A Maybach 2002-es újraélesztése nem hozott átütő sikert, az egykori NDK-s sportkocsi, a Melkus visszatérése pedig katasztrofálisra sikeredett, ennek ellenére újabb német márkát porolnak le. Ez nem más, mint az egykor remek autókat készítő Borgward, amihez a cégalapító unokája kínai befektetőkkel alapított közös céget. Ennek múltjáról és jövőjéről itt olvashat bővebben.
Míg 2014-ben egy régi Isabellával és sok hihetetlen tervvel parádézott a márka, addig a tavalyi Frankfurti Autószalonra már egy kész szabadidőautót hoztak, a BX-7-et.
Ezt nullszériában már el is kezdték gyártani Kínában,
később az ígéretek szerint Németországban is megindul a termelés. Idén március elejére pedig megérkezett a kisebbik, VW Tiguan méretű terepjáró, a BX-5 is.
A közel 4,5 méteres, szériaközeli újdonság megkapta a jellegzetes, függőleges pálcákkal osztott hűtőrácsot, hátulról viszont kicsit a Porsche Macanra hasonlít, összességében pedig a modern formatervet szinte bármelyik másik mai gyártó palettáján el tudnánk képzelni.
A dizájnhoz hasonlóan a technika is német munka,
és az online fedélzeti szórakoztató elektronikától az átfogó vezetéssegítő rendszerekig minden innovációt felvonultat, amin más gyárak már évtizedek óta dolgoznak.
Még meglepőbb, amit hajtásláncból kínálnak. Míg a nagyobbik BX-7-et új kétliteres turbómotorral gyártják, addig a BX-5-höz egy vadiúj 1,4-es, szintén feltöltött benzinest húztak elő a bűvészkalapból. És ezzel nincs vége: a 143 lóerős négyhengeresen kívül egy 85 kilowattos (115 lóerős) villanymotor is beszáll a hajtásba, a fékenegria-visszanyerés mellett konnektorról is tölthető lítium-ion akksikról állítólag 55 kilométert is meg tud tenni károsanyag-kibocsátás nélkül.
Akárhogy nézzük, a Borgward megalkotott egy plug-in hibridet a semmiből, és dízel változatokat később sem tervez, tisztán elektromosakat viszont igen, legalább 250 kilométeres hatótávval. Ha pedig már így lendületbe jöttek,
egy érdekes, sportos tanulmányautót megalkottak,
BX6 TS (Touring Sport) néven. Alighanem ez a kupésan csapott farú, a BMW X4/X6 receptjét követő SUV sem fog raktárban porosodni, hanem utcai változatként is debütál, jó eséllyel a legalább 350 lóerős rendszerteljesítményű plug-in hibrid hajtással.
Először Kínában, majd a tervek szerint Dél-Amerikában indul a BX-7, majd a BX-5 forgalmazása, és a kényes európai piacra csak a finomhangolások és az esetleges gyermekbetegségek kikúrálása után, legkorábban 2017-ben érkezik meg. A befektető a korábbi cikkünkben bemutatott Qoros receptjét követve szigorúan ellenőrzött minőségben, nagynevű európai tervezőket leigazolva honosítaná meg a kínai autókat Európában, de sikeresebb lehet nála azzal, hogy a német márkanevet (és nyugati piacra az ottani gyártást) is hajlandó megfizetni.