Ha az új Bond-film nem is, az autói legalább izgalmasak

2015.11.05. 12:01

A köztudatban a Bond-autó nem lehet más, mint Aston Martin, amelyből a Spectre forgatásán hetet törtek totálkárosra. A DB10 valójában nem is egy létező típus, mint ahogy a főgonosz Jaguarja sem.

A legújabb Bond-film, a hozzánk november 5-én érkező Spectre díszbemutatója október 26-án volt Londonban, de már előtte nyilvánosságra hozták, hogy a forgatás alatt összesen hét különlegesen felkészített Aston Martin DB10 ment tönkre (kettő a Rómát kettészelő Tiberisz folyóban végezte), valamint az ellenfél, a gonosz Mr. Hinx kocsija, a Jaguar C-X75 is.

Az Aston Martin DB10 csak az új James Bond-film kedvéért készült el - 10 példánybanForrás: Aston Martin

Az anyagi kár jelentős volt

A negatív hős, Mr. Hinx Rómában 180-nal is száguld James Bond Aston Martinjával a nyomában, a Daily Mail szerint csak ez a jelenetsor hét számjegyű kárral járt – angol fontban.18 napon át zárták le a római belváros hat utcáját a film kedvéért, a forgatáson 300 fős személyzet dolgozott. A 200 millió font (89 milliárd forint) költségvetésű 24. Bond-film készítése során 24 millió fontra (10,7 milliárd forint) rúgott a járműkár, de hát áldozat nélkül nincs győzelem.

Nem használtak számítógépes trükköket az üldözéses jeleneteknélForrás: Columbia Pictures

A kulcsjelenet, a Rómában játszódó éjjeli autós üldözés a film készítői szerint legendás lesz – a maguk részéről minden eszközt bevetettek, hogy ez így is legyen. A forgatáson a háromszoros brit ralibajnok, Mark Higgins vezette a DB10-est – végig szmokingban, az Omega karóráját viselve, mert a részletekre is nagyon adtak. A filmben minden autós jelenetet a valóságban is megcsináltak, a számítógépes trükköket csak arra használták, hogy eltüntessék a kameraállványokat és az egyéb, forgatáshoz szükséges apróságokat. Még az autó hátuljából előtörő lángnyelv is valódi. Olyan, úgynevezett „pod autó”-kat is használtak a forgatáson, amelyeket a kaszkadőr a tetőn ülve vezetett, miközben a vezetőülésben ülő színészeket vette a kamera. A sportkocsiknak többször is le kellett ugratnia az egyik jelenetben 68 lépcsőn, amit meglepően jól viseltek, mindössze egyszer lazult le egy cső az egyikről.

Így készültek a Spectre autós jelenetei

Bond a Spectre-ben egy Aston Martin DB10 volánja mögött akarja elkapni Mr. Hinxet, aki a Jaguar C-X75-tel próbál kereket oldani. Kis túlzással elmondhatjuk, hogy két sosem volt, sosem lesz autóval próbálják becsalogatni a nézőket a moziba, hiszen az Aston Martin már tavasszal közölte: mindössze tíz darabot gyárt a DB10-ből, kizárólag a film forgatásához.

A DB10-nek csak a formája modern, a technikája régi

A brit gyártó a Spectre alkotóival közösen leplezte le az új Bond-autót még 2014 decemberében. Eredetileg a 2016-ban bemutatkozó DB11-est szánták a filmbe, de amikor Sam Mendes rendező meglátott egy vázlatos rajzot az Aston Martin formatervezési központjában, akkor eldöntötte, hogy neki ez a kocsi kell. A grafikán a V8 Vantage 2017-ben érkező utódjának vázlata volt látható, a rajz alapján mindössze 5 hónap alatt készítettek működő autókat a forgatásra – ez volt az első eset a filmsorozat történetében, hogy Bond autóját kizárólag a film kedvéért készítették el.

A DB10-ből az elmaradhatatlan kütyük sem hiányoznakForrás: Columbia Pictures

Csak a forma volt egyedi, a motortérben a V8 Vantage 4,7 literes, 430 lóerős motorja dohogott, de az alváz és a kézi váltó – amihez szintén Mendes ragaszkodott – is a régi modellből származott. A DB10 fogadtatása ettől függetlenül több okból is rendkívül fontos az Aston Martinnak. Egyrészt ezzel a kocsival ünnepli az Aston a Bond-filmekkel való együttműködésének 50. évét, másrészt ez a kocsi mutatja meg, hogy a közeljövőben érkező új gaydoni típusoktól milyen formanyelvre számíthatunk.

A Jaguar sem hétköznapi

A filmhez használt Jaguar C-X75-ösök csak a formájukban hasonlítottak az eredeti, 2010-es tanulmányautóraForrás: Jaguar Land Rover

A kizárólag a Spectre-hez gyártott új Astonnak egyébként egy eddig szintén egyedi kocsival kell felvennie a versenyt. A Jaguar C-X75 tanulmánymodell még 2010-ben mutatkozott be a Párizsi Autószalonon: ezzel ünnepelte a márka a hetvenötödik születésnapját. A kocsi minden kerekét egy-egy 194 lóerős villanymotor hajtotta, az áramot pedig két gázturbina állította elő. 2013 és 2015 között 250 darab legyártását tervezte a Jaguar az átalakított, gázturbinák helyett 1,6-os turbós benzinmotor-generátort használó konnektoros hibrid változatból.

A forma látványos, kár, hogy sosem kerül gyártásbaForrás: Jaguar Land Rover

De hiába volt ígéretes a villanymotorok által termelt 780 lóerő és az 1600 Nm-es nyomaték, a Jaguar Land Rover (JLR) tulajdonosa, az indiai Tata konszern 2012-ben közölte; a gazdasági válság miatt letesz a csillagászati árú modell megépítéséről. A forgatás során használt hét példány csak kívülről hasonlított az eredeti tanulmányra, műszakilag azonban semmi közük nem volt hozzá: a bonyolult hibrid technika helyett a Jaguar 550 lóerős V8-as kompresszoros motorja hajtotta őket.

Nem a C-X75 az egyetlen Jaguar Land Rover a filmben

Az osztrák Alpokban játszódó havas jelenethez négy Range Rover Sport SVR-t és tíz Land Rover Defendert is használtak. Előbbiek teljesen szériaállapotúak voltak a tetőre tett reflektorokat és a hógumikat leszámítva, a Defendereket viszont rendesen átalakították, hogy beférjenek alájuk a 37 (!) colos kerekek.

A Spectre-ben szereplő Jaguar Land Rover termékekForrás: Jaguar Land Rover

A Bond-filmekben a Jaguaroknak általában negatív szerep jut; a 2002-es Halj meg máskor-ban a főgonosz jobbkeze vezetett egy XKR-t, a Casino Royale-ban a rejtélyes Le Chiffre és Mr. White ült az XJ volánja mögé, A Quantum csendjé-ben Dominic Greene vezette ugyanezt a modellt. Pozitív karaktert eddig csak az aktuális XJ-generáció szolgált, ez a típus volt M hivatali autója a Skyfall-ban.

A Halj meg máskor jégen használt XKR kabriójaForrás: Jaguar

Régen is az Astonokat preferálta Bond

Ha már a történelemnél tartunk, az első két Bond-filmben még szó sem volt Astonról. Az 1962-es Dr. No és az egy évvel későbbi Oroszországból szeretettel úgy forgott, hogy az előbbiben egy Sunbeam Alpine kabrió, az utóbbiban egy szintén vászontetős Bentley Mark IV jutott az MI5 ügynökének. Az utóbbi azért is érdekes, mert a 3,5 literes kocsi 1935-ben készült, igaz, nem is vett részt semmiféle akcióban a film során, viszont a 007-es regényeket író Ian Fleming több regényben ad Bentley-t a főhősnek, később pedig Aston Martin DB MkIII-at.

James Bond leghíresebb autója, az Aston Martin DB5 számtalan részben szerepelt, de a Skyfall-ban megsemmisültForrás: Aston Martin

Aztán jött 1964, és a Goldfinger-ben már az Aston Martin előző évben piacra dobott DB5 modellje vitte győzelemre az ügynököt, akárcsak a következő évben bemutatott Tűzgolyó-ban. Az ezüstszürke Aston Martin DB5 már a maga idejében is kultuszautó volt – George Harrison is vett például 1965-ben egyet –, de manapság a gyűjtők azokért a példányokért adnak nagy pénzeket, amelyeknek valóban van közük a forgatásokhoz. Ilyen kocsi egy 2006-os aukción tűnt fel utoljára az Egyesült Államokban. Akkor egy magát megnevezni nem kívánó európai gyűjtő 2,09 millió dollárral nyerte a licitháborút.

Már ebből sem hiányoztak Q kütyüi, mint például a golyóálló hátfalForrás: Aston Martin

A cseles kütyükkel (katapultülés, golyóálló hátfal, indexből előbúvó gépágyú, szögszóró és forgatható rendszám) felspécizett DB5-öt Sean Connery és Pierce Brosnan is vezette, a Daniel Craig főszereplésével készült szériának pedig minden részében szerepelt. Valószínűnek tűnik azonban, hogy Bond többé nem ül a DB5 volánja mögé, miután az autó az előző filmben, a Skyfall-ban „harc közben elesett”; a Javier Bardem által játszott főgonosz utasítására felrobbantott kocsival lezárult egy korszak a Bond-filmek történetében.

Sean Connery nem fért be a Toyota 2000 GT kupéba, ezért egy kabriót készítettek a filmhezForrás: Toyota

A sorozat ötödik tagja, a Csak kétszer élsz (1967) igazi ritkasággal szolgált. Mivel a forgatás jórészt Japánban zajlott, jöhetett a Toyota 2000 GT, amiből összesen 351-et gyártottak, úgyhogy ritkább, mint a DB5. A kupéban azonban nemigen fért el a magas termetű Sean Connery, ezért a Toyota készített neki egy egyedi kabrió kivitelt.

Olcsó autók is kaptak szerepet

A sorozat Őfelsége titkosszolgálatában (1969) című darabjában jelent meg először az Aston Martin DBS a filmvásznon, de ezt követően a filmsorozat három részében is amerikai modellek következtek: Mercury Cougar XR-7, Ford Mustang Mach 1, valamint egy 1974-es AMC Hornet. De tegyük szívünkre a kezünket, ezek nem a királynő ügynökéhez méltó kocsik, akárcsak a később feltűnt Citroën 2 CV meg a Renault 11-es.

A legendás tengeralattjáró Lotus már Elon Musk tulajdonában vanForrás: Lotus

Annál inkább az a Lotus Esprit, ami az 1977-es A kém, aki szeretett engem-ben és a négy évvel későbbi Szigorúan bizalmas-ban tűnt fel, előbbinek egy jelenetében még tengeralattjáróvá is átalakult. Aztán ’87-ben jött az Aston Martin V8 Vantage (Halálos rémületben), de az Aranyszem (1995) és a két évvel későbbi A holnap markában visszahozta a klasszikus DB5-öt. Igaz, az előbbiben James Bond BMW Z3 Roadstert, az utóbbiban pedig BMW 750iL-t is vezet, utóbbit telefonos távirányítással. A BMW Z8 pedig a ’99-es A világ nem elég szereplője volt.

Pierce Brosnan a BMW-k után Aston Martin Vanquishre váltottForrás: Aston Martin

A 21. század azonban már egyértelműen az Aston Martiné: a sorozat filmjeiben sorra jelenik meg a V12 Vanquish (Halj meg máskor), a DBS (Casino Royale, A Quantum csendje), valamint a klasszikus DB5 Casino Royale-ban és a Skyfall-ban.

A James Bond-filmek autóiról szóló részletes cikkünk itt olvasható.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK