Nem az ördög műve a négy évszakos gumi

2015.12.07. 15:22

Az All season feliratú abroncs az utóbbi időkig csodabogárnak számított a piacon, mintha senkinek sem lenne igazán jó. Erről mesélhetnének a sokáig ilyen abroncsokon száguldó mentősök is, ugyanakkor az elmúlt időszakban egyre több autóstól lehet elégedett véleményeket is hallani. Úgy tűnik, végre komolyabban veszik a gumigyártók ezt a szegmenst, de szűkös a kínálat, és nincsenek csodák.

Hosszú időn át szentírásnak számított a vélemény, hogy a négy évszakos gumikkal sem nyáron, sem télen nem érdemes útnak indulni. Míg melegben a magasabb fogyasztást és gyorsabb kopást rótták fel nekik, addig zimankóban a gyenge teljesítményt hóban-fagyban, ami a gumitípus létjogosultságát kérdőjelezte meg. Csak pizzából jó a négy évszakos? A válaszhoz lássuk először az abroncs sajátosságait. 

Évente két kerékcserét meg lehet spórolni a négy évszakosokkal. De időnként akkor is el kell látogatni a gumishoz centríroztatni és felcserélni az elsőket és a hátsókatForrás: RIA Novosti/RIA Novosti/Igor Zarembo

Első, döntő tulajdonsága maga az abroncs különleges anyaga: jóval puhább keverékből készül, mint a nyári gumi, azért, hogy a 7 Celsius-fokosnál hidegebb útfelületen is mutasson némi tapadási hajlamot. Csakhogy a puhább textúra azzal jár, hogy az abroncs kopófelülete jóval hamarabb válik semmivé, mint a nyári gumié, hiszen a négy évszakost nyáron sem cseréljük át. 

Szeszélyes évszakok

Logikus, hogy a másik fontos jellemző a gumi mintázata. A nyári gumik blokkjai (így nevezik a futófelületet alkotó, egymástól árkokkal elhatárolt részeket) telítettek, és nagyobb tapadási-felfekvési felületet adnak, éppen azért, hogy száraz, meleg időben erős kapcsolat legyen az útfelület és a gumiabroncs között. Persze mivel eső nyáron is lehet, a blokkokat elválasztó hosszanti és keresztirányú barázdák sem maradnak feladat nélkül: ezek szaggatják fel és vezetik el a futófelület alá kerülő vízréteget, hogy megakadályozzák a vízen futás (aquaplaning) veszedelmét. 

Íme, a négy évszakos Michelin CrossClimate futófelülete. Jól látszanak a középről induló, széles vízelvezető barázdák – ezeknek a nyári záporok mellett a hóval is meg kell küzdeniükForrás: Michelin

A téli gumikon a blokkok felülete a nyáriéval ellentétben nem homogén, apró lamellák tagolják, hogy a fékezőerőt hatékonyabban útra lehessen vinni. A blokkok közt mély és széles árkok vannak, ezek feladata minél gyorsabban kivezetni a bármilyen halmazállapotú csapadékot a futófelület alól. A téli gumi anyaga a nyáriénál jóval puhább, ami szintén a tapadást szolgálja. 

Nem büntet érte az osztrák rendőr

A négy évszakos gumi tehát a szezonális abroncsok tulajdonságait ötvözi: mintázata a téliét veszi kölcsön, a gumikeverék szilikáttartalma pedig a nyáriéhoz áll közelebb. A köpeny oldalán pedig az „all season” felirat mellett falevél, hópihe, napocska és eső piktogramja látható. Egyes gyártók az M+S jelölést is alkalmazzák rajta  (mud plus snow – sár és hó), ez amiatt is fontos, hogy elfogadják olyan országokban is, ahol a hideg hónapokban előírás a téli gumiabroncsok használata, különben büntet a rendőr, vagy balesetnél nem fizet a biztosító. 

Aki rendszeresen jár ilyen utakon, az biztosan jobban jár a téli gumival. Tartós hótakaróra ugyanakkor az elmúlt években viszonylag kevés példa volt a magyarországi városokbanForrás: Michelin

Magyarországon nincs ilyen kötelezettség, csak az 1,6 milliméteres profilmélységet írják elő, de hidegben legalább 4 millimétert javasolnak a szakértők. Hiába van persze hópiheszimbólum, a gumitesztek (például ADAC) szerint a négy évszakos abroncsok rosszabbul teljesítenek havon és jégen, mint a téliek. Meglepő viszont, hogy a vizet néha jobban el tudják vezetni. Néhány év alatt sokat fejlődtek a tulajdonságaik, de továbbra is csak a márkásak tudnak labdába rúgni a teszteken.

Kevesen keresik a speciális gumit

Elmentünk a dunakeszi Michelin-gumiszervizbe, ahol a szerelőket faggattuk a négy évszakos gumikkal szerzett tapasztalataikról. Kérdésünkre adott első reakciójuk a fejcsóválás volt: ma nagyon ritka, hogy valaki itthon négy évszakost rakasson fel az autójára.  Pesti Tamás műhelyében talán két éve vásárolt ilyen szettet egy audis ügyfél, ő kifejezetten ehhez a fajta abroncshoz ragaszkodott. Azt tapasztalta, hogy rendszeres felvidéki útjain télen, havas körülmények között a télinél jóval kevésbé állta meg a helyét ez a fajta gumi – de ha nem volt túl nagy a hó, akkor nem volt baj vele. 

A Hankook rácalmási gyárában is készülnek négy évszakos abroncsokForrás: Hankook

Egy elgondolkodtató megfigyelést is megosztották velünk: az egyik szerelő öt éve télen-nyáron, mindennap téli gumiszettel jár, viszonylag rövid: húsz-harminc kilométeres szakaszokon. Szerinte, amíg a gumi nem melegszik be, a puhább keverék miatt adódó nyikorgástól eltekintve teljesen jó nyáron is – minimálisan kopik többet, mint a nyári. Más kérdés, hogy mennyire kiszámítható a tapadása, úgyhogy ezt a megoldást alapvetően senkinek sem ajánljuk. 

Az itthoni időjárási viszonyok között télen főleg a vízkiszorítás számít, ebben jók a négy évszakosak. Ám a nyári használat miatt nagyon kell figyelni a kopásra, főleg, hogy ritkán látja gumis az abroncsokat – így könnyű kopott profillal nekivágni a következő télnekForrás: Police.hu

Ha valaki négy évszakos gumit vásárolna, annak nem lesz túl egyszerű dolga: a nagykerek nem tartanak túl széles választékot belőlük, sőt, ez a fajta már-már hiánycikknek tekinthető. Ha pedig van, akkor átlagosan egyharmadával drágább a szokványos típusoknál.  Az olcsó, internetről rendelhető, kínai négy évszakos abroncsok ráadásul speciális meglepetéssel szolgálhatnak. Előfordul, hogy a gumi oldalfalán ott virít a téli használatra utaló piktogram, miközben a futófelület egyáltalán nem mutatja a téli mintázatra jellemző sajátosságokat. 

Forrás: Origo
Olcsó alternatíva: a használt gumi
Egy új és egy használt, jó állapotú gumiszett árának különbsége sokszor éppen akkora, hogy már észrevehetően enyhíti a családi költségvetés pénzszomját. A gumiszervizek is érzik az igényt, ezért tartanak a gyakori méretekből egy-egy használt, de még működőképes szettet. Ezeket vállalható állapotban az újak árának körülbelül legalább feléért, de inkább kétharmadáért lehet megvenni.

Az olcsók gyanúsak, a magyar rögvalóság ugyanis a kopóréteg teljes kihasználására játszik. Itthoni forrásból rendszerint akkor van ilyen gumi, ha eredeti viselője totálkáros lett, esetleg nepper kezére került, aki lecseréli a még használható gumiszettet szedett-vetettre, hogy így jusson extra bevételhez egy autó adásvételén. És persze nagy számban ott vannak az eladás után megmaradt komplett téli-nyári szettek is.

A németországi hulladékudvarok rendszeresen felbukkanó színfoltja a szakadt furgonnal érkező nagy bajuszú kelet-európai lomis, aki ingyen vagy pár euróért elviszi az ott már levetettnek számító két-három éves gumiszetteket. Itthon aztán jellemzően dunántúli kereskedő famíliák hirdetik a zsákmányt az interneten, néha egész jó vételeket is ki lehet fogni náluk. 

Mindenesetre, ha használtat vennénk, mindenképpen ellenőrizzük a futófelületet, rendellenes kopások után kutatva, simítsuk végig belülről is az abroncsot, hogy észrevegyük, volt-e javítva, és nézzük meg a DOT-számot is. Például a 0945 azt jelenti, hogy az adott abroncsot a 2009-es év 45. hetében gyártották. Nem mindenki tud szemre profilmélységet saccolni, ilyenkor segít egy fillérekért beszerezhető műanyag tolómérő, vagy ha más nincs, egy pénzérme.

Amerikában ilyennel árulják az autókat 

Az európai országok téligumi-használatáról készített felmérések szerint a hat legnépesebb európai ország (Törökországgal együtt) autósainak 60 százaléka egész évben nyári gumit használ, míg 5 százalékuk télen-nyáron téli gumival fut. Az Egyesült Államokban más szemlélet uralkodik. Ott az új autókat kötelezően négy évszakos gumikkal kell forgalomba helyezni, aztán a tulajdonos döntheti el, mennyire szeretne alkalmazkodni az időjárási viszonyokhoz. 

Energiatanúsítvány, mint a hűtőszekrényeken: az új gumik matricáiról leolvashatjuk, menniye zajosak és takarékosakGoodYear

A tengerentúli, drákóian szigorú közlekedési szabályok mindenesetre a négy évszakos abroncsok malmára hajtják a vizet – jó eséllyel nem sodorják veszélybe a sebességhatárokat betartó sofőrt. Általában az itthoni gumisok is azt tanácsolják, hogy olyanok válasszák, akik sportos vezetési stílus helyett higgadtan közlekednek télen,  és nem indulnak rendszeresen hosszú (külföldi) utakra. 

Összességében a kombinált gumi ötlete nem eretnekség – ha jobban belegondolunk, csupán visszatérés az évtizedekkel ezelőtti metódushoz, amikor mindenki négy évszakost használt, csak akkor még nem így hívták (persze a mintázat meg az anyag is teljesen más volt akkoriban).

Régen minden gumi négy évszakos volt

Magyarország éghajlati viszonyai között, az utóbbi évek enyhe teleit figyelembe véve a nem túl sokat autózóknak ésszerű választás lehet, ha a tulajdonos az évente négy-öt napig tartó havas időszakot hajlandó tömegközlekedéssel átvészelni. A ritkán használt kocsikra kevésbé öregszik rá, mint két garnitúra gumi, de aki hegyvidéken jár rendszeresen, inkább két szettben gondolkodjon. 

Alapszabály, hogy a kopott guminál bármilyen új jobb, tíz év felett pedig mindegyik felejtős. Régen nem volt téli-nyári váltás, a vizesen eleve csúszós macskaköves utakon vékonyka diagonál abroncsokkal jártakForrás: Origo

Gyakori tapasztalat, hogy a dombos vidéken lakó, hókotrót szökőévente egyszer látó autósok terepjárót vagy 4x4-es autót választanak. Csúszós úton elindulva meggyőző az összkerékhajtás, és olyan helyekre is fel lehet jutni, ahová egy mezei autóval esély sem lenne,  ám onnan le is kell jutni valahogy.  Márpedig fékezésnél vagy kanyarodáskor hamar kiderül, hogy a nyári vagy a négy évszakos gumi nem tapad rendesen, még akkor sem, ha kombinált terepes-országúti (all terrain). 

Forrás: MTI/H. Szabó Sándor
Most akkor megéri, vagy nem?
Bár ötévenkénti váltásról beszélnek sokan, egy átlagos magyar autós bizony sokszor csak hat-nyolc évente költ új gumiszettre. Megnéztük, hogy átlagos futásteljesítmény mellett mi éri meg jobban: az évszakonként csere, vagy a négy évszakos. Úgy számoltunk, hogy a négy évszakos szett öt év alatt nullára íródik, az árakat netes árkalkulátor adta, és a legolcsóbbakat vettük, szállítási költség nélkül.

A négy évszakos gumi teljes költsége, ha az összehasonlítás kedvéért a francia gyártó kínálatából választunk, a következőképpen alakul. A Michelin CrossClimate 195/65 R15 95V ára 20 325 forint/darab. Négy ilyen gumi egyszeri felszereléssel (darabonként 1250 forintos szelepcserével és centrírozással együtt) 86 300 forint.

Váltott abroncsoknál összetettebb a képlet. Nyári guminak ott a Michelin Energy Saver GRNX 195/65 R15 91T, darabonként 17 000 forintért. Ez összesen 68 000 forint, és szezononként  6000 az átszerelés. Ez esetben a téli gumi Michelin Alpin A5 195/65 R15 91T, 17 500 forint/darab áron. A szett itt 70 000 forint plusz felrakás. Hat év alatt, évi tízezer forint csereköltséggel számítva, a téli-nyári cserebere ára úgy, hogy év közben egyszer sem hibáztunk: 198 000 forint. Ez több mint kétszer annyi, mint a négy évszakos költsége. 

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy akinek esze van, körülnéz egy apróhirdetési oldalon, és a téli gumijaihoz vásárol négy jó állapotú, használt lemezfelnit, mondjuk darabját 7000 forinért. Ez összesen 28 000 forint kiadás, viszont akár otthon is elvégezhető a csere, így lejön az átszerelések 60 000 forintos költsége. Ezzel a téli-nyári külön gumiszett használata 166 000 forintra csökken.

Így körülbelül nyolcvanezerrel magasabb költségnél járunk, mint a négy évszakosnál, viszont ha szakszerűen (felfújt állapotban, hűvös, árnyékos helyen, letakarítva, néha gumiápolóval átfújva) tároljuk az éppen pihenő garnitúrát, akkor átlagos futás mellett több mint másfélszer addig fog elfutni, mint az egész évben alkalmazható gumi. Hosszú távon tehát jó befektetés a váltogatott szett.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK