Cascója bánhatja, ha nyári gumival télen karambolozik

árok autó baleseti helyszín behavazott ÉVSZAK fa FOTÓ ÁLTALÁNOS havas hó IDŐJÁRÁS kopasz fa KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY KRESZ-tábla NÖVÉNY tél út Waldesh, 2013. március 12.
Árokba csúszott autó a behavazott 327-es úton a németországi Waldes
Illusztráció.
Vágólapra másolva!
Azon, aki rossz minőségű gumikkal balesetet okoz, behajthatja a biztosító a kártérítés egy részét, ám a téli gumi hiányát nem kifogásolhatják. Valójában ritkán élnek ezzel a lehetőséggel a társaságok, viszont ha mégis, akár 750 ezer forintunk is bánhatja a kalandot. 
Vágólapra másolva!

Évek óta dilemma, hogy sok környező országhoz hasonlóan nálunk is kötelezővé tegyék-e a téli gumit, amit Magyarország éghajlati és domborzati viszonyai nem igazán indokolnak. Ezért a hatóságok csak ajánlást tehetnek a használatukra, még a buszokra és a mentőkre sem kötelező, egyedül a budapesti taxisoknak kötelező abroncsot cserélniük.

Van egy kiskapu a kötelező biztosításoknál

De mi van akkor, ha valaki nyári tükörradiálokon okoz balesetet szakadó hóesésben? Kérdésünkre a közlekedési ügyekre szakosodott ügyvégi iroda képviseletében Dr. Székely Andrea felhívja a figyelmet a 190/2000-es kormányrendeletre, ami kötelező biztosításoknál a lehetőséget ad a társaságoknak arra, hogy a károkozón pénzt követeljenek akkor, ha az autó nincs jó műszaki állapotban.

Forrás: AFP/Philippe Huguen

Érzékeltessük egy példával a törvény adta lehetőséget: egy kopott gumis Suzuki hátulról nekiütközik a lámpánál álló Opelnek. A suzukis biztosítója megtéríti a kárt az Opel tulajdonosának, de ha a műszaki szakértői vizsgálat azt állapítja meg, hogy súlyosan elhanyagolt abroncsokon közlekedett, akkor beszállási összeget kérhet a tulajdonostól, szintén a törvényben rögzített maximum 750 ezer forintig.

Mi számít rossz guminak?

Az „elhanyagolt műszaki állapotot” sajnos nem írja körül pontosan a rendelet, de mivel - Romániával és Ausztriával ellentétben – nálunk nincs szezonális gumikötelezettség, ezért önmagában a nyári abroncsos koccanás miatt nem vasalhat be pénzt a tulajon a biztosító. Azon a vonalon viszont már elindulhat a szakértői vizsgálat, hogy régi az abroncs, de itt sincs olyan előírás, ami például tíz éves kort írna elő.

Forrás: Hankook

Minden mérlegelés kérdése tehát, egyedül a tengelyenként azonos gumitípusra és a kopottságra vonatkoznak mindenki számára egyértelmű konkrétumok. A profilmélységnek legalább 1,6 milliméternek kell lennie, ami azonban csúszós úton édeskevés. Általános gumis tapasztalatok szerint a nyári abroncsok 2-2,5, míg a téliek 4 milliméter alatt már kopottnak számítanak.

A károkozáshoz valószínűleg tényleg extrém esetre lehet szükség: Rumi Tamás, a MABISZ képviselője szerint nagyon ritkán fordul elő olyan, hogy egy biztosító kopott gumi miatt fizettetne egy autóssal, a saját praxisában még nem is találkozott ilyen esettel.

A cascót könnyebben el lehet bukni

Más a helyzet a saját kárt térítő, önkéntes casco biztosításokkal. Dr. Székely Andrea azt tanácsolja, hogy aki ilyet köt, jó alaposan olvassa végig a szerződése apró betűs része, ebben ugyanis több biztosítónál is szerepel olyan kitétel, ami a kifizetéshez az útviszonyoknak megfelelő gumit szab feltételnek. Ilyen esetben a nyári abroncson közlekedés is gondatlanságot jelenthet – attól, aki összetöri kocsiját, megtagadhatják a cascós kár kifizetését.

Forrás: MTI/Molnár Edvárd

Annak, aki rossz gumikon balesetet okoz, nem csak a biztosító nyújthatja be a számlát, hanem a rendőrség is. Egyrészt megbüntethetik azért, mert nem a látási- és útviszonyoknak megfelelően vezetett, másfelől pedig a kocsi nem megfelelő műszaki állapotát is számon kérhetik rajta. Ha a bajt nem egy hirtelen bekövetkező hiba (például egy alkatrész törése), hanem az autó elhanyagolt műszaki állapota okozza, gondatlanságnak számít, és bírságot vonhat maga után.