Bogarasok szervezték a legjobb évbúcsúztató bulit

Szilveszteri autós buli
Vágólapra másolva!
Idén sem maradt el a budapesti veteránautósok év végi összeröffenése. A szokásos helyszínen, a Közlekedési Múzeum előtt a Volgától az NSU-ig sokféle érdekes old- és youngtimer összegyűlt, csak a Nohab dízelmozdony piros orra hiányzott a háttérből.
Vágólapra másolva!

Megszokott díszletek közt, a Városliget szélén, a Közlekedési Múzeum mögötti parkolóban gyülekeztek ma reggel a régi autók kedvelői. A Trabant-Wartburg Klub és a Magyar Bogarasok Klubja által életre hívott szilveszteri autós felvonulást a rendőrség már évek óta nem engedélyezi, ezért helyette elvonulást tartanak a rendezvény résztvevői. Kisebb-nagyobb csoportokban autózgatnak fel-alá város szerte, aztán visszatérnek a bázisként szolgáló városligeti parkolóba.

Veteránminősített Trabant, napellenzővel és pepita ködlámpavédővel Forrás: Prokai Gábor

Egy törzstag biztosan hiányzott az idei találkáról. A múzeum oldalában kiállított Nohab mozdony torzót pár nappal ezelőtt daruval kamionra pakolták, hogy a tapolcai fűtőházhoz szállítsák a többi hat, megmaradt magyarországi svéd kétütemű dízelmozdony kíséretében. A Közlekedési Múzeum felújítása miatt ezentúl ott láthatják a vasútbarátok.

Gyönyörű veterán Rolls-Royce, sárga fényszórókkal Forrás: Prokai Gábor

Azért Nohab híján sem unatkoztunk. Igaz, a több millió forintot érő, FIVA – szintre restaurált autókat telente még ilyen szikrázóan napos időben sem veszik elő a fűtött garázsból, és így a megjelent autók derékhadát a becsületesen karban tartott, hajdani tömegmodellek adták, de látnivaló így is akadt.

Herbie csíkozása és 53-as rajtszáma minden Bogárnak jól áll Forrás: Prokai Gábor

Az első, ami feltűnt - és ez évről-évre inkább így van - hogy egy ilyen hobbirendezvényen manapság már teljesen más jelenti a „veterán autót” mint 10-20 évvel ezelőtt. Akkoriban még mindennapi városképhez tartoztak azok a kocsik, (például a Moszkvicsok, az Opel Kadett A, Renault 4, Citroen GSA) amelyek a kétezres évek közepi „nulla százalékos hitel” , „roncsprémium” és hasonló akciók hatására mára teljesen eltűntek a forgalomból.

Év autója volt a praktikus és kényelmes Renault 16, nem érdemtelenül Forrás: Prokai Gábor

A múzeum előtt látott két legrégebbi autó ennek megfelelően egy 1967-es évjáratú Renault 16-os, illetve egy annál pár évvel idősebb Trabant 600-as kombi volt. A derékhadat a nyolcvanas évek szocialista illetve nyugati autói adták, kiegészülve az évről-évre szervezetten megjelenő Volkswagen Transporter T3-asok csapatával.

Volkswagen T3-sorfal Forrás: Prokai Gábor

A csordában poroszkáló BMW E 36-os kupék pedig az idő könyörtelen múlására figyelmeztettek: bizony, lassan már ezek is youngtimer-korba érnek. Megfigyelhető, hogy a kispénzű hazai régi autó kedvelők elsősorban német autókat: Volkswagen Golfot, Opel Mantát, Ford Sierrát, Mercedes W123-ast választanak kedvtelésük tárgyául, másodsorban pedig szocialista gépeket.

Az M24-es Volga modernizált, nálunk ritka változata, a krómtól roskadozó 3102-es Forrás: Prokai Gábor

Utóbbiak közül láttunk 3102-es Volgát, Zsigák tömegét, Zastavát, Skodát, Trabantokat. Volt amerikai szekció is: Starsky nyomozó nem tudott ugyan eljönni, de küldte maga helyett a piros-fehér Ford Gran Torinót, ami nagyon jól mutatott a Buick Riviera mellett.

Nohab mozdony nincs, amerikai kupétalálkozó viszont van Forrás: Prokai Gábor

Volt még egy-két 200-as és 700-as Volvo, Peugeot 205-ös, Citroen XM, hogy ki ne hagyjuk a találkozó egyetlen Rolls-Royce-át, egy Silver Shadow-t sem. Érdekes színfolt volt a Sülysápról érkezett, ütött-kopott négyütemű Wartburg kombi. Ami izgalmassá tette a kőművészek álomautóját, az a gyári tolótető volt, ami a ritkánál is ritkább a hozzánk importált Touristok esetében.

Nálunk csak a lépcsőshátú Wartburgok voltak kaphatók tolótetővel, a kombik csak más piacra, főleg a helyi NDK-sra kerültek ilyennel Forrás: Prokai Gábor

Kifejezetten izgalmas látnivaló volt a két megjelent NSU is. Az új korukban kifejezetten drágának, finom autónak számító neckarsulmi ékszerdobozokat restaurátoraik: Vavra Zoltán és Cziráki Ferenc hozták ki a rendezvényre. A kis Prinz L4 mostanában kapott újra rendszámot, de nagyobb tesója, az 1000C is úgy nézett ki, mintha legfeljebb egy éve gurult volna le a szalagról.

Zaporozsec? Ó, nem, ez a nyugatnémet NSU-eredeti Forrás: Prokai Gábor

Ezeket az autókat csak vezetni nagyobb öröm, mint nézegetni, nem véletlen, hogy gazdáik az egész napos örömautózást választották évzáró programul. Amikor hazafelé menet egy benzinkútnál ismét találkoztunk a két járgánnyal, elkaptuk, ahogy az egyik sofőr így bujtogatja a másikat: te figyelj, most menjünk még fel Zebegényig, aztán majd meglátjuk. Öröm látni, hogy nem csak garázsban porosodnak a féltve őrzött veteránok.