Meglepő eredmények születtek a magyar téligumi-teszten

téli gumi
Vágólapra másolva!
A legnagyobb magyar téligumi-tesztet az elmúlt napokban havas mérésekkel is kiegészítették. Fékezésben egy nyári gumi megverte az egészévest, kapaszkodásban a téli gumis fronthajtású autó a téli gumis összkerekest.
Vágólapra másolva!

A Használtautó.hu és a nonstopgumi.hu az októberben, az első hideg éjszakákon elvégzett téligumi-tesztjének múlt héten, a hóesés után elkészítette a kiegészítését, melyben műgyanta helyett végre valódi hóban is lehetőség nyílt a mérések elvégzésére. Kiderült, hogy a korábbi műgyantás mérések jól modellezték a havas körülményeket.

A gumik felét a volt rendőrségi Ford Focusokkal tesztelték a Hungaroring tanpályáján Forrás: Hasznaltauto.hu

Korábban 40 km/h-s sebesség mellett száraz aszfalton valamennyi gumi 6,1-7,6 méter közötti fékúton meg tudott állni, havas úton erre a legjobban teljesítőnek is 15,9 méterre volt szüksége,

ami több mint két és felszeres különbséget jelent.

A téli gumikat a legkönnyebben a mélyebb barázdákról és az apró lamellákról lehet felismerni Forrás: Hasznaltauto.hu

A fékutak hossza szerinti szóródás nagy volt:

miközben a prémium téli gumikkal általában 16-17 méter közötti fékutakat mértek a szakértők, az újszerű nyári, illetve túlkoros téli gumival ez a táv mintegy 25 méterre nőtt.

A kopottabb nyári gumival eközben a megállásig nem kevesebb, mint 47,5 méterre volt szüksége a tesztautónak, ami közel háromszorosa a legjobb értékeknek. Miközben a legjobb gumikkal felszerelt autók megálltak a 17 méterre elhelyezett bábu előtt, a használt nyári gumival közlekedő autó 33 km/h-val ütötte azt el.

Vannak meglepő eredmények a táblázatban Forrás: Hasznaltauto.hu

Havas úton történő fékezéskor a prémium téli abroncsokhoz hasonlóan jól szerepelt egy négyévszakos gumi, a Kumho Solus Vier is. A koreai abroncs ugyanakkor hideg száraz és vizes aszfalton a korábbi teszten egyaránt kiábrándító eredményt nyújtott. A szárazon és nedves úton korábban jól szereplő, „egészévesként” kínált Michelin Cross Climate havon negatív meglepetéssel szolgált: csak közel 27 méteren tudott megállni.

Almát a körtével

Nem árt kis fenntartásokkal kell kezelni az eredményeket, mert nehezen hihető, hogy az egészéves gumi hóban hosszabb fékutat produkáljon, mint egy meleg, száraz és nedves útra tervezett nyári gumi. Márpedig a Michelin Cross Climate-tel és a Continental nyári gumijával pontosan ez a helyzet. A teszt közben 5 fokot emelkedett a hőmérséklet, talán ez a magyarázat a fura eredményre.

Azért is fura az Michelin rossz szereplése, mert a másik négyévszakos gumi, a Kumho Solus Vier megnyerte a fékút tesztet (ha csak az azonos autóval mért értékeket vesszük figyelembe). Utóbbit azért szükséges hangsúlyozni, mert a táblázatban szereplő 10 mérés közül csak 5-ben volt azonos az autó, egy Ford Focus kombi. A többi jármű elég vegyes képet mutat, van köztük 225/45 R18-as gumin futó Audi A5 és és 155/70 R13-as gumin futó régi, ABS és ESP nélküli Suzuki Swift is.
Forrás: Hasznaltauto.hu

Havas emelkedőn kapaszkodásban az ősszel elvégzett teszt összesített győztese, a Goodyear UG9 gumi teljesített a legjobban. Ez a gumi a fronthajtású Ford Focusra szerelve jobb eredményt produkált, mint az összkerékhajtású Audi A5 Quattróra szerelt egyéves, szintén prémium gumi.

A 12 éves Suzuki Swift semmilyen gumival nem remekelt az emelkedőn Forrás: Hasznaltauto.hu

Míg a kopott nyári gumival elindulni sem lehetett az emelkedőn, a kopottabb téli abroncsokkal is csak a menetstabilizáló elektronika kiiktatása után lehetett leküzdeni a havas akadályt.