Lapos gumikkal közlekednek a magyarok

2015.10.02. 17:16

10-ből 7 magyar autós közlekedik nem kellően felújt abroncsokon, ami miatt nemcsak a fogyasztás nő meg, hanem a balesetveszély is. 

A Bridgestone az Európai Unió 15 országában több mint ötvenezer, Magyarországon pedig több mint 3500 gépjármű abroncsait vizsgálta meg. Hazánkban 10-ből 7 vizsgált abroncsnál találtak valamilyen problémát. A problémás gumik között a leggyakrabban alacsony guminyomást (65 %), erősen elkopott - profilmélység <3,2 mm alatt - abroncsot (19 %), magas abroncsnyomást (14 %) valamint teljesen elkopott - profilmélység <1,7 mm alatt - abroncsot (2 %) találtak a szakemberek.

Veszélyes és drága a nem megfelelő abroncsnyomás

Az alacsony nyomáson gördülő abroncsok esetében akár 30 %-kal is megnövekedhet a fékút – ez még a gyakorlott vezetőknek is komoly gondokat okozhat, ha vészfékezésre kerül sor. Alacsony nyomás esetén fékezéskor a futófelület egyenlőtlenül érintkezik az útfelülettel, az abroncs közepe elemelkedik, így a gumi két széle kopik, a gumi öregedése pedig, a túlmelegedés miatt látványosan felgyorsul. Laposan használva akár 20-30 %-kal is csökkenhet az abroncsok várható élettartalma, ráadásul alacsony nyomású gumikon akár 5-10 %-kal is többet fogyaszt az autó.

Forrás: SCANPIX/Bengt Olof Olsson

A túlfújt gumiabroncs szintén rossz választás: sokan szeretnék így csökkenteni a gördülési ellenállást és ezzel üzemanyagot spórolni, de az egyenlőtlen kopás miatt ők is hamarabb lesznek kénytelenek új abroncsot vásárolni.

Az európai autósok közel harmada veszélyes abroncsokon utazik

A felmérés rámutat, hogy Európa útjai sem veszélytelenek: az autósok 71 %-a alacsony nyomású abroncsokon hajt. Ezen belül az autósok 30 %-a közlekedik legalább 0,5 bárral a gyártó által ajánlott nyomásérték alatti gumikon, 7,5 %-uk pedig kifejezetten komoly veszélynek teszi ki magát és autóstársait, mert gépjárművének abroncsnyomása 0,75 bárral marad el a gyártó által ajánlott értéktől.

Hol szökik a levegő?

Az abroncsok napi szemrevételezése, valamint a legalább havonta egyszeri abroncsnyomás ellenőrzés mellett érdemes tudni azt is, hol szökhet a levegő a gumikból. Elsőre evidens a szelep sérülésére gyanakodni, de a levegő a gumiperem és a felni érintkezésénél is el tud szökni, de van egy másik, szabad szemmel láthatatlan ok is. Az abroncs belső felületén ugyanis van egy vékony légzáró gumiréteg is, amely az abroncs elöregedésével párhuzamosan szintén öregszik és elkezdi átereszteni a levegőt – így az öreg abroncsunkba gyakran hiába próbálnak életet lehelni, egy idő után ismét csökkenő guminyomással kell számolni.   

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK