Jövőre megdől minden autós sebességrekord

Bugatti Veyron
Vágólapra másolva!
A szériagyártmányok között a vadonatúj Bugatti Chiron, az egyedi prototípusok között pedig a sugár- és rakétahajtású brit szuperjármű, a Bloodhound SSC, azaz a Véreb a leggyorsabb autó cím várományosa 2016-ban.
Vágólapra másolva!

A leggyorsabb autók táborát alapvetően kétfelé kell osztani: a szériaautókéra és az épített prototípusokéra. A Rekordok Könyvét kiadó Guinness definíciója szerint a szériaautó olyan jármű,

  • amit azért gyártanak, hogy magánvásárlóknak értékesítsék, akik személyes használat céljából vezetik majd
  • amiből legalább 20 példányt épített az eredeti gyártója (vagyis nem egy tuningcég), és azt új állapotában nyilvánosan értékesítette
  • ami részt vehet a közúti forgalomban, rendszámot kaphat azokon a piacokon, ahol értékesítik, mert megfelel minden olyan tesztnek, ami ezt a besorolást garantálja.
2010 óta a Bugatti Veyron 16.4 Super Sport a leggyorsabb szériaautó Forrás: Bugatti

A végsebességet az adott tesztpályán mindkét irányban meg kell mérni, hogy semlegesítsék a hátszélből és az út lejtéséből fakadó előnyöket. A prototípusra nem vonatkoznak szabályok.

A közúton a Veyron a bajnok

Ma a Guinness Rekordok Könyve szerint a világ leggyorsabb autója a Bugatti Veyron 16.4 Super Sport, amely a normál Veyron 16.4 emelt teljesítményű változata. 2010 júliusában Pierre Henri Raphanel, a Bugatti tesztpilótája a Volkswagen Wolfsburg közelében fekvő Ehra-Lessien tesztpályáján a német TÜV és a Guinness rekordhitelesítő bizottsága előtt első próbálkozásra 427,933, a pályán ellenkező irányban haladva pedig 434,211 km/órás sebességre gyorsította az 1200 lóerős francia sportkocsit, amelynek

a hivatalos végsebességet így a kettő átlagában, 431,070 km/órában hitelesítették.

Az SS Ultimate Aero TT 2007-től 2010-ig volt a világ leggyorsabbja Forrás: SSC

Ez az eredmény még a fejlesztőket is meglepte, akik az előzetes számítások szerint 425 km/órás csúcssebességre számítottak. Egyébként már a legelső, 1001 lóerős Bugatti Veyron 16.4 változat is a világ leggyorsabb autójává vált a 2005-ös megjelenésekor a maga 408,47 km/h-s végsebességével, de a rekordját az 1199 lóerős SSC Ultimate Aero TT 412,28 km/h-ra javította 2007-ben. Valószínűleg a Super Sport változat el sem készült volna a Bugattiból, ha nem kell visszaszerezniük a címet.

Elvették, majd visszaadták a címet a Bugattinak

Később kiderült, hogy a különleges Michelin gumikra ható extrém terhelés miatt 415 km/órában korlátozták a 30 darab elkészült Veyron 16.4 Super Sportból 25-nek a végsebességét. 2013-ben ezért megvonta a Guinness a Bugattitól a világ leggyorsabb szériaautója címet, de aztán alapos mérlegelés után mégis visszaadta neki.

Légfék is lassítja a Bugattit Forrás: Bugatti

Külső szakértők bevonásával ugyanis megállapították, hogy az elektronikus leszabályozás nem befolyásolta alapvetően az autó vagy a motorja konstrukcióját. A fő érv az volt a cím visszaadása mellett, hogy a többi 25 autó is képes lenne a 431 km/h-ra, ha kivennék belőlük a leszabályozást.

Kihívók persze akadnak

2014. február közepén az 1244 lóerős Hennessey Venom GT 435,31 km/h sebességet ért el a Kennedy Space Center futópályáján.

Ezzel elvileg megdöntötte a Bugatti rekordját,

azonban a Guinness Rekordok könyvébe mégsem kerülhetett bele, mivel csak egy irányba ment. Természetesen ez nem a sofőrön múlt, ő ment volna a másik irányba is, de a pálya tulajdonosa, a NASA nem adott rá engedélyt.

A világ jelenlegi legerősebb autója, a Hennessey Venom GT a Lotus Exige karosszériáját kapta meg, jelentős átalakításokkal Forrás: Hennessey/Drew Phillips

Persze a Hennessey szerint simán meglett volna a hivatalos rekord, mert csak 5 km/h-s keresztirányú szél fújt. A másik probléma az volt, hogy 20 helyett akkor még csak 16 példányt adtak el a Venom GT-ből. Azóta, 2015 novemberében bemutatták a típus 1451 lóerős, alkohollal üzemelő új változatát is, amely a Hennessey szerint képes elérni a 448 km/h-t, de erre még nincs bizonyíték.

2016-ban jön az új Bugatti másfélezer lóerővel

Még ha igaz is lenne, ez sem lenne elég a Bugatti Veyron utódja ellen, ami Chiron néven mutatkozik majd be a 2016 márciusában, a Genfi Autószalonon. Bár a Veyron sem volt épp gyenge, az utód azonban még tovább feszíti a határokat. Megmarad a nyolcliteres, W16-os motor - aminek kifejlesztésében a magyar Hanula Barna is elévülhetetlen érdemeket szerzett - a négy turbóval együtt, viszont a hajtásláncot hibridesítik egy, a váltóházba épített villanymotorral.

A Chiron formáját a Vision GranTurismo tanulmánnyal előlegezte meg a Bugatti Forrás: Bugatti

Emellett a benzinmotor közvetlen befecskendezést és elektromos turbókat kap, amitől a hajtáslánc összteljesítménye 1500 lóerő lehet.

A Bugatti célja, hogy az összkerékhajtású Chiron végsebessége elérje a 460 km/h-t.

Ez azonban nem lesz könnyű, mivel sem megfelelő gumiabroncsot, sem megfelelő hosszúságú aszfaltozott tesztpályát nem egyszerű találni ekkora sebességhez.

Már nagykorú a sugárhajtású autók rekordja

Tesztelés közben a Thrust SSC Forrás: AFP/By Tim Ockenden

De mi újság a prototípusokkal? A ma is érvényes szárazföldi sebességrekordot a Thrust SSC nevű brit autó tartja, amely 1997. október 15-én 1228 km/h-s sebességet ért el a Fekete Szikla sivatagban, Nevadában. Ezzel

a világ első kerekeken gördülő járműve lett, amely átlépte a hangsebességet (1225 km/h), ráadásul mindkét irányban.

A hangsebesség

A hangsebesség annak függvényében változik, hogy milyen közegben és milyen körülmények között terjednek a hanghullámok. Hétköznapi értelemben a hangsebesség a hangnak a levegőben mért terjedési sebessége, amely a tengerszinten és +15 Celsius fokos hőmérsékleten 1225 km/óra.
Még 10 hónapig a Thrust SSC marad a rekorder Forrás: Castrol

A 16,5 méter hosszú, 3,7 méter széles, és 10,5 tonnát nyomó kocsinak a F-4 Phantom II vadászgépből származó két Rolls-Royce gyártmányú, utánégetős sugárhajtómű biztosított 110 ezer lóerőnyi tolóerőt, másodpercenként 18 liter üzemanyagot fogyasztva, ami

5500 literes fogyasztásnak felel meg 100 kilométeren.

Ez hatszor annyi, mint az egykori Concorde szuperszonikus utasszállító repülőgép fogyasztása teljes tolóerő és terhelés mellett.

2017-ben már az 1000 mérföld/óra lesz a cél

A Thrust SSC-t a Brit Királyi Légierő vadászpilótája, Andy Green vezette, és ő lesz a sofőrje a britek következő rekord-várományos autójának is. 2008-ban jelentették be, hogy a Bloodhound SSC-vel az 1000 mérföld/órás sebességet szeretnék elérni, ami 1609 km/h-t jelent.

Ez közel a harmadával több a korábbi rekordnál, ami a legnagyobb ugrás lenne a szárazföldi sebességrekordok történetében. 350 cég és számtalan magasan képzett mérnök nyolcévnyi megfeszített munkájával idén őszre készült el a Véreb, amelyet 2015. szeptember 23-án mutatták be 8000 érdeklődő előtt Londonban.

Andy Green vadászpilóta jövőre a saját rekordját akarja megdönteni Forrás: AFP/By Tim Ockenden

A Swansea University mérnöki kollégiuma Oubay Hassan és Ken Morgan professzorok vezetésével fejlesztette ki a rendkívüli sebességének legtökéletesebben megfelelő szivarformát. A 13,5 méter hosszú, teletankolva nyolctonnás járműnek három hajtóműve van: a Rolls-Royce EJ200 sugárhajtómű az Eurofighter Typhoon vadászgépből származik, ezen kívül egy egyedi tervezésű, a Nammo által gyártott hibrid rakétát és egy 550 lóerős, kompresszoros Jaguar V8-as motort is tartalmaz, utóbbi csupán a rakéta oxigénszivattyúját hajtja.

180 darab F1-es autó teljesítményét adja le

Bloodhound SSC, azaz a Véreb Forrás: Bloodhound

Együttesen 135 ezer lóerőt termelnek a hajtóművek,

480 km/h-ig a sugárhajtómű, utána pedig a rakéta gyorsítja majd az autót. A tervek szerint az 1600 km/h-t körülbelül 42 másodperc alatt fogja elérni.

Forrás: Bloodhound

A rakéta belsejében a hőmérséklet eléri a 3000 fokot, ami kétszeresre egy vulkán belsejében mérhetőnek. Szintén érdekes, hogy a rakéta 180 decibeles hangereje jócskán meghaladja egy felszálló Boeing 747-es hangerejét. Az elérni kívánt 1000 mérföld/órás (1609 km/h-s) sebességnél a Bloodhoundra 20 tonnányi súrlódási erő hat majd, miközben

egyetlen másodperc alatt 4,5 focipálya hosszát teszi meg.

Az autóépítő csapat sokáig kereste az eseményhez a megfelelő helyszínt, amelyet végül Dél-Afrikában találtak meg, a Hakskeen Pan sivatagban. Azért tartott sokáig a kutatás, mert a tökéletes simaságú pályának 19 kilométer hosszúnak és 3 kilométer szélesnek kell lennie.

A fékezés sem lesz egyszerű

A Bloodhound SSC-t háromféle (légfék, ernyő és hagyományos tárcsa) fék fogja lelassítani: 1600 km/h-nál csak a gázt fogja elvenni Green, aztán 1280 km/h-nál jönnek a 6 tonnányi légellenállást biztosító, hátsó kerék előtt elhelyezett, kihajtható légfékek. 960 km/h-nál nyílik majd az első ernyő, amely 9 tonnányi légellenállást generál, és egy húszméteres kötélhez van rögzítve, hogy a kocsi mögötti turbulenciát elkerülje.

Forrás: Bloodhound

Ha szükséges, 640 km/h-nál Green kinyithat egy második ejtőernyőt is, de a legstabilabb lassulást biztosító tárcsafékeket csak 400 km/h-nál kezdheti használni, különben azok kigyulladnának. Érdekes, hogy a gyulladásveszély miatt nem a nagyteljesítményű autók körében elterjedt kerámia féktárcsát használnak, hanem acélt.

A pilótának gyorsulás közben 2,5, lassulás közben pedig 3 g nehézségi erőt kell majd elviselnie.

A világ első szuperszonikus tévéstúdiója

A Bloodhound SSC nem csupán egy sebességrekorder autó, hanem a világ első szuperszonikus tévéstúdiója is egyben. Nem kevesebb mint 12 kamerát építenek bele, ebből kettőt az utastérbe, amelyek képét a telemetriai adatokkal együtt élőben lehet majd nézni a 2016. október 15-én esedékes rekorddöntési kísérlet közben. A tervek szerint ekkor még „csak” 1280 km/h-ra fognak gyorsulni, ami azonban elég lesz a rekorddöntéshez, az 1600 km/h-t csak 2017-ben szeretnék majd elérni.

A cikk megjelenését a Magyar Telekom támogatja. Az Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.