Bevetésre készen állnak az új fix traffipaxok

új traffipax
Vágólapra másolva!
Jövőre az eddigiekhez képest drákói szigorra készülhetnek Magyarországon a gyorshajtók: 62-szeresére nő a fix sebességmérők száma. Rendőrségi adatok alapján bemutatjuk, pontosan hová telepítették a nemsokára éles üzemben mérő kamerákat.
Vágólapra másolva!

Négy év leforgása alatt 539-ről 216 ezerre csökkent a közigazgatási (vagyis az objektív felelősség elve alapján kiállított) bírságok száma, emiatt 18,8 milliárd helyett tavaly alig 7,3 milliárd forintra tudta megbüntetni a rendőrség a szabálytalan, mindenekelőtt gyorshajtó autósokat. Ennek egyszerű oka volt: elhasználódott és foghíjas lett a traffipaxok állománya, így ritkábbak lettek a mérések.

Először a 160 hordozható kamerát üzemelték be, de a gyorshajtáson kívüli szabálysértések rögzítése még késik Fotó: Marton Szilvia - Origo

Idén viszont fordulópont következik, hosszas tesztüzem után hadrendbe állt a 160 új, hordozható szupertraffipax. Ezek autóból vagy háromlábú állványról, sőt, éjszaka és automata üzemmódban is tudnak mérni, ráadásul a gyorshajtás mellett nemsokára az egyéb szabálysértéseket (például záróvonal átlépését, kézből telefonálást vagy bekötetlen biztonsági övet) is meg tudják örökíteni.

Hétpecsétes titok, mikor élesítik

De a java csak jövőre jön, amikor 134 helyszínen összesen 365 fix telepítésű sebességmérő – és később szintén további funkciókkal is felprogramozható – kamerát fognak beüzemelni a meglévő hat mellé.

Mostanra mind a helyére került, és tesztelik őket,

de a rendőrség még nem árulta el, hogy idén elindul-e a sárga csekkek postázása, bár erre kevés az esély. „Időben tájékoztatást adunk az élesítés időpontjáról” – hangsúlyozzák, és addig is mindenkit arra kérnek, tartsa be a KRESZ szabályait.

Íme, az új traffipax. A legtöbbször saját fémállványra kerül, minden sávot külön kamera figyel. Reméljük, nemsokára a lopott autók felismerése funkciót is aktiválják Forrás: Kismartoni András - Origo

Lássuk, mi az, amit eddig tudunk a fix traffipaxokról, hivatalos nevükön komplex közúti ellenőrző pontokról. Először is a pontos helyszíneket, miután a rendőrség részletenként, két-három megyés csomagokban kiadta a telepítési pontok listáját. Korábban sok online újság és közösségi oldal (például a Waze és a Traffi Hunter) készített már országos térképet felhasználói bejelentések alapján, de ezekkel van egy alapvető probléma.

Az autósok minden kamerát traffipaxnak néznek,

legyen matrica-ellenőrző vagy forgalomfigyelő, hatósági segítség nélkül azonban nem könnyű százszázalékosan ellenőrizni a funkciójukat. Éppen ezért a rendőrséghez fordultunk, és most megkaptuk a koordináták teljes listáját, ami alapján elkészítettük a traffipaxok országos térképét.

Alig lesz traffipax Budapesten

Látszik, hogy egyetlen megye sem maradt ki a szórásból, viszont a Dunántúlon valamivel nagyobb lesz a traffipaxok sűrűsége, mint a Duna–Tisza közén vagy a Tiszántúlon, leszámítva a nagyvárosok (Szeged, Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc) környékét. Budapesten kizárólag az M3, az M5 és az M1–M7 autópályák bevezető szakaszaira kerülnek ki a kamerák, a belvárosi szakaszokon és a hidakon meglepő módon nem lesz állandó ellenőrzés.

Ha a kinagyított térképen a traffipax ikonra kattint, bővebb információk jelennek meg a helyszínről.

Ellentmond a várakozásoknak, hogy a sztrádákon és autóutakon nem lesz lépten-nyomon kontroll, az M3-ason összesen három, az M7-esen és az M2-esen pedig egy-egy helyszínre telepítik őket, természetesen oldalanként. Mivel a meglévő hat fix traffipax zöme (folyamatosan más-más dobozba rejtve) eleve az M1-esen működik, oda nem is kerül az új eszközökből, és a pár helyen már szintén bekamerázott M0-sra sem kerül belőlük. Meglepő viszont, hogy a traffipaxszűz M5-ös és az M6-os is kimarad az ellenőrzésből.

Régi traffipax Tatánál. Az M1-esen négy működik, de több üres doboz is van, és sosem lehet tudni, melyikből mérnek. Kettőt az M0-sra is telepítettek, mindegyik készülék megmarad Forrás: MTI/Füzesi Ferenc

Annál több helyen kerülnek viszont egy, két- vagy helyenként három számjegyű főutakra, elég nagy arányban belterületre, ahol 50-es korlátozás van érvényben. Ha ismerjük a közigazgatási bírságok sebességhatárait, nem nehéz megfejteni az okát: ilyen helyeken a leggyakoribb a gyorshajtás.

Autópályán kevesen mennek tartósan 150 felett,

lakott területen vagy a bevezetőkön viszont nagyobb arányban fordul elő sebességtúllépés, főleg a kereszteződések miatti korlátozásoknál vagy városhatárnál.

Uniós ajándék termeli a bírságokat

A kisebb túllépésekért (például autópályán a 150 km/h alattiakért) arányaiban ritkán szabnak ki helyszíni bírságokat, és ezek összege is alacsony, a Vezess.hu információi szerint átlagosan 9178 forint. Eközben az automatikusan kiszabott és postázott, a tulajdonosokon mindenképpen behajtható közigazgatási büntetések összege átlagosan 34 393 forint, miután a tét eleve 30 ezres összegről indul.

A 30 ezres bírságok jelentős túllépéstől indulnak. A mérési hibahatártól a közigazgatási bírságok sebességhatáráig, például lakott területen 50 helyett 64 km/h-nál csak helyszíni bírságot lehet kiszabni Forrás: Origo

Természetesen a rendőrség nem a maximalizált pénzbehajtással indokolja a fix ellenőrzési pontok helyének megválasztását, bár tény, hogy az összes szupertraffipaxot magában foglaló Véda-rendszer 14 milliárd forintos költségét az Európai Unió állta,

a bevételek pedig a magyar államot illetik meg.

Az OFRK hangsúlyozza, hogy az elrettentéssel és a szabályok betartatásával a balesetek számának csökkenése a cél, amire szintén EU-s vállalásaink vannak.

Több a baleset, mert egyre többet autózunk. Sokkal olcsóbb lett a benzin Forrás: MTI

2020-ig a felére kell csökkenteni a személysérüléses balesetek számát a 2011-es számhoz képest, de tavaly óta megfordult a tendencia, ismét többen lettek áldozatok. Ezt persze nem lehet közvetlenül összefüggésbe hozni azzal, hogy kevesebb volt a traffipax – egyszerűen olcsóbb lett az üzemanyag, többet autózunk. A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint az idei első három negyedévben 3,3 százalékkal több benzin és 12,8 százalékkal több gázolaj fogyott, mint tavaly ilyenkor.

Bonyodalmak a helyszínválasztásnál

De vajon milyen szempontok alapján választotta ki a kamerák helyét a rendőrség? Hangsúlyozzák, hogy

figyelik a baleseti statisztikákat, és a gócpontokra fókuszálnak az ellenőrzéssel,

ám az igyekezetet néha váratlan körülmények akadályozzák. Korábbi interjúnkban Jámbor István alezredes elárulta, hogy a telepítésnél gondok voltak az infrastruktúrával, talán a hatóság maga is meglepődött, milyen bürokratikus akadályokkal kell itt mindenkinek megküzdenie.

Egyre kevesebb helyszíni ellenőrzésre lesz szükség, gondolhatnánk. De még ha egyéb szabálysértéseket (például kézből telefonálást) is rögzítenek majd a kamerák, az ittas vezetőket biztosan nem fogják tudni kiszűrni Fotó: Marton Szilvia - Origo

Szintén szigorú megkötés volt, hogy olyan útszakaszra nem telepíthetnek uniós finanszírozású fix kamerát, amire korábban bármilyen közlekedésbiztonsági fejlesztés (például egy kereszteződés átépítése miatt) már kiadtak EU-s támogatást. Az ilyen helyszíneken csak hordozható kamerákkal lehet vadászni a száguldozókra. Igaz, aki résen van, a Police.hu infóit naponta átfutva vagy a felhasználói bejelentéseket is megjelenítő közösségi alkalmazásokkal felkészülhet azért a meglepetésekre.

Aki nyitott szemmel autózik, látni fog egy táblát

Még egyszerűbb lesz kivédeni azt, hogy figyelmetlenségből belefussunk majd a fix traffipaxokba. Természetesen a saját lakóhelye körül mindenki hamar ki fogja ismerni őket, és új helyeket felfedezve is csak azok száguldanak majd át a fémkapuk alatt, akik nagyon elbambulnak. A nyugati gyakorlattal ellentétben ugyanis

Magyarországon minden fix sebességmérőt előre kell jelezni

Traffic Control feliratú táblákkal, bár a rendőrségnek nagy mozgástere van abban, hogy hol szúrja le a táblát az út mellé.

Minden fix traffipax elé ki kell tenni ezt a táblát. Amikor hordozhatóval ellenőriznek, nem kötelező, inkább csak nagyobb razziáknál használják Fotó: Marton Szilvia - Origo

Jámbor úr ígérete szerint az ámokfutókat kivéve mindenkinek lesz ideje lassítani, bár sok minden múlik a vezető reakcióidején és a fékeken. Míg a mobil szupertraffipaxok mind lézeresek és akár 600 méterre is ellátnak (vagyis már késő lassítani, amikor megláttuk), addig

az új fixek egytől egyig radarosak lesznek.

Ezt azt jelenti, hogy tényleg csak közelre mérnek, akinek pedig még ez is kevés, radardetektorral jelezheti előre őket – ami legálisan használható, ellentétben a lézerblokkolóval.