A Skodák új generációja érezhetően elegánsabb, szebben kidolgozott, és főleg jobban felszerelt irányba mozdult el. Bár még most sem nevezhető drágának a modellsor, az első szériás Octavia emlékezetes olcsósága mára minden értelemben a múlté:
Mladá Boleslávból komoly autók jönnek, komoly vevőknek.
Véget értek a Yetivel és Roomsterrel is fémjelzett, kicsit bohókás idők.
A gyökereket persze nem felejtette el a VW cseh leánya, és hogy ne váljon németebbé a németnél, a szigorú, szögletes formákat ügyes, praktikus ötletekkel keverik – ezekből sokat megismerhettünk például az aktuális Octaviában is. Így aztán nincs mit csodálkozni azon, hogy a Skoda első nagy SUV-ja pont olyan, mint amilyennek a rokonsága alapján gondolnánk – tágas, és tele van okossággal.
Hogy mekkora lesz az újdonság, arra a nevéből következtethettünk volna, hiszen az alaszkai kodiak a világ legnagyobb testű barnamedvéje. Ennek ellenére meglepetésként ért a reptéri parkolóban megpillantva, hogy milyen nagy is a Kodiaq élőben. Bár oldalról akár korábbi X5-ös BMW-t is bele lehet látni a formába, a vonalak inkább a hosszát emelik ki, így egy hatalmas, megemelt kombira emlékeztet – mondjuk, mint amilyen a Fiat Freemont.
Jellegzetes Skoda-stílusjegyeivel azonban összetéveszthetetlen az újdonság, talán csak a fara lett egy kicsit unalmasabb a kelleténél, a látványosan térplasztikázott lámpabúra ellenére is. Az igazi meglepetés azonban beülve éri az embert: a Kodiaq abba a ma már nagyon ritka halmazba tartozik, ami
belülről még nagyobbnak érződik, mint kívülről.
Akár a vezetőülésből, akár a hátsó traktusból, akár a csomagtér felől vizsgáljuk, ez egy hombár. Bár nincsen különálló ülésük a hátsó utasoknak, ettől eltekintve nem túlzás azt állítani, hogy egyterű helyett is megteszi, és kuriózumként akár hétszemélyes kivitelben is megkapható. Igaz, a csomagtér pótülései inkább csak gyerekeknek valók, de ilyen kocsit kifejezetten a családosok keresnek, tehát nincs ezzel semmi baj.
Sok autógyár esik abba a hibába, hogy a teret önmagában előnynek állítja be, pedig akinek van tapasztalata a családi autózással, az tudja, száz apró kacatnak kell jó helyet találni, amik a csomagtartóban csak hánykolódnak. Ez persze nem a spanyolviasz, számtalan cég kínál ilyen-olyan kiegészítőket, akasztókat, hálókat, de a Skoda most egy lépéssel tovább ment: gyakorlatilag
a piacon elérhető összes praktikus ötletet egyetlen autóba sűrítette.
Felsorolni mindent sok lenne, de vannak benne plusz üregek és akasztók a csomagtérben, melynek padlója függőlegesen rögzíthető térelválasztónak, alatta pedig van helye a kalaptartó rolónak, ha útban lenne. Az esernyőt és a „kukásmellényt” nem kell itt tartanunk, ezeknek ugyanis saját zuguk van az első ajtó kárpitjában – mert ugyebár ernyőt ad is a gyár a kocsihoz, akárcsak a Rolls-Royce.
A hátsó fejtámlák oldalából kis fülek hajthatók le, megtámasztani az alvó utas fejét, sőt, van ott 230 voltos csatlakozó és tartókonzol tabletek számára. Persze az ülés előre-hátra csúsztatható aszerint, kell-e hely a harmadik üléssornak, vagy itt akarunk terpeszkedni.
A csomagtér világítása elemlámpaként kivehető, és még mágneses is, így aztán kerékcseréhez vagy ne adj' isten motorszereléshez rögzíthető a kocsi testén. Ha teljesen elakadunk,
a gyár saját segélyhívó hálózata siet a segítségünkre gombnyomásra.
E hálózat működéséhez szükséges telefonkapcsolaton persze internet is jön, melyet fedélzeti wifi oszt az utasok készülékei között, a sofőr telefonja pedig direkt erre szolgáló, indukciós töltőtálcában is utazhat.
A jégkaparónak a cseh gyártó szokásai szerint saját helye van az tanksapka fedelének belsején, és hogy a kacatok ne zörögjenek az utastérben, kulcs-, aprópénz- és kártyatartó fachot is kapunk. Apró, de hasznos figyelmesség, hogy
az ajtók éleit kiugró műanyag peremvédők óvják
a parkolási sérülésektől, és hogy elektronikából se csak a szokásos legyen, van egy spéci okossága a parkolóautomatikának is.
A motorerőtől függően akár 2,5 tonnás utánfutóval is terhelhető Kodiaq ugyanis átveszi helyettünk a vontatmánnyal tolatás nehéz feladatát – a sofőrnek annyi a dolga, hogy a tükörállító kart joystickként használva megmondja a rendszernek, merre szeretné irányítani a futót.
Ezek nagy része persze extra felszerelés, és ha óvatlanul ikszelgetünk a Kodiaq konfigurálásakor, bizony tízmillió fölé is csúszhat a végösszeg.
Lesznek, akik ennyit már nem akarnak Skodára költeni,
ám az a helyzet, hogy első próbánk alapján igenis érdemes komolyan megfontolni a csehek városi terepjáróját, mert ahogyan megszokhattuk tőlük, most is kitalálták, mitől lesz ez jó autó.
Előzetesen nem nagyon értettem, hogy egy nagy testű családi kocsit miért Mallorca szűk, kanyargós hegyi útjain mutatnak be nekünk, ám a gyár nem véletlenül bízott a termékben. Méretei ellenére még az egyautónyi széles szerpentinen is könnyedén mozogtunk vele, és simán boldogult a szűk utcákon is – végső esetben a 360 fokos kamera képével segít manőverezni.
Persze nem sportkocsi, hiába áll kizárólag turbós motorokból a kínálat, a kipróbált 150 lóerős 1.4 TSI semmiképp sem fújja le a hajunkat, sőt: szűk kaptatón még zavarba is tudtuk hozni, amikor az 1-es fokozat sok, de a 2-es meg kevés volt kanyarból felfelé kigyorsítva. Van egy 25 pacival gyengébb alapmodell is, a többi motor pedig kétliteres, a csúcs közülük a 190 lóerős TDI, de
az is inkább a mindennapokra, mint száguldásra termett.
A németesen sprőd futómű viszont lendületesen hajtva is remekül kézben tartja a nagy testet, legyen szó kanyarokról vagy autópályáról.
Minden tekintetben hozza a Kodiaq, amit egy mai autótól elvárunk, csendes, magabiztos és akár nagyon sok segítséget is adhat a sofőrnek navigálásban, parkolásban, vagy éppen vészhelyzetek elhárításában – de ebben nincs semmi új vagy különös. A számok terén viszont újdonság, hogy ez a legelső Skoda, amelyhez 20-as kerék rendelhető a gyártól, és hogy szemre nem tűnik malomkeréknek, jól jelzi, mekkora batár a kocsi valójában.
A motorkínálatot két TDI és három TSI alkotja 125–190 paci között, melyeket a hatfokozatú kézi váltó helyett DSG-t is rendelhetünk – a benzinesek a hatsebességes szárazkuplungos, míg a dízelek a hétfokozatú olajfürdős verziót kapják a VW híres robotváltójából. Persze van négykerék-meghajtás is, de erre kár sok szót vesztegetni,
alapvetően havas-sáros mellékutak leküzdésére való a rendszer,
komoly terepezésre egyáltalán nem kell gondolni, a tulajok 99%-a aligha fog letérni az aszfaltcsíkról.
Amit viszont sokat használnak majd, az a csomagtér, ami számos konfigurációt tud. Hét személy beszállása után is marad 270 liter kalaptartóig, ha pedig a padlóba hajtjuk a pótüléseket, máris 560 literrel gazdálkodhatunk.
Az ötszemélyes kialakítású verziónál 650 literről indul a licit,
de ha előrehúzzuk a hátsó ülőpadot, akkor 835 literünk van a kalaptartóig. Minden hátsó széket ledöntve akár 2,8 méteres tárgy is betolható a bő két köbméteres raktérbe, a Kodiaq gyomra feneketlen.
Ez egy őszinte autó: a bemutatón szavak nélkül is nyilvánvaló lett, hogy a kényelmes, praktikus, de közben divatos kocsira vágyókat célozzák vele elsősorban. A jó hír, hogy őket ki is szolgálja a Skoda, tehát aki mostanában gondolkodik új családi SUV vásárlásán, annak mindenképpen érdemes ezt is megvizsgálni. Itthon várhatóan körülbelül 6,5 millió forinttól indul majd az árlista, ennyiért 125 lóerős 1.4 TSI jár, manuális váltóval és elsőkerék-meghajtással, ami sokaknak akár elég is lehet.
A Kodiaq lényege a részletekben rejlik, az extrákat válogatva kell okosnak lenni a család kedvencének összeállításakor. Ha sikeres lesz a Kodiaq, a formanyelvét további Skoda SUV-k öröklik majd, először valószínűleg az új Yeti, de később akár öttagúra is bővülhet az emelt hasúak palettája. Úgy látszik, a csehek komoly bővítésbe kezdtek, az első lépés pedig mindenképpen biztató. Arról nem beszélve, hogy az ár-érték arány is stimmel: olcsóbb és nagyobb lesz a VW Tiguannál, bár kevésbé divatos.