket vesztik a közlekedési táblák, a sebességkorlátozások. Hivatalosan egyedül a vasúti piros szemafor állhatja útját a rohanó rendőrnek.

Sajnos gyakoribbak a civilek okozta kényszermegállók. Nagyobb városokban, többsávos utakon, csúcsforgalomban nagy az esélye egy szerencsétlen balesetnek, ugyebár napi 14-15 az elhullási mutató. Rendszeresen fordul elő, hogy figyelmetlen vezetők nem húzódnak félre, vagy ami még rosszabb, féktávon belül teremnek elő a semmiből. Ilyenkor az alapos rendőrségi járművezetői képzés és a rutin mellett a lélekjelenlét, a reflex és a vakszerencse dönti el, lesz-e ütközés, vagy sértetlenül halad el a civil mellett az egyenruhás profi.

Idén február 7-én éjjel két fiatal életét követelte egy hármas karambol Budapesten. Az Üllői út külvárosi részén egy, a szirénát az ütközés előtt másodpercekkel bekapcsoló rendőrpáros 135 km/h sebességgel haladt, amikor egy ittas autós az elsőbbségadás nélkül eléjük kanyarodva - egy taxit is elsodorva - ütközött velük, majd cserbenhagyóként elmenekült a helyszínről. Még aznap elfogták, tettéért akár 9 év börtönt is kaphat, de a két ember életét ez már nem adja vissza. Az elmúlt négy és fél évben rajtuk kívül még négy rendőr halt meg szolgálati autóban, munka közben.

333 lóerővel a gyorshajtók nyomában

Bezzeg Olaszországban vagy Dubaiban micsoda buli gyorshajtani egy Lamborghini előtt a sztrádán, miközben a szirénáját is túlharsogja a V10-es vagy V12-es motor, aztán satufékezni a leállósávban! Gyermeteg, de nem irreális fikció ez, igaz, azért arrafelé is olyan ritkák ezek a járőrkocsik, mint a fehér holló, másrészt a bírságot sem teszi csak úgy zsebre az ember.

Itthon természetesen kisebb a pénz, és kisebb a foci is, mégis akad pár különlegesség. A notórius szabályszegők nagy bánatára az Audi Hungária adományaként a Győr környéki autópálya-szakaszon egy TT Coupé vár bevetésre, és országosan további 3 elfogó autó szolgál ebből a típusból. 

Három TT-generáció Győrben az Audi nagyvonalú felajánlásaként. Mind remek üldöző autó autópályán.Forrás: Audi

Persze a 18 vadonatúj Audi A4-nek (valójában S4 Avant) sem kell a szomszédba mennie, ha gyorsulásról és végsebességről van szó: 333 lóerős, összkerékhajtású, 5,2 másodperc alatt gyorsul százra, és csak 250 km/h-nál szabályozza le az elektronika. Ezek, na meg a Skoda Octavia RS közel félszáz darabos flottája révén az egész hazai gyorsforgalmi hálózatra jut ütőképes elfogó autó.

Parányi Smart és csúf Fiat az állományban

Persze az átlagautósnak édes mindegy, hogy milyen gyártmányú és műszaki tartalmú gépből száll ki a rendőr, ha őt állítja meg. Hiszen egy tenyeres-talpas Dacia Logan is alkalmas arra, hogy megteremtse az ilyenkor óhatatlanul is hűvös hangulatot - abból is van 5, már ha időközben nem történt velük valami végzetes szolgálati esemény. A teljes flotta legviccesebb darabja a fényhidas Smart Fortwo, ebből az egyetlen példány általában a Budai Vár szűk utcáit járja.

A legkisebb: egy öreg, egykor ajándékba kapott Smart Fortwo. Rabosítani nem lehet vele, de sok nyugati példa is mutatja, milyen praktikus szűk utakonForrás: Policecars.hu

A rendőrségi autólista legérdekesebb részlete, hogy a Smart mellett több olyan típus is feltűnik, amiből egyetlen példány van állományban. Ilyen például a Mitsubishi L200 és L300, a Renault Laguna, a Toyota Corolla és a csúnya, nem éppen fiatal Fiat Albea. Rejtély, hogy a gazdaságos flották korában miért éri meg üzemeltetni ezeket, de biztos, hogy ezek nem lízingeltek, hanem saját tulajdonúak.

Ha nincs határozott idejű lízingszerződés, sok saját tulajdonú autó a rendőrségnél ragad - mint ez a FiatForrás: Policecars.hu

Made in Hungary

Persze a tavaly indított, jórészt idén megvalósított tízmilliárdos rekordbeszerzés a múlt útkeresése helyett már racionális szempontok alapján zajlott, legalábbis a beszerzett típusok mennyisége alapján. A nagy nyertes Skoda a már említett Yeti mellett több száz Octavia kombit szállíthatott, de a tender igazi meglepetése a Magyarországon gyártott modellek térnyerése volt.

Győrben készülnek a lépcsőshátú Audi A3-asok. A rendőrség 1,4-es turbómotorral kapja őketForrás: Policecars.hu

Ezek egyik képviselője a győri Audi A3 1.4 TFSI Limousine, de rendőrségi matricázással sokkal több jár majd az utakon a kecskeméti Mercedes B220 4Matic-ból is. Mindegyikük benzines turbó, így hosszú távon kíváncsiak lennénk az átlagfogyasztásra, és a hidegen terhelt vagy melegen leállított motorok tartósságára. Agyonüthetetlennek ígérkezik ugyanakkor az MZG-s rendszámú, szintén friss esztergomi Suzuki Swift-flotta, ezek viszont fekete, fehér vagy szürke ügyintézői autók lesznek.

Az új Swiftek ügyintézői autóként futnak, nem lehet megkülönböztetni őket a civilektől. Ignisből viszont még vannak járőrkocsikForrás: Policecars.hu

Összeállításunkból így kimaradt a mi autónk, hiszen csak a járőrautók szerepelnek a listában, más felhasználásúak (például delegációsak) nem kerültek rá. A járőrautók átalakításának persze csak az egyik, látványos része, hogy kék-fehér fényvisszaverő matricát és fényhidat kapnak, ezen felül általában lesötétítik az ablakokat a B-oszloptól hátrafelé, masszív huzatot tesznek az ülésekre, sőt, LED-es zseblámpát, rendőrségi rádiót, gumibottartót és sok egyéb különleges extrát is beszerelnek.

Két hatalmas kakukktojás

Ha elvonatkoztatunk a személyautóktól, nem meglepő, hogy a Terrorelhárító Központ (TEK), azaz a rohamrendőrség rendelkezik a legkomolyabb, harcászati célra is alkalmasnak látszó járművekkel. A 8x8 hajtásképletű páncélozott BTR-80-ból kettőt is tartanak, amelyeket nemigen járatnak közúti forgalomban. Ha mégis, könnyen cikibe fulladhat a kaland, két éve portálunk is beszámolt a Kerepesi úton lerobbant harckocsiról.

Katonai járműnek tűnik, de fényhíd van rajta: a terrorelhárítók szovjet BTR-jeForrás: Policecars.hu

A honvédségtől átvett, 11 személyt befogadó behemótból mindkettő Budapesten állomásozik, fegyverzetük nincsen. Inkább optikai csalások, semmint valós akciórombolók, ráadásul a szűk utcákba nem férnek be. Hátrafelé nem is lehetne kézifegyverrel kilőni belőlük, vállról indítható rakétával átlyukasztható a páncélzatuk, az egyedi orosz gumiabroncsok aszfalton mindössze 1000 km-t bírnak. Elrettentésnek jók viszont - reméljük, nem kerül sor a bevetésükre.

Egyre ritkábbak a határőrzöld rendőrautók. Kihalóban vannak az R-es, két betű, négy számos rendszámok isForrás: Policecars.hu

A két évvel ezelőtti Győr környéki árvízhez kivezényeltek egy BTR-t, és jó szolgálatot tett, akárcsak a vele odaszállított, homokzsákokat pakoló TEK-csapat. A többi speciális rendőrjárművet és a csapatszállítókat következő cikkünkben mutatjuk be.

A képek használatához köszönjük a Policecars.hu hozzájárulását. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK